کوچکترین موزه در کدام استان است؟، گشت و گذار در عصارخانه قدیمی

به گزارش مجله کالارنا، تاریخ ایران و دنیا روایتگر شکل دریافت شغل های متعدد و از میان رفتن بعضی از آن هاست. این شغل ها آنچنان با گذشته بشر گره خورده است که حتی اگر کارآیی آنها کم رنگ گردد، نام و یادشان هرگز از دفتر خاطرات ما پاک نخواهد شد.

کوچکترین موزه در کدام استان است؟، گشت و گذار در عصارخانه قدیمی

عصارخانه ها(آسیاب مخصوص) و افراد فعال در این مکان ها امروز کارآیی چندانی ندارند، اما در گذشته در زمینه به دست آوردن عصاره دانه های گیاهان روغنی فعال بودند.

امروز فقط چند عصارخانه در سطح کشورمان باقی مانده اند. یکی از این عصارخانه ها که در شهر اصفهان واقع شده است با نام عصارخانه شاهی شناخته می گردد. این عصارخانه که به دستورشاه عباس اول در سال 1021 هجری قمری و همزمان با احداث بازار عظیم قیصریه و مدرسه ملا عبدالله (یکی از مدارس طلبه نشین) ساخته شد، هم اکنون با مساحتی بالغ بر 380 متر مربع به عنوان کوچکترین موزه ایران شناخته می گردد البته مساحت آن در گذشته بالغ بر 1800 متر مربع بوده است، اما در طول تاریخ بخش هایی از آن از بین رفته است.

این عصارخانه در سال 2017، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه های ایران) را دریافت کرد.

عصارخانه شاهی از سال 1392، به عنوان اولین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور فعال است. این عصارخانه در تاریخ 25 تیر 1354 ثبت ملی شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1164

به "کوچکترین موزه در کدام استان است؟، گشت و گذار در عصارخانه قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین موزه در کدام استان است؟، گشت و گذار در عصارخانه قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید