گزارش، جمهوری خلق چین و رژه ای با چاشنی موشک و هشدار

به گزارش مجله کالارنا، رونمایی از تسلیحات فوق پیشرفته چین در مراسم رژه هفتادمین سالگرد حاکمیت حزب کمونیست شگفتی بسیاری از کارشناسان نظامی را به همراه داشته است.

گزارش، جمهوری خلق چین و رژه ای با چاشنی موشک و هشدار

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پکن امروز شاهد شروع جشن هفتادمین سالگرد حاکمیت حزب کمونیست بود. تفاوت این مراسم با نمونه های پیشین خود در القای حس قدرت و توان نظامی چین بود.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور جمله ای را به زبان آورد که بیش از هر اظهار نظری توجه رسانه های جهان را به خود جلب کرد. هیچ نیرویی قادر به لرزاندن بنیان این ملت بزرگ نخواهد بود. استفاده از این جمله همزمان با رژه گسترده نیروهای نظامی و به نمایش گذاشتن تسلیحات پیشرفته این کشور در کنار مهمانان دعوت شده از کشورهای مختلف در میدان تیان آنمن از یک طرف باعث غرور مردم چین و از سوی دیگر نگرانی کشورهایی خواهد شد که از چین به عنوان یک تهدید نام می برند.

این جمله رئیس جمهوری چین که هیچ نیرویی قادر به متوقف ساختن حرکت رو به جلوی مردم و ملت چین نخواهد شد نیز شاید هشداری علیه کشورهایی باشد که به زعم پکن به دنبال تحریک مردم در هنگ کنگ و بی ثبات نشان دادن این منطقه از شرق آسیا هستند.

آدام نی، محقق بخش چین دانشگاه مک گوایر سیدنی نیز در ارتباط با این مراسم گفت: حزب (کمونیست) امیدوار است از این فرصت برای افزایش مشروعیت و حمایت نسبت به خود درحالی که با چالش های داخلی و خارجی روبرو است، استفاده کند.

موضوع نحوه رفتار با 1.5 میلیون مسلمان اویغور یکی از چالش های پیش روی دولت چین است که به شیوه های مختلف ازجمله دعوت از اهالی رسانه برای سفر به این منطقه و پوشش نحوه زندگی این مردم به دنبال تبرئه کردن خود است.

اما موضوعی که بیش از همه نگرانی پکن را به همراه داشته اعتراضات هنگ کنگ است. همزمان با برگزاری جشن های حاکمیت حزب کمونیست تعدادی از مردم هنگ کنگ با حضور در خیابان ها اعتراض خود را به سیاستهای پکن ابراز نموده و با این ناآرامی ها خواسته اصلی خود که جدایی از چین است، ر دنبال می نمایند.

گای سنت ژاکس، سفیر کانادا در چین بین سالهای 2012 تا 2016 معتقد است مشکل چین با هنگ کنگ اینجاست که چین نحوه مدیریت اعتراضات را نمی داند. آنها به دموکراسی عادت ندارند و نمی دانند (دموکراسی) چگونه عمل می نماید. چین نگران این مسئله است که اعتراضات هنگ کنگ به نقاط دیگر این سرزمین کشیده گردد.

در بین تسلیحات به نمایش گذاشته شده در این مراسم موشکهای بالستیک قاره پیمای DF-41 که ستون فقرات قدرت بازدارندگی هسته ای چین هستند و توانایی حمل 10 کلاهک هسته ای با توان رسیدن به خاک آمریکا و اصابت به اهداف مختلف را دارند، نظر بسیاری از کارشناسان نظامی را به خود جلب کرد. این موشک با برد 15 هزار کیلومتری دوربرد ترین موشک جهان به شمار می رود.

نوزومو یوشیتومی، استاد دانشگاه نیهون ژاپن و یکی از ژنرال های بازنشسته نظامی این کشور دراین باره گفت: آنها دارای توانمندی های بسیار پیشرفته ای هستند که قابلیت اصابت به آمریکا از خاک چین را دارند.

تجهیزات دیگری که نظر این استاد دانشگاه را به خود جلب کرد زیردریایی JL-2 بود. به گفته وی احتمالا این اولین بار بود که چینی ها زیردریایی JL-2 را به نمایش گذاشتند که قابلیت پرتاب موشکهای بالستیک را داشت. این موشکها قابلیت رسیدن به خاک آمریکا از آبهای چین را ندارند اما نشان دهنده قابلیت چین در استفاده از حمله تلافی جویانه است.

دانگ فنگ 17 نیز یک گلایدر با قابلیت هسته ای شدن است که به اعتقاد کارشناسان با هدف مانور در سرعت بالا و گریز از سیستم های دفاعی ضد موشکی طراحی شده است.

تاکید حزب بر موشک و تسلیحات دور برد بیانگر خواسته پکن برای جایگزینی آمریکا به عنوان قدرت برتر منطقه و اعمال حاکمیت بر تایوان، دریای چین و دیگر مناطق تحت مناقشه است.

جدا از موشکهای اشاره شده در این رژه نظامی 59 پیاده نظام شامل 15 هزار سرباز، 160 فروند هواپیما و 580 نوع سخت افزار نظامی و تسلیحات به نمایش گذاشته شد.

پس از رژه نظامی حدود 100 هزار نفر از در رژه غیرنظامی شرکت کردند که کشاورزان، کارگران کارخانجات و دانش آموزان با حضور در این مراسم به دنبال به نمایش گذاشتن دستاوردهای اقتصادی-اجتماعی حزب حاکم چین بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 350

به "گزارش، جمهوری خلق چین و رژه ای با چاشنی موشک و هشدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، جمهوری خلق چین و رژه ای با چاشنی موشک و هشدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید