119 موسسه در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به 40 دانشگاه تقلیل می یابد

به گزارش مجله کالارنا، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: از 119 موسسه، 88 موسسه مشمول طرح شده و به 40 دانشگاه تقلیل می یابند.

119 موسسه در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به 40 دانشگاه تقلیل می یابد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه 149 ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره دستور کار جلسه مذکور گفت: پیش از دستور اصلی تذکری درباره شروع مطالعات اولیه برنامه هفتم توسعه مطرح و قرار شد بحث علم و فناوری آن با هماهنگی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور باشد که مورد قبول اعضا نهاده شد.

وی ادامه داد: بحث دیگری که پیش از دستور مطرح شد و جمع بندی مثبتی روی آن صورت گرفت؛ مربوط به طرح های کلان ملی و فناورانه جهاد دانشگاهی بود که پیشنهاد شد آن ها را وارد احکام برنامه هفتم کنیم.

کبگانیان اضافه نمود: قرار شد که کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور این طرح ها را آنالیز کند و با همکاری و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری این کار را پیش ببرند.

دبیر ستاد نقشه جامع عالی کشور اعلام کرد: موضوع اصلی که در دستور کار ستاد بود؛ بحث گزارش و هماهنگی ساماندهی مؤسسات آموزش عالی بود که در چارچوب مصوبات ستاد قرار گرفته است. این موضوع توجه جامعه علمی و مجلس شورای اسلامی را به خود جلب نموده است و مخالفین، موافقین و منتقدینی هم دارد.

کبگانیان ادامه داد: سند این طرح مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مربوط به آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است و خواهش بنده این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نکات مصوبه که جزو سیاست های اصلی نظام علم و فناوری و فرهنگی کشور است، توجه نمایند.

وی عنوان نمود: در ماده 3 این سند آمده است که وزارت علوم به منظور ساماندهی واحد های آموزش عالی می تواند؛ مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند به نحوی که سه معیار تعیین شده رعایت گردد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اضافه نمود: سه معیار کلان پاسخگویی به احتیاج های منطقه ای، کاهش هزینه های سربار و ارتقا کیفی خدمات در این ماده آمده است چراکه بعضی از دانشگاه های ما رشته هایی دارند که در ارتباط با احتیاج های آن منطقه نیست و تأسیس آن ها افراط بوده است.

وی ادامه داد: بعضی هزینه ها سربار بالایی دارند و تعداد جایگاه های خالی بعضی هم در چند سال اخیر افزایش پیدا نموده است و همینطور کیفیت پایینی دارند در حالی که ما انتظار داریم دانشگاه ها به تدریج ارتقای کیفیت پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1732

به "119 موسسه در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به 40 دانشگاه تقلیل می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "119 موسسه در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به 40 دانشگاه تقلیل می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید