3 روش ساده برای مقابله با کمال گرایی و مسائل آن

به گزارش مجله کالارنا، همه ی افراد در ابتدای سال اهدافی را برای سال پیش روی خود تنظیم می نمایند که اغلب به بخش کمی از آن ها دست پیدا می نمایند. اگر شما هم در دست یافتن به همه اهداف خود با چالش روبرو هستید آیا تا به امروز به این موضوع فکر نموده اید که علت این موضوع و عقب افتادن کارهایتان کمالگرایی است؟

3 روش ساده برای مقابله با کمال گرایی و مسائل آن

آیا کمال گرایی و به تعویق انداختن کارها مانع از دستیابی به اهدافتان می شوند؟

نرخ شکست و نرسیدن به اهدافی که در ابتدای سال تنظیم می شوند 91 درصد است. علتی که اغلب مطالعات برای این مسئله تشخیص می دهند تعیین اهداف غیر واقع بینانه است. اما به نظر می رسد مشکل در این موضوع است که ارتباط درستی با اهدافمان برقرار نمی کنیم یا به درستی با آن ها هم سو نمی شویم. این دقیقا همان جایی است که کمال گرایی و عقب انداختن کارها مطرح می شوند.

کمال گرایی ترسی است که خود را به صورت یک بلوک ذهنی نشان می دهد. ترس از شکست و ترس از طرد شدن اجتماعی به میزان ترس از تغییر نیست. ضمیر ناخودآگاه به گونه ای است که شرایط موجود را حفظ کند و تنها چیزی که می داند این است که انتخاب هایی که تا به حال داشتید منجر به زنده ماندنتان شده اند. تغییر تنها منجر به بروز نتیجه ناشناخته می گردد.

این موضوع علت ریشه ای کمال گرایی و به عقب انداختن کارها است. ممکن است مدعی باشید که کمال گرا هستید اما این موضوع واقعا به چه معنا است؟ آیا این بدان معنا است که کار کردن روی یک موضوع را تا زمانی که به نظرتان آن کار عالی و کامل باشد متوقف نمی کنید؟ یا آیا بدان معنا است که تا زمانی که مطمئن نشوید خروجی عالی و بی نقص است شروع به کوشش کردن نمی کنید؟ در صورتی که در تله دوم گرفتار شوید محتمل است که این حلقه کمالگرایی و به عقب انداختن کارها تنها یک بهانه باشد که ضمیر ناخودآگاهتان از تغییر می ترسد.

به نظر می رسد در تعریفی که بیان شد باید کلمه غیرواقعی را با کلمه مبهم جایگزین نموده و ارزیابی دقیق تری از مشکل داشته باشیم. افراد اغلب بر این عقیده هستند که دوست دارند عایدی بیشتری داشته باشند، وزن بیشتری کم نمایند و غذای سالم بیشتری بخورند. اما آن ها به صورت دقیق هدف خود را تعیین نمی نمایند. همگام شدن با اهدافی که به صورت تقریبی تعیین شده اند به این معنا است که نمی توان راستا دقیقی به سمت آن ها تعیین کرد و بدون تعیین راستا رسیدن به اهداف ممکن نخواهد بود.

به زمانی فکر کنید که کاری را آن قدر پیش پا افتاده و ساده انجام دادید که در ذهنتان ثبت شده است. این کار می تواند هر چیزی مانند خرید کردن یا شستن لباس ها باشد. کاری که نه هر روز اما به صورت منظم و با هدف انجام می دهید. اگر به مغازه نروید چیزی برای خوردن نخواهید داشت، اگر غذا نخورید زنده نخواهید ماند و هدف مغازه رفتن کاملا واضح و تعیین است.

زمانی که برای خرید کردن از منزل خارج می شوید افکار فاجعه آمیز به سراغتان نمی آیند. فقط یکی از این افکار شامل اطمینان از اینکه همه چیز را در فهرست خرید خود نوشته اید است. شکی در این زمینه وجود ندارد که هنگام بازگشت همه اقلام مورد احتیاج را تهیه نموده اید. در این صورت از نظر ذهنی به هدف خود رسیده اید اما اکنون زمان آن رسیده است که از نظر جسمی هم اقداماتی در این زمینه انجام دهید و زمان زیادی را صرف گشت و گذار در فروشگاه نکنید.

چگونه چرخه عقب افتادن کارها بر اثر کمال گرایی را بشکنیم؟

1. چرخه را بشناسید

نخستین کار لازم برای شکستن این چرخه شناخت آن است. چیزی که در واقعیت در حال رخ دادن است را بشناسید و دروغ هایی که پشت ادعاهای کمال گرایانه تان وجود دارد را در نظر بگیرید. با خودتان روراست، اما مهربان باشید. در صورت امکان سعی کنید قضاوت را وارد معامله نکنید.

قضاوت کردن و انتقاد شدید از خود می تواند منجر به ترس ضمیر ناخودآگاه از تغییر گردد. بنابراین در وهله اول از معرفی آن اجتناب کنید. تا حد امکان خود را یک ناظر بی طرف بدانید. در این مرحله حضور شما تنها برای آنالیز و نظارت است.

2. اهداف خود را به صورت مناسبی تنظیم و تعیین کنید

با علم به این موضوع متوجه خواهید شد که رویکرد شما به سمت اهدافتان به صورت طبیعی شروع به تغییر خواهد نمود. اما همچنان احتیاج به آگاهی بیشتر درباره این موضوع دارید که چگونه اهدافتان را به صورت مناسب تعیین کنید. در صورتی که شما هم جزو افرادی هستید که به علت کمال گرایی انجام کارهای خود را به تعویق می اندازید و هیچ کاری انجام نمی دهید بهتر است از خودتان بپرسید:

اگر من فردی کمال گرا هستم چرا چنین اهداف مبهمی برای خود تعیین نموده ام؟. آیا یک فرد کمال گرا تصمیم می گیرد در سال تازه فقط عایدی بیشتری داشته باشد و عایدی خود را بدون برنامه رها کند؟ آیا کسی که در همه زمینه ها کمال گرا بوده و در پی رسیدن به وزن و اندام ایدئال است به سادگی فقط هدف کاهش وزن بیشتر را تعیین می نماید؟

در ابتدای کار ممکن است فکر کنید که احتمال نرسیدن به هدف یکی از دلایلی است که مانع از شروع کار می گردد. اما در ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید. در ادامه بیایید به تعریف به تعویق انداختن کارها از دید محققان نگاهی بیندازیم:

محققان بر این باورند که به تعویق انداختن کارها یک نوع شکست خود تنظیمی است که با تاخیر غیرمنطقی در انجام کارها بدون در نظر گرفتن نتایج بالقوه منفی آن ها تعیین می گردد.

تا به امروز گفتیم که به تعویق انداختن کارها به سادگی به معنای انجام ندادن کارها به مرور زمان است. اما در واقع، به معنای عقب انداختن کارها بدون هیچ علتی است. هنگامی که صحبت از دستیابی به اهداف می گردد عقب انداختن کارها چیزی نیست که به خودی خود فرد را از رسیدن به اهداف باز دارد بلکه عقب انداختن کارها در طول زمان منجر به این مساله می گردد.

اگر کار امروز را فقط به این علت که امروز نمی خواهید آن را انجام دهید به فردا موکول کنید این رفتار همچنان به تعویق انداختن کار به شمار می رود. اما در صورتی که واقعا آن را فردا انجام دهید چه مسئله ای پیش می آید؟ به تعویق انداختن مداوم کارها چیزی است که ریشه در باورهای غیرمنطقی و ناخودآگاه دارد و به مرور زمان منجر می گردد که هیچگاه به هدف خود نرسید.

حال که مفهوم را شفاف سازی کردیم این مسئله می تواند تفکر شما را درباره اینکه چه اندازه اهمال کاری کافی است و اینکه آیا اهمال کاری مانع از پیشرفت شما می گردد را تغییر می دهد. علاوه بر این امکان را فراهم می نماید که اهمال کاری خود را قضاوت نکنید.

3. سعی کنید در پی مربی و یاری گرفتن باشید

امکان رشد کردن در فضای خلا وجود ندارد. برای پشتیبانی و حمایت در این راستا به یاری دیگران احتیاج دارید که به شما بازخوردهای هدفمند دهند. در غیر اینصورت چگونه می توانید متوجه شوید که به صورت واقع بینانه خروجی کارتان عالی است یا نه؟ به این منظور، افرادی را پیدا کنید که این راستا را قبل از شما طی نموده اند. سعی کنید تا حد امکان به این افراد دسترسی پیدا نموده و با آن ها در ارتباط باشید.

بخشی از مسئله ای که در این قسمت وجود دارد این است که تنها نتیجه عالی ای که از فیلتر شما رد می گردد را می توانید ببینید. با درک جامعه بزرگتر و در نظر گرفتن اینکه آن ها چه چیزی را عالی می دانند ایده های شفاف تر و واقعی تری درباره اهداف خود پیدا خواهید کرد. از این نقطه به بعد می تواند کمبودها را تشخیص داده و فاصله های موجود را پر کنید. سعی کنید به تعیین بهتر عبارت ها عادت کنید. به زبانی که برای مکالمه با دیگران یا مکالمه درونی استفاده می کنید فکر کنید. به خودتان چه چیزی می گویید؟

در خاتمه

کمال گرایی چیزی است که باعث می گردد هر چیزی کمتر از عالی را غیرقابل قبول بدانیم. اما کمال گرایی چه ارتباطی با اهمال کاری، به تعویق انداختن غیرمنطقی کارها و پیامدهای منفی آن دارد؟ از یک سو کمال گرایی باید تمایل به ادامه انجام کار تا زمان رسیدن به نتیجه قابل قبول را برانگیزد نه اینکه به صورت غیرمنطقی فرد را از انجام کار بازدارد.

بنابراین دفعه بعد که با خودتان گفتید من یک فرد کمال گرا هستم و این مسئله را علت انجام ندادن کارها قرار دادید، بیندیشید و موضوع را آنالیز کنید. در این مواقع اغلب کمال گرایی مانع رسیدن به اهداف نیست بلکه ترس از تغییر است که مشکل ایجاد می نماید. به جای سرزنش کردن خود به تغییر فرایند کارهایی که در حال اجرا آن ها هستید بپردازید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Lifehack

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2165

به "3 روش ساده برای مقابله با کمال گرایی و مسائل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 روش ساده برای مقابله با کمال گرایی و مسائل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید