5 طرح کلان ملی فناوری در علوم بنیادی حمایت شد

به گزارش مجله کالارنا، به گزارش خبرنگاران، علوم بنیادی شاید در نگاه اول، نقش مستقیمی در توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش ایفا نکند اما آنالیز کشورهای برتر جهان در حوزه رقابت پذیری نشان از توجه ویژه آنها به حوزه دانش های بنیادی دارد.

5 طرح کلان ملی فناوری در علوم بنیادی حمایت شد

ورود نوآوری به حوزه دانش های بنیادی

درواقع چنین دانش هایی به مثابه زیرساخت های دانشی قابل اتکاء به منظور توسعه صنعتی و مالی کشورها عمل می نمایند. زیرساختی ضروری که امکان خریداری کردن آن وجود نداشته و صرفاً بایستی به شکل بومی توسعه داده گردد.

به علت اهمیت این موضوع، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشش می نماید با توجه به زیرساخت های مورد احتیاج، راه را برای ورود نوآوری به حوزه دانش های بنیادی با ایجاد بستری برای به کار بستن قابلیت های فناورانه هموار کند.

مرکز طرح های کلان ملی فناوری با هدف تحقق اهداف این معاونت، اقدام به شناسایی و حمایت از طرح های فناورانه این حوزه در سه بخش اصلی ذرات و شتابگرها، علوم و فنون هسته ای و نجوم و کیهان شناسی نموده است.

سهم 117 میلیاردی معاونت علمی

آنالیز ها نشان می دهد از مجموع 6 طرح حمایت شده از زمان شروع به کار مرکز طرح های کلان ملی فناوری، 5 طرح در بازه زمانی سال های 1392 الی 1400 مود حمایت قرار گرفته است.

مجموعاً در حدود 260 میلیارد تومان اعتبار به منظور حمایت از طرح ها مصوب شده است که از این مقدار، رقمی در حدود 117 میلیارد تومان سهم معاونت بوده است. بعلاوه بر مبنای پیشرفت پروژه و شاخه های کلیدی عملکرد معین شده، تا به امروز اعتباری در حدود 101 میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده است.

پیشتازی نجوم و کیهان شناسی

تحلیل ها بیانگر آن است از مجموع 5 طرح حمایت شده، بخش نجوم و کیهان شناسی، 3 طرح را به خود اختصاص داده است.

بعلاوه آنالیز نسبت توزیع ریالی حاکی از آن است که از مجموع 260 میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش نجوم و کیهان شناسی با رقمی در حدود 246 میلیارد تومان، بیشترین مقدار ریالی حمایت را به خود اختصاص داده است.

تا به امروز تمام 5 طرح سرمایه گذاری شده در این حوزه، با موفقیت همراه بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2034

به "5 طرح کلان ملی فناوری در علوم بنیادی حمایت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 طرح کلان ملی فناوری در علوم بنیادی حمایت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید