آیا لبنیات موجب التهاب در بدن می گردد؟

به گزارش مجله کالارنا، لبنیات همیشه موضوعی بحث برانگیز بوده است. بعضی افراد بر این باورند که مصرف لبنیات موجب التهاب در بدن می گردد. در شرایطی که بعضی دیگر نظری مخالف داشته و آن را ضد التهاب می دانند.

آیا لبنیات موجب التهاب در بدن می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از هلث لاین نوشت: التهاب همانند یک شمشیر دولبه است و اگر چه مقدار اندک و کوتاه مدت آن می تواند مفید باشد اما التهاب مزمن و بیش از حد مضر است. التهاب یک واکنش طبیعی بدن به پاتوژن ها یا عوامل بیماری زا، مانند باکتری ها و ویروس ها، یا آسیب دیدگی ها، مانند بریدگی و خراشیدگی است. در واکنش به این محرک های التهابی بدن پیغام رسان های شیمیایی ویژه ای مانند هیستامین، پروستاگلاندین ها و برادی کینین ترشح می نماید که یک واکنش ایمنی برای مقابله با پاتوژن ها یا بهبودی و ترمیم بافت آسیب دیده را موجب می گردد. واکنش التهابی ممکن است حاد یا مزمن باشد که در موارد حاد چند روز ادامه داشته و التهاب مزمن بیش از شش هفته طول می کشد.

اگرچه التهاب نخستین خط دفاعی بدن در برابر آسیب دیدگی یا عفونت است، التهاب مزمن می تواند مضر بوده و به بافت ها و اندام های بدن آسیب برساند. التهاب مزمن می تواند در نتیجه عفونت ها یا آسیب دیدگی های درمان نشده، یک اختلال خودایمنی مانند آرتریت روماتوید، یا عادات سبک زندگی، به ویژه رژیم غذایی شکل بگیرد.

لبنیات و اجزای آن

محصولات لبنی از شیر پستانداران مانند گاو و بز فراوری شده و شامل مواردی مانند پنیر، کره، ماست، بستنی و کفیر می شوند.

شیر و محصولات لبنی حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پروتئین

شیر و ماست حاوی پروتئین هستند که به راحتی گوارش شده و جذب بدن می گردد.

کلسیم

شیر، ماست و پنیر سرشار از کلسیم هستند که یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد درست اعصاب و عضلات و همچنین برای سلامت استخوان محسوب می گردد.

ویتامین D

در بسیاری از کشورها شیر گاو با ویتامین D غنی می گردد که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان، عملکرد درست سیستم ایمنی و کنترل التهاب محسوب می گردد.

پروبیوتیک ها

ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک ها هستند که باکتری هایی مفید برای تقویت سلامت روده و سیستم ایمنی هستند.

ویتامین های B

شیر و ماست منابع خوبی برای ریبوفلاوین (ویتامین B2) و ویتامین B12 هستند که هر دو از فراوری انرژی و عملکرد عصبی پشتیبانی می نمایند.

اسید لینولئیک کونژوگه

محصولات لبنی از جمله منابع خوب برای اسید لینولئیک کونژوگه، نوعی اسید چرب مرتبط با چربی سوزی و فواید سلامت دیگر هستند.

افزون بر این، شیر و محصولات لبنی پرچرب سرشار از چربی های اشباع هستند و به همین دلیل است که بعضی معتقدند این محصولات موجب التهاب می شوند. در شرایطی که لزوما التهاب زا نیستند، چربی های اشباع ممکن است التهاب موجود را با افزایش جذب مولکول های التهابی لیپوپلی ساکاریدها تشدید نمایند. همچنین، مطالعات مشاهده ای مصرف شیر و محصولات لبنی را با افزایش خطر آکنه، یک شرایط التهابی، در نوجوانان و جوانان مرتبط دانسته اند. افزون بر این، بعضی افراد ممکن است نفخ، کرامپ، و اسهال را پس از مصرف لنبیات تجربه نمایند و این علائم را با التهاب پیوند دهند؛ اگرچه احتمالا این علائم با ناتوانی در گوارش قند شیر به نام لاکتوز مرتبط هستند.

در هر صورت، افراد بسیاری از مصرف شیر و محصولات لبنی به واسطه ترس از بروز و افزایش التهاب پرهیز می نمایند.

لبنیات و التهاب

روشن است که مصرف بعضی مواد غذایی از جمله میوه ها و سبزیجات می تواند التهاب را کاهش دهد؛ در شرایطی که بعضی مواد غذایی دیگر مانند گوشت های فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و غذاهای سرخ شده می توانند موجب التهاب شوند.

با این وجود اگر شما به پروتئین موجود در شیر آلرژی نداشته باشید، به طور دقیق معین نیست که مصرف لبنیات موجب التهاب می گردد یا خیر. بعضی مطالعات نشان از بروز التهاب به واسطه مصرف لبنیات حکایت دارند، در شرایطی که بعضی دیگر چنین چیزی را نشان نداده اند. این نتایج مختلط در نتیجه تفاوت ها در عواملی مانند طراحی و روش های مطالعه، شرایط جمعیتی و سلامت شرکت نمایندگان در مطالعه، و ترکیب رژیم غذایی شکل می گیرند.

یک آنالیز از 15 کارآزمایی کنترل شده که بین بازه زمانی 2012 تا 2018 اجرا شده و به صورت تصادفی انتخاب شده بودند هیچ اثر التهابی ناشی از مصرف شیر یا محصولات لبنی در بزرگسالان سالم یا بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن، چاقی، دیابت نوع یا سندرم متابولیک را نشان نداد. در مقابل، این آنالیز گفت که مصرف لبنیات با یک اثر ضد التهابی ضعیف در این افراد همراه بوده است. این یافته ها مشابه نتایج یک آنالیز دیگر از 8 مطالعه کنترل شده به طور تصادفی انتخاب شده بود که هیچ اثری از مصرف شیر بر نشانگرهای التهابی در بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق را نشان نداد.

یک آنالیز دیگر با حضور افراد جوان که در بازه سنی 2 تا 18 سال قرار داشتند هیچ مدرکی مبنی بر این که مصرف محصولات لبنی پرچرب موجب افزایش مولکول های التهابی اینترلوکین-6 و فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا را نشان نداد. در شرایطی که شواهد فعلی ارتباطی بین لنبیات و التهاب را نشان نمی دهند، به پژوهش های بیشتر برای آنالیز این که آیا هر محصول لبنی یا کدام مولفه یا ماده مغذی در آنها موجب افزایش یا کاهش التهاب می گردد، احتیاج است. به عنوان مثال، مطالعات مشاهده ای، مصرف ماست را با کاهش متوسط خطر دیابت نوع 2، یک بیماری مرتبط با التهاب مزمن، پیوند داده، در شرایطی که مصرف پنیر با افزایش متوسط خطر این بیماری مرتبط بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1065

به "آیا لبنیات موجب التهاب در بدن می گردد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "آیا لبنیات موجب التهاب در بدن می گردد؟" امتیاز داده اند | 2.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لبنیات موجب التهاب در بدن می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید