از ایجاد کمیته ای برای مشکل پارکینگ تا پیگیری کارت تردد در بافت تاریخی

به گزارش مجله کالارنا، خبرنگاران/یزد فرماندار یزد ایجاد کمیته ای تخصصی برای آنالیز راه چاره در مورد برطرف هزینه پارکینگ را مصوب کرد و گفت: باید ورود موتورسواران را برای سکنه و کسبه بافت تاریخی تسهیل کنیم و در عین حال جلوی ترددهای غیره را در این بافت بگیریم.

از ایجاد کمیته ای برای مشکل پارکینگ تا پیگیری کارت تردد در بافت تاریخی

سیدمحمد رستگاری در نشست آنالیز مصوبات شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت که در فرمانداری برگزار گردید، ضمن اشاره به جایگاه گردشگری و اهمیت آن و با بیان این که تصمیماتی در مورد مصوبه شورای شهر مبنی بر دریافت هزینه پارکینگ باید اخذ گردد، نسبت به شکل گیری کمیته ای تخصصی در این باره تاکید نمود.

وی با بیان این که باید جمع بندی نهایی این مسئله انجام گردد، توضیح داد: یکی از دیگر مسائلی که مردم از استاندار مطالبه نموده بودند، مقوله موتور سواران مزاحم در بافت تاریخی بود که در شرایط فعلی، ایجاد مانع نتوانسته پاسخگو باشد.

فرماندار با بیان این که کارت تردد برای اهالی بافت تاریخی و کسبه به وسیله شورای ترافیک شهرداری یزد در حال مطالعه است، گفت: باید ورود موتورسواران را برای سکنه و کسبه بافت تاریخی تسهیل کنیم و در عین حال جلوی ترددهای غیره را در این بافت بگیریم.

رستگاری نسبت به پیگیری مسئله نورپردازی به عنوان مطالبه دیگری از سوی مردم نیز ابراز همراهی کرد.

اخذ هزینه پارکینگ از بومگردی ها خلاف قانون است

سیدمصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با اشاره به این که سرمایه گذاران در حوزه میراث فرهنگی در شرایطی بحرانی قرار دارند، اظهار کرد: متاسفانه افرادی که در حوزه میراث فرهنگی سرمایه گذاری کردند، در شرایط کرونا، شرایطی بسیار بحرانی دارند و اخذ هزینه ای تحت عنوان پارکینگ از سوی شهرداری به این مسئله دامن زده است.

وی با بیان این که در جلسه بخش خصوصی و دولت، عمده بحث به برطرف این مشکل اختصاص داشت، گفت: متاسفانه یزد، تنها استانی است که از سرمایه گذاران در بافت تاریخی هزینه اخذ می نماید و به نظر می رسد باید متولیان شهرداری در راستای مشوق های سرمایه گذاری، برای این مسئله تدابیری بیاندیشند.

این مسئول با اشاره به این که بومگردی ها همان خانه هایی هستند که تغییر کاربری نداده اند، گفت: اخذ هزینه پارکینگ از بومگردی ها خلاف قانون است، چون خانه هایی هستند که تغییر کاربری نداده و صرفا پذیرای مهمان هستند.

وی اضافه کرد: باید کمیته ای کارشناسی متشکل از نماینده اداره میراث فرهنگی، جامعه هتلداران و شهرداری ایجاد گردد تا مصوبه ای متناسب با شرایط امروز جامعه داشته باشند، ضمن این که هزینه پارکینگ نباید اخذ گردد چرا که با وجود این که این هزینه باید دریافت گردد، اما زیرساخت های گردشگری توان تامین آن را در کل ندارند و فقط این اقدام منجر شده تا گردشگری متوقف گردد.

فرهنگ گردشگری به جای صنعت گردشگری توسعه یابد

غلامحسین دشتی رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز با بیان این که بسیاری از قوانین نیز امروزه موجود است اما اجرایی نمی گردد، نسبت به آنالیز پیشنهادات ارائه شده تاکید نمود و گفت: از آنجایی که گردشگری با نگاه توسعه مالی مشابه فراوری است، دو نهاد درسطح ملی با پذیرش این مهم، گفتمانی درسطح دولت و مجلس را رقم بزنند.

وی با تاکید بر این که در این صورت یزد می تواند تریبون فرهنگ گردد و این سرزمین جز فرهنگ چیز دیگری نیست، گفت: در فرهنگ، رابطه انسان ها رقم می خورد اما در صنعت نمی توانیم این مقوله را جست و جو کنیم پس باید فرهنگ گردشگری را حاکم کنیم.

وی با بیان این که رویکرد شورای شهر حفظ و توسعه گردشگری و اقدام در راستای حفظ فرهنگ یزد است، گفت: باید همگی کنار هم نشسته و مشکل هتلداران به عنوان زیرساختی مهم در صنعت گردشگری را برطرف کنیم.

ظرفیت قانونی مسکن و شهرسازی برای یاری به هتلداران

رضا خسروآبادی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل مسکن و شهرسازی یزد نیز با اشاره به این که ظرفیتی قانونی برای حمایت از فعالان گردشگری در این حوزه وجود دارد، گفت: باید برای نوسازی بافت تمام عوارض نوسازی و تامین را معافیت بدهیم چرا که می توانیم در نوسازی مسکن از ظرفیت موافقت نامه ااستفاده کنیم به طوری که این هزیه تحت عنوان اعتباری تعریف شده به شرداری ها پرداخت گردد.

وی با بیان این که لایحه و موافقت نامه را می توانیم همراهی کنیم، گفت: شهرداری با موضوع خودش باید این مقوله راتقبل نموده و هزینه آن را ازدولت دریافت کند.

این مسئول اضافه کرد: البته همه چیز به شهرداری مرتبط است که در تعریف نوسازی مسئله پارکینگ رامورد نظر قرار دهد و در مصادیق ذیل ایجاد و تعمیر پارکینگ هم در بافت تاریخی را لحاظ کند.

وی توضیح داد: سال 98، 720 میلیون تومان را براساس موافقت نامه دریافت کردیم اما فقط شهرداری 400 میلیون تومان معافیت داشت یعنی از ظرفیت موجود هم کمتر معافیت لحاظ شده بود.

سید امیر ناصر طباطبایی رییس جامعه هتلداران هم توضیح داد: تا به امروز شهرداری هیچ درامدی از ناحیه هزینه پارکینگ نداشته و فقط نارضایتی انباشته شده را می بینیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1959

به "از ایجاد کمیته ای برای مشکل پارکینگ تا پیگیری کارت تردد در بافت تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ایجاد کمیته ای برای مشکل پارکینگ تا پیگیری کارت تردد در بافت تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید