اطلس بچه ها کار تدوین شد

به گزارش مجله کالارنا، اطلس بچه ها کار خراسان شمالی با هدف ساماندهی، توانمندسازی و در دسترس بودن اطلاعات بچه ها کار این استان 863 هزار نفری تدوین شد.

اطلس بچه ها کار تدوین شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی گفت: اطلس بچه ها کار استان برای طبقه بندی اطلاعات و در دسترس بودن آمار با استفاده از نظرات کارشناسان و مددکاران این حوزه تدوین و به ستاد ساماندهی بچه ها کار ارائه شده است.

علی اکبر صحرانورد با بیان این که تدوین این اطلس از سال قبل در دستور کار بهزیستی خراسان شمالی بود گفت: مشخصات بچه ها کار، بچه ها خیابانی و بچه ها کار و خیابانی در این اطلس دیده و اطلاعات به روز آن ها درج شده است تا امکان دسترسی به اطلاعات آن ها فراهم باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی افزود: اگر چه با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در اسفند ماه 98 تعداد بچه ها کار افزایش یافت، اما با رای زنی هایی که انجام شد ساماندهی بچه ها کار نیز انجام و این بچه ها به نحو شایسته از سطح خیابان ها جمع آوری شدند و همچنین خدمات مختلف و متنوعی نیز به آن ها داده شد.

صحرانورد با اشاره به قوانین منع به کارگیری بچه ها زیر 15 سال در مشاغل و صنوف گفت: با هماهنگی با اتاق اصناف بجنورد طرح سرکشی به اصنافی که ممکن است بچه ها را به کار گرفته باشند آغاز شده است و مرحله اول این طرح با هدف اطلاع رسانی به صاحبان مشاغل اجرا شد.

وی گفت: عواملی که موجب حضور کودک در خیابان و کار زود هنگام می شود، شرایط خانواده ها، آسیب پذیری، گروه سنی، تابعیت و مذهب، آسیب ها و شرایط تحصیلی این بچه ها و دیگر علل، شرایط و ویژگی در این اطلس گرد آورده شده است.

صحرانورد افزود: در سال 97 آمار بچه های که پذیرش شده اند 286 نفر بود و در سال 98 این رقم به 292 کودک رسید.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی با بیان این که میانگین سنی این بچه ها 12 تا 14 سال بود گفت: 120 کودک در این سنین و 110 کودک نیز در سنین بین 6 تا 11 سال شناسایی شده اند.

صحرانورد مدت حضور این بچه ها را در خیابان ها یک هفته بیان نمود و گفت: دست فروشی، جمع آوری ضایعات و توزین کارهایی است که این بچه ها به آن می پردازند و تقریبا تمام بچه ها کار به جز چند نفر به لحاظ جسمی سالم هستند و در خراسان شمالی کودک کاری تبعه کشورهای دیگر باشد دیده نشده است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی میانگین درآمد این بچه ها را 800 هزار تا یک میلیون و 200 هزار ریال بیان نمود و گفت: همین امر موجب می شود که خانواده ها نسبت به جلوگیری از حضور بچه ها در خیابان ها سختگیری نداشته باشند.

صحراگرد با بیان این که خدمات مختلف آموزشی؛ مددکاری، حمایتی و حتی بسته های ارزاق به این افراد داده می شود گفت: امسال 250 میلیون ریال بسته های ارزاق بین این بچه ها و خانواده های آن ها توزیع شده است.

وی مهم ترین آسیب های که این بچه ها با آن مواجهند را در مرتبه نخست اعتیاد دانست و گفت: آزارهای جنسی هم از مواردی است که متاسفانه این بچه ها گاه و بیگاه با آن درگیرند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1219

به "اطلس بچه ها کار تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس بچه ها کار تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید