امنیت و آثار تربیتی استفاده از اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان، آیا شاد برای استفاده در پاییز و زمستان آماده می گردد؟

به گزارش مجله کالارنا، با آنکه شبکه آموزش دانش آموزی شاد هنوز ازنظر شکلی و زیرساختی دارای مشکلاتی در ابعاد مختلف است، شائبه هایی در خصوص استفاده از این نرم افزار در زمینه های ستادی دیگر شکل گرفته که باید مورد توجه قرار گیرد و ایرادات آن باید قبل از آغاز سال تحصیلی جدید رفع گردد.

امنیت و آثار تربیتی استفاده از اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان، آیا شاد برای استفاده در پاییز و زمستان آماده می گردد؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران،با آنکه شبکه آموزش دانش آموزی شاد هنوز ازنظر شکلی و زیرساختی دارای مسائلی در ابعاد مختلف است، شائبه هایی در خصوص استفاده از این نرم افزار در زمینه های ستادی دیگر شکل گرفته که باید مورد توجه قرار گیرد و ایرادات آن باید قبل از شروع سال تحصیلی جدید برطرف گردد.

بدون توجه به این نکات مهم امکان دارد در شروع سال تحصیلی آینده در مهرماه مسائل غیرقابل برطرف سامانه نظام آموزشی کشور را با چالش های جدی روبرو کند.

امنیت و آثار تربیتی شاد

نقدها زیادی به شاد وارد بوده و هست و یکی از مهم ترین آن ها را یکی از والدین دانش آموزان در مصاحبه با خبرنگار حوزه آموزش وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران با ما در میان می گذارد. این مادر نگران می گوید: من به دلیل مشغله زیاد ناچارم بدون نظارت خودم اجازه بدهم پسر ده ساله ام با گوشی هوشمند و اینترنت از شاد استفاده کند.

وی می افزاید: اگر در گذشته می توانستم این موضوع را مدیریت نموده و مانع روبروه فرزندم با موارد غیراخلاقی اینترنت شوم حالا واقعاً این امکان وجود ندارد. کاش آموزش وپرورش قبل از این ها برای امن کردن محیط استفاده از اینترنت به وسیله اقداماتی مثل در اختیار گذاشتن سیم کارت دانش آموزی کاری انجام می داد.

یکی از معلمین هم دغدغه مهم تربیتی را برای این موضوع مطرح می نماید او در مصاحبه با خبرنگار حوزه آموزش وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران می گوید: نظارت مستقیم و بدون واسطه به وسیله معلم بر دانش آموز به وسیله شاد ممکن نیست و باید شیوه متفاوتی از رفتار تربیتی برای این مواقع پیش بینی گردد. در این مورد که معلم چگونه می تواند شیطنت های گاه وبیگاه دانش آموزان را کنترل کند یا با رفتارهای خارج از قاعده آن ها برخورد کند هرگز به معلم ها منتقل نشده است.

نبود سخت افزار رایگان و مناسب هنوز مسئله است

مسئله ای که هنوز از مجموعه نقدها به شاد پابرجا مانده موضوع عدم امکان تهیه سخت افزار مورداحتیاج برای استفاده از این اپلیکیشن برای حجم زیادی از دانش آموزان و بخشی از معلمان است.

البته اتفاقات تازه ای نیز افتاده و گفته شده تعداد چند هزار تبلت رایگان سخت افزار مورداحتیاج برای استفاده از شاد در اختیار بچه ها و دانش آموزان مناطق محروم قرار می گیرد .

رئیس کمیته امداد اعلام کرد50 هزار تبلت با مشارکت وزارت ارتباطات و اپراتور های تلفن همراه، به منظور برخورداری از آموزش و تحصیل مجازی، در اختیار دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد قرار می گیرد.

بختیاری بابیان اینکه در مرحله دوم پویش ایران همدل، تأکید کمیته امداد یاری رسانی به بچه ها و مادران احتیاجمند و حمایت از خانواده های آسیب دیده از کرونا است، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، پیش بینی مسئولان برای سال تحصیلی جدید، تداوم آموزش مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان است که در این زمینه کمیته امداد موظف است امکانات لازم را برای ادامه تحصیل مطلوب جامعه هدف فراهم کند.

وی بابیان اینکه حدود 375 هزار دانش آموز و بیش از 80 هزار دانشجو از خدمات حمایتی کمیته امداد برخوردار هستند، افزود: فرزندان جامعه هدف امداد استعداد فوق العاده و امکانات ضعیف دارند، اما نباید اجازه دهیم دانش آموزی به دلیل نداشتن ابزار آموزش مجازی از تحصیل بازبماند.

بختیاری گفت: در برآورد های اولیه برای حمایت از تحصیل مجازی، به حدود 250 هزار تلفن همراه هوشمند یا تبلت احتیاج داریم که به دلیل نزدیک بودن به زمان برگزاری کنکور سراسری و آموزش های فوق برنامه دانشجویان، در مرحله نخست تأمین 50 هزار تبلت برای این عزیزان در دستور کار با وزارت ارتباطات و اپراتور های تلفن همراه قرارگرفته است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه حدود 4،5 میلیارد تومان از محل یاری های مردمی در مرحله نخست پویش ایران همدل توسط اپراتور های تلفن همراه به حساب کمیته امداد واریز شده است، افزود: تمام این مبلغ در کنار اعتبارات کمیته امداد، صرف خرید تبلت برای دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت می گردد.

وی تأکید کرد: اپراتور های تلفن همراه همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی خود، تأمین سیم کارت همراه با شارژ اعتباری و بسته های اینترنتی ماهانه برای تبلت های دانش آموزان و دانشجویان را تقبل نموده اند و امیدواریم با اجرای مرحله دوم رزمایش ایران همدل، هم زمان با برگزاری جشن عاطفه ها، تبلت و ابزار آموزش مجازی را برای همه دانش آموزان و دانشجویان شناسایی شده تا پیش از شروع سال تحصیلی فراهم کنیم.

این موضوع هرچند پوشش دهنده تعداد بالای استفاده کنندگان از شاد که فاقد دستگاه های موبایل هوشمند هستند نیست اما می تواند بخشی از آن را جبران کند و باید برای جلب مشارکت خیرین و نهادهای حمایتی از طرف آموزش وپرورش کوشش بیشتری صورت بگیرد تا بتوان امیدوار بود عدالت آموزشی بیش ازآنچه در شروع شیوع کرونا و استفاده از برنامه شاهد آن بودیم که محقق گردد

بدون اینترنت رایگان شاد را نمی توان پیروز دانست

بدون داشتن اینترنت رایگان شاد هزینه بسیار سنگینی را بر روی دوش خانواده ها می گذارد با گران فروشی که از طرف اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شاهد هستیم ، این هزینه برای پاییز و زمستان دانش آموزان و خانواده های آن ها چند برابر خواهد شد و احتمالاً ادامه نقدها را در خصوص نحوه کاربری و استفاده از شاد در پی خواهد داشت. اگر شبکه اطلاعات ملی در سال های گذشته جدی گرفته می شد و اینترنت ملی راه اندازی می شد حالا می توانستیم امیدوار باشیم که استفاده از شاد رونق بیشتری داشته باشد اما در حال حاضر این چنین نیست.

شاید یکی از دلایل مهم عدم استفاده از شاد برای برنامه های تابستانی و اوقات فراغت دانش آموزان همین موضوع عدم امکان استفاده از اینترنت رایگان برای برنامه شاد باشد.

همان طور که مسئولان آموزش وپرورش بیش از این اعلام کردند پاییز و زمستان فرصتی برای آزمون وخطا در خصوص شاد باقی نمی گذارد و سخن گفتن از غافلگیری در ماه های شروعین سال تحصیلی دیگر محلی از اعراب ندارد و باید از فرصت یکی دو ماه آینده که به شروع سال تحصیلی جدید مانده استفاده گردد تا مسائل و ایراداتی که در نرم افزار شاد وجود دارد برطرف شده و سال جدید که احتمالاً با هم زمانی شیوع آنفولانزا و کرونا همراه خواهد بود موجب سردرگمی والدین دانش آموزان معلمان و سیستم آموزشی کشور نگردد.

4145

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1287

به "امنیت و آثار تربیتی استفاده از اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان، آیا شاد برای استفاده در پاییز و زمستان آماده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت و آثار تربیتی استفاده از اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان، آیا شاد برای استفاده در پاییز و زمستان آماده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید