تئاتر و آفتاب و کرونا در چهارراه ولیعصر

به گزارش مجله کالارنا، ساعت 5 عصرهای بهاری، پیاده روهای چهارراه ولیعصر چندان پرتردد نیستند؛ حتی دستفروش هایی که هر روزی برایشان شب عید است هم چندان بساط نمی نمایند. آنها منتظر می مانند تا آفتاب کمی بالا برود و گرما قابل تحمل گردد. گروه های نمایش خیابانی اما در همان ساعت های گرم، نمایش هایشان را اجرا کردند.

تئاتر و آفتاب و کرونا در چهارراه ولیعصر

به گزارش خبرنگاران، ساعت 5 عصر روز 21 خرداد سرانجام بعد از چهار ماه سکوت، بار دیگر صدای بازیگران در فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر شنیده شد. در این روز با اجرای پنج نمایش خیابانی، تعطیلات کرونایی تئاتر به سرانجام رسید، اما این که این آغاز دوباره چقدر مورد استقبال مخاطبان بوده است، نکته ای است قابل تأمل.

نمایش های خیابانی عموما مخاطبان خود را دارند. رهگذرانی که گاه از سر کنجکاوی گردن می کشند و نگاهی به این اجراها می اندازند. حالا اگر این نمایش بتواند در همان نگاه اول، مخاطب را جذب کند که تماشاگری برای خودش دست و پا نموده و برایش نقطه امیدی است.

اجرای نمایش های خیابانی برای تماشاگران رایگان است. قرار نیست تماشاگر برایش بلیتی تهیه کند. لازم نیست از اول تا به آخر نمایش را دنبال کند. می تواند از میانه اجرا، نظاره گر نمایش باشد یا اگر نمایش جذبش نکرد، بعد از پنج دقیقه سرش را پایین بیندازد و برود. شاید همین چیزهاست که سبب می گردد نمایش های خیابانی معمولا با استقبال تماشاگران رو به رو شوند اما همین استقبال هم شرایطی می طلبد. چرا تماشاگر باید در برق آفتاب بایستد تا تئاتر تماشا کند؟! و حالا اینکه مسئولان تئاتر به چه دلیلی تصمیم گرفته اند اجراهای خیابانی ساعت 5 عصر برگزار شوند، پرسشی منطقی به نظر می رسد.

در فضای باز تئاتر شهر جایگاه های نسبتا زیادی چیده شده است؛ جایگاه هایی با فاصله اجتماعی یک و نیم متری اما کمتر تماشاگری طاقت این را دارد که در برق آفتاب روی این جایگاه ها جای بگیرد و تئاتر خیابانی ببیند. با این حال در هر گوشه ای که درختی سایه انداخته، جمعیت بیشتری در پناه آن به تماشا ایستاده اند. با این تفاوت که فاصله اجتماعی شان خیلی کمتر از یک متر و نیم است.

مسئولان دفتر تئاتر خیابانی به این فکر می نمایند که شاید ساعت برنامه را تغییر بدهند تا مخاطبان بیشتری به تماشای این نمایش ها ترغیب شوند. آنها فعلا در حال آزمون و خطا هستند.

سکویی در نظر گرفته شده برای حضور بازیگران و اولین نمایشی که اجرا می گردد، کویید 18 به کارگردانی امیرحسین انصافی است. پس از آن چهار گروه دیگر هم در نوبت اجرا هستند. گروه های اجرایی در فرصتی بسیار اندک شاید در حد یکی دو روز نمایش های خود را برای این اجراها آماده نموده اند. عنوان برنامه، من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا است. به گروه ها پیشنهاد شده بر این تیتر متمرکز شوند ولی اجباری به این پایبندی هم نیست و بعضی، نمایش هایشان را با موضوعات دیگری اجرا می نمایند.

قرار است این برنامه به مدت 10 روز یعنی تا سرانجام خرداد ادامه داشته باشد و گروه های نمایشی هر یک نمایش هایشان را در چندین نوبت اجرا نمایند. برای هر نمایش مدت زمانی 30 دقیقه ای در نظر گرفته شده است.

امیرحسین انصافی هنرمند تئاتر که اولین اجرای این برنامه را دارد، می گوید: این یک آغاز است ولی حتما در ادامه بهتر خواهد شد و مردم هم بیشتر استقبال می نمایند.

بر اساس برنامه اولیه، اجرای این نمایش ها ساعت 5 تا 7 هر روز عصر انجام می گردد ولی شاید دفتر تئاتر خیابانی به این نتیجه برسد ساعت دیگری را انتخاب کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1121

به "تئاتر و آفتاب و کرونا در چهارراه ولیعصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتر و آفتاب و کرونا در چهارراه ولیعصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید