تخم مرغ هم چندنرخی شد

به گزارش مجله کالارنا، در حالی که قیمت گذاری دستوری یکی از مهم ترین ابزار های دولت برای تنظیم بازار کالا های اساسی است، اما این کار منجر به چندنرخی شدن کالا ها از جمله تخم مرغ شده است.

تخم مرغ هم چندنرخی شد

به گزارش مهر، در حالی که قیمت گذاری دستوری یکی از مهم ترین ابزار های دولت برای تنظیم بازار کالا های اساسی است، اما این کار منجر به چندنرخی شدن کالا ها از جمله تخم مرغ شده است.

بر این اساس، معمولاً دولت ها برای مقابله با افزایش قیمت و تورم، اقدام به سرکوب قیمت ها و معین دستوری نرخ می نمایند تا کالا ها با قیمت پایین تر به دست مردم برسد با این حال طبق پیش بینی کارشناسان این اقدام نه تنها تا به امروز به تثبیت قیمت کالا ها کمکی نکرده بلکه خود به عاملی برای جهش تقاضا و التهاب بیشتر بازار، رانت و دلال بازی و خروج بازار از فرایند طبیعی خود تبدیل شده است.

در واقع همین قیمت گذاری دستوری کافیست تا شاهد دو نرخ در بازار باشیم، یک نرخ دولتی و دیگری نرخ بازار؛ از این همین نقطه است که در های دلالی و رانت به سود عده ای فرصت طلب باز می گردد که تا به امروز مصادیق زیادی از این سوداگری را نیز در بازار های مختلف شاهد بودیم. یکی از محصولاتی که چنین اتفاقی برای آن اتفاق افتاده، تخم مرغ است.

نرخ مصوب، برای تخم مرغ دولتی است؛ مغازه دار ها هر چقدر دوست داشته باشند می فروشند!

بر این اساس آنچه شاهد هستیم ادامه روال قبل در دولت نو است و همچنان شاهد قیمت گذاری دستوری و چند نرخی شدن محصولات در بازار هستیم که فروشندگان در خرده فروشی ها به بهانه محصول دولتی و محصول آزاد، هر قیمتی را که تمایل داشته باشند به مصرف نماینده اعلام می نمایند. نمونه شاخص این اتفاق در بازار تخم مرغ اتفاق افتاده است.

به همین دلیل چندی پیش قیمت هر شانه تخم مرغ تا شانه ای 65 هزار تومان نیز رسید و دولت قیمت این محصول را در هر شانه 43 هزار تومان خاطرنشان کرد. اما در حال حاضر گزارشات میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد قیمت تخم مرغ در مغازه های خرده فروشی سطح شهر از 43 تا 55 هزار تومان فرق دارد.

در این زمینه یکی از مغازه داران قیمت هر شانه تخم مرغ را 49 هزار تومان و قیمت هر عدد از آن را 1،650 تومان عنوان نمود و درباره اینکه قیمت مصوب تخم مرغ 43 هزار تومان است، گفت: 43 هزار تومان قیمت تخم مرغ دولتی است.

یکی دیگر از فروشندگان نیز تخم مرغ را دانه ای 1700 تومان و شانه ای 50 هزار تومان خاطرنشان کرد و به خبرنگار مهر گفت: الان قیمت ثابتی برای تخم مرغ وجود ندارد و به هر مغازه ای که سر بزنی با یک نرخ روبرو می شوی، اما اگر در پی تخم مرغ دولتی هستی به میادین میوه و تره بار مراجعه کن. البته باید در نظر داشته باشی که آنجا وقتت زیاد گرفته می گردد!

در این راستا ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: بر اساس اعلام سازمان حمایت عرضه نمایندگان باید تخم مرغ را شانه ای 38 هزار تومان تحویل بگیرند و آن را 43 هزار تومان عرضه نمایند.

نبی پور قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را در حال حاضر درب مرغداری 18 هزار تومان اعلام و اضافه نمود: قیمت هر شانه از این محصول نیز بین 36 تا 37 هزار تومان درب مرغداری است و قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف نماینده نهایی بین 1200 تا 1،300 تومان است.

این فعال صنفی اضافه نمود: در حال حاضر عرضه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار فقط به شکل شانه ای انجام می گردد و در مغازه های خرده فروشی نیز مغازه داران هر کاری که باب میل شأن باشد، انجام می دهند.

بر این اساس در سال های اخیر دولتمردان به بهانه تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات نهاده های دامی، اقدام به قیمت گذاری دستوری برای محصولات پروتئینی و سرکوب قیمتی این محصولات می کردند و به محض ایجاد کوچک ترین نوسان در بازار داخل، اقدام به اعمال ممنوعیت یک شبه و ناگهانی برای صادرات می شد؛ بدون اینکه به عواقب این کار و از دست رفتن بازار های صادراتی که به دشواری به دست آمده بودند، توجه گردد.

این در حالی است که کارشناسان قیمت گذاری دستوری و اعمال ممنوعیت ناگهانی برای صادرات را روش های منسوخ برای تنظیم بازار می دانند و بار ها از این اقدامات دولتمردان انتقاد و آن را عامل ورشکستگی فراورینمایندگان و نابودی فراوری دانسته اند و مصرف نمایندگان نیز نصیبی از سیاست نمی برند و گاهی حتی در حق آنان اجحاف بیشتری می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2084

به "تخم مرغ هم چندنرخی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ هم چندنرخی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید