جزییات حضور نماینده اتحادیه اروپا در سفارت هلند

به گزارش مجله کالارنا، کمتر از یک سال است که به ایران آمده و می گوید به عنوان سفیر سومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا تمام وقت خود را صرف آنالیز تعاملات مالی دو کشور می نماید.عاشق هنر و سینماست و به موزه هنرهای معاصر تهران علاقه زیادی دارد و هنگام صحبت در خصوص فرهنگ و هنر گل از گلش می شکفد.

جزییات حضور نماینده اتحادیه اروپا در سفارت هلند

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

ساختمان سفارت که چندسالی از ساختش نمی گذرد، طراحی داخلی آن حال و هوای معماری اروپایی و مدرن را به ذهن متبادر می نماید.

دفتر خانم سفیر اتاقی کوچک با پنچره های بزرگ است که نور زیادی را از حیاط وارد اتاق می نماید.

سفیر پشت میز کوچک کارش که با زونکن ها و اوراق زیادی پوشیده شده نشسته و با جدیت در حال وارسی آنها بود که با ورودم به اتاق از جایش بلند شده و با لبخند به استقبالم آمد.

پس از سفیران نروژ و کنیا، سوزانا ترستال سومین سفیر زن است که به تهران آمده است و آن طور که می گوید با وجود این که امروز بخش زیادی از کابینه کشورهای اروپایی را خانم ها تشکیل می دهند ولی با کابینه به نسبت مردانه ایران مسئله ای ندارد و از خاطرات روزهای ابتدایی ورودش به ایران وقتی با همراهانش که اغلب زن بودند وارد و با جمع آقایان روبرو می شد با لبخند یاد می نماید و می گوید که به نظرش وزارت امور خارجه ایران هم در حال تغییر است؛ این روزها هر چند به ندرت ولی خانم ها هم در جلسات حضور می یابند.

از او درباره جزییات دادگاه لاهه در رابطه با پرونده های ایران، پناهجویان، آخرین تحولات خاورمیانه و جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا پرسیده شد که خانم سفیر از پاسخ این سوالات را در حوزه اختیاراتش ندانست.

سفیر هلند در تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به آمستردام که تیرماه امسال و قبل از تمام شدن دوره ریاست هلند بر اتحادیه اروپا انجام شد، اظهار خرسندی کرد و در ارزیابی اش از این سفر گفت: فکر می کنم سفر موفقیت آمیزی بود به خصوص که دولت هلند برای وزیران امور خارجه ملاقات با نخست وزیر را نمی گذارند، ولی این امکان برای دکتر ظریف فراهم شد که بتوانند علاوه بر رئیس مجلس، وزیر خارجه، وزیر اقتصاد و کمیسیون سیاست خارجه هلند با نخست وزیر ما هم ملاقات داشته باشند.

وی با اشاره به قراردادهای اقتصادی امضا شده بین دو کشور افزود: هیات ایرانی پس از ملاقاتی که با وزیر اقتصاد هلند داشتند تفاهم نامه همکاری سیاسی را امضاء کردند و این را می توان یکی از دستاوردهای مهم دیدارهای مسئولان دو کشور دانست. آقای هنک کمپ، وزیر اقتصاد هلند برای حل مسائل فنی که در تعاملات اقتصادی و بانکی به وجود آمده است قول همکاری داد و به همین دلیل هم وزارت اقتصاد هلند فردی را معین کرد که در اتحادیه اروپا در زمینه اقتصادی، بانکی و بین المللی با تجربه است این فرد برای فعالیت در سفارت هلند در ایران به منظور برطرف موانع موجود در نظر گرفته شده است.

فرش نارنجی تأثیر مطلوبی در تجارت تهران ـ آمستردام خواهد داشت

صدور ویزای فرش نارنجی جزئی از خدماتی است که سفارت هلند برای تجار ایرانی قائل شده است، چراکه با توافق ایران و 1+5 و افزایش چشمگیر در خواست ایرانی ها و هلندی ا برای سفر و سرمایه گذاری متقابل، چنین تدابیری می تواند برای دو طرف سودمند باشد.

این دیپلمات هلندی با اشاره به فرش نارنجی هلند برای تجار کشورمان گفت: من پیشنهاد اجرایی شدن این برنامه را دادم. این روند تازه شروع شده است و من از تحقق آن شاد هستم. هدف از این سیستم این است که تجاری که با هلندی ها تجارت می نمایند بتوانند راحت تر وقت ویزا بگیرند. مطمئنم این فرش نارنجی تأثیر مطلوبی در تجارت بین دو کشور خواهد داشت.

صادرات هلند به ایران در 4 ماه نخست امسال 163 درصد رشد داشته است

آلمان، ایتالیا و هلند سه شریک اصلی تجاری ایران در اتحادیه اروپا هستند که رشد صادرات اخیر هلند به کشورمان به نسبت دو رقیب دیگرش در سال 2016 رشد چشمگیری داشته است.

ترستال با اشاره به حجم تعاملات تهران ـ آمستردام تاکید نمود که صادرات هلند به ایران در 4 ماه نخست امسال در مقایسه با سال 2014 در همین مقطع 163 درصد رشد داشته است. از مجموع 256 میلیون یورو که به ایران صادر می شود، 145 میلیون یورو مربوط به صادرات ماشین آلات و بقیه مربوط به بخش نفت و گاز و بخشی هم سلامت می شود. صادرات کالای کشاورزی هم یکی دیگر از بخش های مهم صادرات هلند به ایران است. آقای ظریف هم در سفری که به هلند داشت اعلام نمود که این کشور بعد از آلمان و ایتالیا سومین شریک اقتصادی ایران است و حتی زمینه های توسعه این روابط بیش از گذشته هم وجود دارد.

این دیپلمات هلند در رابطه با دعوت وزیر امور خارجه ایران از نخست وزیر هلند برای سفر به تهران و زمان دقیق این سفر گفت: از آنجا که نمی دانم برنامه نخست وزیر به چه صورت است، نمی توانم بگویم این سفر چه وقت انجام می شود.

هلند برای تعامل اقتصادی با ایران فراتر از حرف گام های عملی بر می دارد

سفیر هلند در ایران با اشاره بر این که هلند برای تعامل اقتصادی با ایران فراتر از حرف گام های عملی بر می دارد، اظهار کرد: برای مثال معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی هلند که در حوزه کشاورزی هم فعال است با دو بار سفر در شش ماه رکورد سفر به ایران را زد و به احتمال زیاد مجدد سفری به تهران خواهد داشت. در خصوص چشم انداز روابط دو کشور هم قرار است ارتباط های زیادی بین تهران و آمستردام برقرار شود. کمیته مشترکی در زمینه اقتصادی تشکیل و یادداشت تفاهمی هم در زمینه کشاورزی بین دو کشور امضا شده است. همان طور که می بیند در زمینه همکاری های اقتصادی فراتر از حرف گام برداشتیم و در جهت علمیاتی شدن تعاملات دو کشور قدم های اولیه برداشته شده است. مسوولانی در زمینه انرژی، آب و کشاورزی هم او را همراهی کردند.

وی هم چنین در پاسخ به این پرسش که تعاملات تهران ـ آمستردام در چه زمینه هایی عملیاتی شده است؟ گفت: زمینه های همکاری ما زیاد است. در حال حاضر همکاری ها در زمینه انرژی و آب در جریان بوده و قرار است وزیر محیط زیست و زیرساخت هلند هم در ماه اکتبر به ایران سفر کند تا همکاری های مان در بخش آب را گسترش بدهند.

تحریم های آمریکا یک بخش از تعامل بانکی با ایران است

زمان ضروری است تا توافق نوشته شده روی کاغذ اجرایی شود

با گذشت یک سال از توافق ایران و 1+5 هم چنان بخش عظیمی از تعاملات اقتصادی و بانکی ایران با بسیاری از کشورها به دلیل تهدید به جریمه از سوی آمریکا بلاتکلیف مانده است. بانک های هلندی هم مانند سایر بانک های اروپایی در انتظار چراغ سبز آمریکا برای برقراری روابط اقتصادی با ایران است.

ترستال در خصوص این که بانک های هلند زمانی برای از سرگیری تعاملات اقتصادی با ایران در نظر دارند یا نه؟ اظهار کرد: تحریم های آمریکا فقط یک بخش از مسأله است. بخش دیگر این است که کل سیستم باید شروع به کار کند. ممکن است قوانین نوشته شده باشند یا توافق اجرا شده باشد ولی این که ایران به طور کامل از تحریم های بانکی خارج شود و تعاملات خود را شروع کند زمان می برد. زمان ضروری است تا توافق های نوشته شده روی کاغذ اجرایی شود. هم چنین تا ایران قوانین نوشته شده را به کار ببرد زمان می برد ولی امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

وی ادامه داد: آترادیوس موسسه اعتباری هلندی است. این موسسه می خواهد کار خود با ایران را شروع کند و به بانک های هلندی این اطمینان را بدهد که همکاری اقتصادی با ایران خطر ندارد. بر خلاف آنچه در ایران اقتصاد دولتی است در هلند تجارت به طور کامل خصوصی است و به همین دلیل بخش های دولتی تنها می توانند کار را برای آنها آسان نمایند. اراده ای برای سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد و برنامه های بسیاری هم برای سرمایه گذاری در این کشور ارائه نموده ایم. با این حال دولت نمی توانند کسی را به همکاری با ایران مجبور کند چون بخش های تجاری خصوصی هستند باید خودشان تصمیم بگیرند.

در افکار عمومی هلند، ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه گردشگری است

این دیپلمات هلندی در خصوص افزایش درخواست ویزای تجار هلندی برای سفر به ایران در حالی که گفته می شود در امسال نسبت به سال گذشته صدور ویزا برای هلندی ها به مقصد تهران افزایش 80 درصدی داشته است، اظهار داشت: به نظر من روند مثبتی در این زمینه اجرا شده است. درخواست ها برای سفر از هلند به ایران بسیار زیاد است، نه فقط برای تجار بلکه توریست های بسیاری هم علاقمند سفر به ایران هستند. نکته قابل توجه این است که امسال سه روزنامه هلندی ایران را جزو 10 کشور برتر در حوزه گردشگری معرفی کردند.

ترستال هم چنین با بیان این که وزیر زیرساخت ها و محیط زیست هلند قرار است به ایران بیاید و امکان دارد وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز مجدد به تهران سفر نمایند اظهار کرد: وزیران به طور عمومی هیات های تجاری را با خود به همراه خواهند آورد. در خصوص طرف های ایرانی نیز در سطح معاون وزیر در زمینه آب و انرژی صحبت هایی برای سفر مقام های ایرانی اجرا شده است.

سفارت هلند رابط اتحادیه اروپا با ایران است

وی در رابطه با مسوولیت هلند در اتحادیه اروپا و یاری هایی که این کشور در دوران مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 داشته است گفت: همکاری زیادی با اتحادیه اروپا داشتیم و توانستیم بازدیدنماینده هایی در سطح بالا داشته باشیم. مثلاً خانم موگرینی و 7 نفر از کمیسیونرهای اتحادیه اروپا در دورانی که هلند ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده داشت به ایران سفر کردند. در حال حاضر هم هلند ریاست اتحادیه اروپا را به عهده دارد و در حال حاضر سفارت ما رابط اتحادیه اروپا با ایران است و برای شش ماه آینده نیز پیش بینی می کنم ملاقات هایی در سطح مقام های اتحادیه اروپا از سفارت انجام شود.

سفیر هلند در بخش دیگری از این گفت وگو به حضور شرکت های این کشور در ایران و مشارکت در زمینه توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) تهران پرداخت و اضافه نمود: شرکت های هلندی زیادی مثل ناکو در ایران فعالیت می نمایند. ناکو در زمینه مطالعه بر روی توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) مشارکت داشت. در ماموریت تجاری اخیر که وزیر اقتصاد هلند قراردادی را امضا کرد هشت کمپانی هلندی در آن مشارکت داشتند. برای مثال شرکت اَویون قرارداد همکاری برای شبیه ساز پرواز امضا نموده است.

جزییات حضور نماینده اتحادیه اروپا در سفارت هلند

پس از توافق ایران با 1+5 سفر و هم زمان با سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برآورد هایی در رابطه با افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان مطرح شد. هم اکنون نماینده این اتحادیه در سفارت هلند در تهران مستقر است. از جمله نکات مثبت تاسیس چنین دفتری را می توان گسترش سطح همکاری های اتحادیه اروپا و ایران در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانست و از همه مهم تر افزایش اعتماد شرکت های معتبر اروپایی برای عقد قرارداد با طرف های ایرانی در کشورمان است.

سفیر هلند در تهران در رابطه با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در سفارت هلند تاکید نمود: یک دیپلمات رابط اتحادیه اروپا با ایران به همراه یک کارمند در سفارت مان حضور دارند. هنوز دفتر جداگانه ای باز نشده است ولی امیدوارم به زودی این دفتر باز شود.

ترستال در رابطه با اولویت ها سرمایه گذاری هلند در ایران افزود: انرژی، آب، کشاورزی و سلامت جزو اولویت های سرمایه گذاری هلند است ولی بخش آب مهم ترین زمینه همکاری های دو کشور خواهد بود.

وی در خصوص تعاملات فرهنگی تهران ـ آمستردام گفت: وزیر محیط زیست و زیرساخت های هلند در سفر خود به تهران، هیأتی در زمینه بنادر نیز به همراه خود خواهد آورد. همکاری های علمی نیز بین دو کشور بسیار گسترده است. مثلاً دانشگاه باخن هگن از دانشگاه های معتبر هلند است که با بسیاری از وزارت خانه های ایران به ویژه در زمینه مختلف احیای دریاچه ارومیه همکاری می نماید. در زمینه فرهنگی نیز همکاری هایی انجام می شود مثلاً بین موزه هلند و موزه هنرهای معاصر تهران که موزه مورد علاقه من است.

سفیر خانم بودن در ایران تجربه ای خاص است

ترستال تجربه حضورش به عنوان یک دیپلمات زن را خاص توصیف کرد و اضافه نمود گفت: مسئله ای با این مسأله ندارم، تجربه خاصی است که من جزو یکی از سه سفیر زنی هستم که در ایران هست. با این وجود از نظر من موردی منفی نیست. همان طور که خانم ها ما را با روی باز می پذیرند، آقایان نیز همین طور هستند و به طور کل از این تجربه راضی هستم.

سفیر هلند در پاسخ به این که ایران یک سفیر خانم دارد، آیا شما او را می شناسید؟ گفت: او را می شناسم. البته از نزدیک او را ندیده ام ولی شاد هستم که ایران نیز یک سفیر خانم دارد. در هلند 30 درصد از سفیران در کشورهای مختلف زن هستند که بسیاری از آن ها در خاورمیانه فعالیت می نمایند، البته انتظار دارم این میزان به 50 درصد برسد.

وی در رابطه با سهم زنان در کابینه هلند توضیح داد: با توجه به این که خودم یک زن هستم فکر می کنم تعداد سفیران زن به نسبت مردها کافی نیست و می تواند افزایش یابد. در وزارت امور خارجه بالاترین مقام بعد از وزیر یک خانم است که الان به عنوان سفیر هلند در مسکو منصوب شده است و وقتی که او از سمتش کنار رود، باز هم جانشین اش یک خانم خواهد بود که قبلاً در سازمان ملل فعالیت می کرد. در خصوص هیأت های سیاسی مختلف ایران که اغلب از مردان تشکیل شده است در مقابل هیأت های سیاسی اروپایی که در میان آنها تعداد قابل توجهی خانم حضور دارند باید بگویم که من هم وقتی نزد مقام های ایران می روم هیأت بزرگی از خانم ها را با خود همراه دارم ولی متوجه شده ام که طرف مقابل من همیشه آقایان هستند. البته کم کم در طرف های ایرانی نیز خانم ها دیده می شوند. چندی پیش با خانم امین زاده معاون رئیس جمهوری ایران ملاقات داشتم، البته با گروه های فعالان زن دیداری نداشته ام.

ترستال با تاکید بر این که در کابینه هلند 13 وزیر فعال هستند که پنج نفر از آنها زن هستند افزود: وزیران تجارت خارجی و توسعه همکاری ها، دفاع، آموزش، فرهنگ و علم، سلامت، رفاه و ورزش، زیرساخت ها و وزیر محیط زیست که قرار است در ماه اکتبر به تهران سفر کند همگی زن هستند. شش تن از معاون وزیران کابینه هم خانم هستند ولی رئیس وزارت خانه نیستند با این حال وقتی وزرا در سفرهای خارجی و دیدارها حضور می یابند این معاونان عنوان وزیر را با خود به همراه دارند. دلیل این امر، به کوچک بودن ساختارهای دولتی هلند و این که تنها 13 وزارت خانه در این کشور وجود دارد باز می شود. معاون زیرساخت ها و محیط زیست و هم چنین معاون امور اجتماعی و اشتغال هلند هم خانم هستند.

وی در انتها با اشاره اقامت یک ساله اش در ایران با بیان این که ایران را بسیار جالب و دیدنی یافته است گفت: خیلی شادم که به ایران آمدم. کشور جالب و با فرهنگی متفاوت است. با توجه به این که حدود یک سال است به ایران آمده ام ادعا نمی کنم که همه جاذبه های ایران را دیده ام ولی در این مدت به تبریز، اصفهان، یزد و شیراز رفته و قصد دارم سفرهای بیش تری در ایران داشته باشم تا با دیدنی های این کشور آشنا شوم.

گفت وگو از: آزاده تهرانی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 474

به "جزییات حضور نماینده اتحادیه اروپا در سفارت هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات حضور نماینده اتحادیه اروپا در سفارت هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید