جورجیو آرمانی و امپراطوری آرمانی اش
به گزارش مجله کالارنا، برند آرمانی در سال 1975 توسط جورجیو آرمانی طراح ایتالیایی تاسیس شد. این برند مشهور یکی از سرشناس ترین فراوری کنندگان کالاهای لوکس است که با الهام از شخصیت بنیانگذارش در سراسر دنیا به محبوبیت بیشماری دست یافته است.
نام تجاری جورجیو آرمانی که متعلق به طراح و پایه گذار آن یعنی جورجیو آرمانی است توانست با طرح های فوق العاده و گرایش های مناسب فضای گسترده ای را در جهانی مد به دست آورد و همچنان به عنوان یک برند واقعا لوکس شناخته می شود. جورجیو آرمانی تنها به عنوان یکی از مشهورترین و مورد احترام ترین برندها در صنعت برندهای لوکس شناخته نمیشود بلکه یکی از باارزش ترین کمپانی های مد جهانست که ارزشی بالغ بر 3.3 میلیارد دلار دارد. کت واک های او جمعیت قابل توجهی را به سمت خود جذب می نماید.
شروع کار جورجیو آرمانی به عنوان طراح ویترین
جورجیو آرمانی، متولد پیاچنزا، ایتالیا در سال 1934، یکی از طراحان برجسته و تاثیرگذار ایتالیا است. ورود آرمانی به جهانی مد بعد از گذراندن دوره های کوتاه داروسازی و عکاسی و عدم پیروزیت در این عرصه ها، به صورت کاملا تصادفی رخ داد. بعد از خدمت سربازی ارتش، جورجیو، کار خود را به عنوان طراح ویترین در یک فروشگاه عظیم در میلان شروع کرد. او بعدها مطرح نمود که استایل کلاسیک خود را در این دوره و پس از سفرهای مکرر به بریتانیا گسترش داده و انگلیس را به عنوان مهم ترین مرکز الهام بخشی خود نام برد.
تاسیس شرکت و شروع فعالیت برند آرمانی
جورجیو شرکت خود را در سال 1975 تاسیس کرد. به عنوان یک طراح توانست با ترکیب حس زیبایی شناسی و لوکس بودن پوشاکی متناسب با طبقه مرفه جامعه فراوری کند. آرمانی یک شرکت خصوصی است که تنها سهامدار آن جورجیو آرمانی است. با برندهای زیر مجموعه بسیاری که همگی در زیر پرچم جورجیو آرمانی و برای پاسخ گویی به نیازهای بخش های مختلف بازار شکل گرفتند، آرمانی به یکی از قدرتمند ترین برندهای مد لوکس در جهان تبدیل شده است. این برند بر سه پایه پایدار شده است:
- کلاس یا طبقه اجتماعی
- کیفیت
- منحصر به فردی.
خطوط فراوری آرمانی محصولات مختلفی از جمله لباس، لباس شنا، لوازم جانبی، عطر، لوازم آرایشی، ساعت، عینک، کیف و کفش برای مردان، زنان و بچه ها را پوشش می دهد.
جورجیو آرمانی در آسیا و اقیانوسیه با بازارهای در حال رشد خود در آینده به صورت گسترده حضور دارد. برای مثال، کالاهای لوکس در چین با سرعت فزاینده ای در حال رشد هستند و هواداران زیادی پیدا نموده اند و جورجیو آرمانی یک از پیشگامان بهره برداری از این بازار با پتانسیل بالاست. تقریباً ده تا سیزده ملیون مشتری چینی کالاهای لوکس وجود دارد.
برخلاف راهکارهای معمول برندینگ مورد استفاده برای کالاهای معمول مصرفی، فلسفه برندینگ در جهانی مد وکالای لوکس کاملا خاص و شخصی است. بسیاری از خانه های مد معروف جهان مانند کریستین دیور، سن لورن، گوچی، ورساچی و خیلی های دیگر بر پایه شخصیت بنیان گذار خود شکل گرفته اند.
از آنجایی که طراحی، مهم ترین بخش سازندگی مد و محصولات لوکس است، استایل فردی این طراحان در خلق استراتژی برند بسیار معین نماینده است. این طراحی ها و الگوهای خاص است که بازتاب شخصیت سازنده آن بوده و به برند هویت می بخشد و آن را از سایر برندهای موجود در بازار متمایز می نماید.
خانه مد جورجیا آرمانی همانند سایر خانه های مد در واقع بر اساس شخصیت خود جورجیو آرمانی بنا گذاشته شده است و این برند در طراحی های خود از هویت سازنده آن الهام می گیرد.
این ویژگی جهانی مد امکاناتی را برای خانه های مد فراهم می نماید تا حس متفاوت بودن را که قابل تشخیص و لمس است القا نمایند در عین حال این موضوع تبدیل تهدیدی برای برند نیز می شود. درواقع اگر کل برند بر اساس شخصیت و هویت بنیانگذار آن طراحی و پایه گذاری شود ادامه فعالیت برند را پس از از جهان رفتن سازنده برند بسیار سخت و چالشی می شود. این موضوع مسئله ایست که بسیاری از خانه های مد در سال های اخیر بدان پرداخته اند.
آرمانی ادعا می نماید که از افراد عادی در خیابان الهام می گیرد و معتقد است که لباس ها نه تنها دیده که باید پوشیده شوند. در سال 2000 مجله فوربز او را به عنوان پیروز ترین طراح مد در جهان معرفی کرد که درآمدی بالغ بر 135 میلیون دلار در سال 1999 داشته است.
چالش پیش روی برند
یکی از عظیم ترین چالش های پیش روی آرمانی ادامه حیات این برند و چگونگی پیشبرد آن بعد از مرگ جورجیو آرمانی است. این برند همان طور که پیش از این مطرح نمودیم بر پایه شخصیت اصلی این نام تجاری یعنی جورجیو آرمانی شکل گرفته است و حال و هوا و روح او در تمامی طراحی ها دیده میشود لذا در مرود این برند و برندهای مشابه ، پیش بینی آینده و استقبال از برند در آینده بسیار سخت خواهد بود.
منبع: setare.com