خبرنگاران سفیر ایران: آمریکا باید جوابگوی تاثیر تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران باشد

به گزارش مجله کالارنا، مسکو - خبرنگاران - سفیر ایران در روسیه گفت: آمریکا با تحریم های ظالمانه خود علیه ملت ایران، باید در سطح بین المللی پاسخگو باشد ضمن اینکه در شرایط کنونی که ویروس کرونا به سرعت در حال شیوع است این تحریم ها باید لغو شود.

خبرنگاران سفیر ایران: آمریکا باید جوابگوی تاثیر تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران باشد

به گزارش روز یکشنیه خبرنگاران، کاظم جلالی در گفت وگو با خبرگزاری دولتی تاس روسیه خاطرنشان کرد که آمریکا با اعمال تحریم های مالی به ملت ایران ضربه می زند حال آنکه آن کشوری که در عرصه بین المللی و جهانی باید به ملت ایران پاسخ دهد، آمریکا و مقامهای این کشور هستند.

جلالی در واکنش به این سوال که بیماری کرونا چه تاثیری بر ایران گذاشته است، گفت: کرونا یک بیماری فراگیر جهانی شده است که متاسفانه در ایران نیز به سرعت در حال گسترش بوده و پیامدهای منفی زیادی برای مردم ما به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: مقام های ما (ایرانی) همه تلاش های ممکن را بکار می گیرند تا پیامدهای کرونا در کشور کاهش یابد.

جلالی گفت: من البته در ایران نیستم و اوضاع شیوع کرونا در این کشور را از طریق رسانه ها پیگیری می کنم بدیهی است این شرایط بسیار دردناک است.از طرف دیگر ما شاهد ابراز همدردی هستیم و مردم با همدیگر صرف نظر از مقامی که دارند، همدردی می کنند.

وی ادامه داد: ما شاهد همبستگی ملی بین مقام ها و مردم هستیم تا این مساله حل شود.

جلالی در واکنش به این سوال که آیا شما و کارکنان سفارت ایران در مسکو تست کرونا داده اید، گفت: من تا پیش از شیوع کرونا به روسیه آمدم و همکارانم نیز پیش از اینکه کرونا شیوع پیدا کند به این کشور آمده اند. ما در صورت نیاز از اصول روسیه پیروی خواهیم کرد. کرونا ارتباطی با ملیت افراد ندارد و مهم این است که انسان در زمان حاضر کجا زندگی می کند.

وی خاطرنشان کرد: خدا را شکر در زمان حاضر در بین کارکنان سفارت ایران هیچ نشانه ای از کرونا وجود ندارد. ما از همان ابتدا که این مساله مطرح شد تلاش کردیم تا شرکا و کارکنان ما همه اصول بهداشتی را رعایت کنند و همه اقدامات لازم را برای این منظور بکار گرفتیم.

روسیه 500 کیت تشخیص کرونا به ایران داد

سفیر ایران در واکنش به اینکه روسیه و ایران شرکا و دوستان خوبی هستند و مسکو چه کمکی به تهران در مبارزه با کرونا کند؟ نیز گفت: روسیه 500 کیت تشخیص ویروس کرونا به ایران داد که به این کشور ارسال شده است. با این کیت ها می توان از 50 هزار نفر آزمایش ویروس کرونا گرفت.

وی اضافه کرد: ما از این اقدام روسیه بسیار سپاسگزاریم. ما با مقامهای روسی ارتباط داریم و آنها می گویند که مساله کمک بزرگ به ایران بررسی می شود. ما امیدواریم با سطح خوب روابط دو کشور، ملت ما در این شرایط سخت ازطرف دولت و مردم فیدراسیون روسیه حمایت شود.

جلالی در مورد اینکه آیا برنامه های مشخصی برای تحویل تجهیزات پزشکی و تست ها به ایران وجود دارد، اظهار کرد: ما بسیار امیدواریم که برادران ما در فدراسیون روسیه با درک شرایطی که ملت ایران در آن قرار گرفته است به ما کمک کنند. ما فهرست کالاها و مواد مورد نیاز را به مقام های روس داده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه های غربی از اقدام دولت ایران در پنهان کردن ابعاد قربانیان کرونا در این کشور خبر می دهند، اضافه کرد: هیچ زمینه ای برای چنین ادعایی وجود ندارد زیرا دلیلی ندارد که ایران این ارقام را پنهان کند. این بیماری مرزی نمی شناسد و همه کشورها را دربرگرفته است.

جلالی گفت: کرونا زودتر از بسکمک از کشورهای دیگر به کشور ما آمد و طبیعی است که سرعت انتشار آن بسیار بالاست زیرا ما از آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری برخوردار نبودیم.

وی اضافه کرد: آنچه که مقام های امریکایی در این باره ادعا کرده اند اظهارات سیاسی است. آمریکا باید جوابگوی آن باشد. امروز ملت ایران تحت تحریم های شدید قرار گرفته است و با این مساله اصلی یعنی کرونا مبارزه می کند.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: مقامهای سازمان بهداشت جهانی در دیدار اخیر از ایران به این نکته اشاره کردند که کشور ما در مجموع، دولت و کادر پزشکی حداکثر تلاش برای مبارزه با این ویروس را بکار می گیرند. ما سیستم بهداشتی بسیار توانمندی داریم.

وی ادامه داد: اما آمریکا با اعمال تحریم های مالی به ملت ایران ضربه می زند و آنکه در عرصه بین المللی و جهانی باید به ملت ایران پاسخ دهد آمریکا و مقامهای این کشور است.

سفیر ایران در واکنش به اینکه آیا سازمان بهداشت جهانی امکان دریافت اطلاعات در ایران را دارد، اظهار کرد: بله البته. ما اخیرا میزبان هیات بسیار عالیرتبه از سازمان بهداشت جهانی بودیم. آنها از ایران دیدار کردند و حتی گزارشی ارائه کردند که در آن اعلام شد سیستم بهداشت ایران بسیار قدرتمند است و ایران بخوبی از عهده این شرایط (مبارزه با کرونا) برمی آید. به این ترتیب درهای کشور ما به روی سازمان بهداشت جهانی باز است.

وی در مورد امکان نارضایتی عمومی در ایران بر اثر کرونا گفت: این واقعیت که برخی مقامهای ایران به کرونا مبتلا شده اند موضوعی خارق العاده و غیرطبیعی نیست زیرا که در کشورهای دیگر هم چنین مواردی وجود دارد.

به گفته وی، کرونا به مقام شخص و وضع مالی و رنگ پوست توجه ندارد. هر فردی در معرض خطر قرار گرفته است و ممکن است آسیب ببیند. زمانی که مردم ایران با این پدیده روبرو شدند وحدت ملی ما افزایش یافت. فرهنگ ملی ایرانی ما کمک می کند که هنگام بروز با مشکل به همدیگر بیشتر از گذشته نزدیک شویم.

جلالی گفت: بین مردم ایران و مقامهای حکومت این کشور وحدت و همبستگی وجود دارد و آنها به هم کمک می کنند. حتی در سفارت و مراکز دیپلماتیک ایران در خارج، همه دوستان و همکاران ضرورت کمک به مردم را احساس می کنند و این احساس مسئولیت را همه ایرانی ها دارند

سفیر ایران در واکنش به این سوال که آیا پیام هایی در مورد کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایط شیوع کرونا بدست می آید؟ اظهار کرد: پیام هایی که هر روز دریافت می کنیم حاکی از این است که تحریم ها علیه ایران روزبروز بیشتر می شود حتی هم اکنون و در روزهای اخیر تعدادی از شرکت های ایرانی مورد تحریم قرار دریافتد.

وی اضافه کرد: آمریکا از این استراتژی پیروی می کند که در حرف و سخن، نشان دهد در مقابل ایران موضعی نرم دارند اما در عمل اقدامات خود علیه ایران را سخت تر کرده اند.

جلالی اضافه کرد: آنها بطور علنی می گویند که می خواهند به ایران کمک کنند و از رویدادهایی که در مورد مردم ایران رخ می دهد ابراز تاسف می کنند. خوب اگر شما ابراز تاسف می کنید در این صورت چرا تحریم ها را لغو نمی کنید؟ هیچ کس نمی تواند این واقعیت را انکار کند که تحریم ها به مردم ایران آسیب میزند. این وضع غیرقابل انکار است و همه جهان به این نتیجه رسیده که تحریم ها به ایران ضربه می زند.

وی با اشاره به بیانیه اخیر وزارت خارجه روسیه در محکومیت تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: در بیانیه تصریح شد که تحریم های آمریکا در شرایط کنونی سودجویانه و ضدانسانی است.

جلالی گفت: ما منابع مالی زیادی در کشورهای مختلف داریم و ملت ما نیاز به تجهیزات پزشکی و دارو نیاز دارد اما به دلیل تحریم های مالی آمریکا، نمی توانیم از این پول ها برای خرید تجهیزات بهداشتی مورد نیاز ملت ایران استفاده کنیم. اگر این ظلم نیست، پس نام دیگرش چیست؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا تحریم های ایران را لغو نمی کند؟ خاطرنشان کرد: مقامهای آمریکایی رفتار غیرانسانی و سیاسی علیه ما دارند چرا که یک کشور و ملت در جهان پیدا شد که می گوید می خواهد سر پای خود بایستد و مطیع آمریکا نباشد.

جلالی اضافه کرد: شاید مقامات آمریکا فکر می کتند امروز روز انتقام دریافت از ایرانی ها است اما آنها اشتباه می کنند چرا که ما این بلا را پشت سر خواهیم گذاشت. اما جهان این اقدامات ضدانسانی و رفتار غیرمنصفانه آمریکا را از یاد نخواهد برد و ایرانی ها هم آن را هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

سفیر ایران در واکنش به سوالی در مورد اینکه مردم ایران همانند مردم روسیه در شیوع کرونا به انبار کردن کالاهای ضروری در خانه می پردازند، اظهار کرد: آنچه که در ایران شاهد هستیم حاکی از آن است که ملت ما بسیار متمدن است و نسبت به این مساله بر اساس فرهنگ اسلامی و ایرانی رفتار می کند.

بر اساس اطلاعاتی که از ایران دریافت می کنیم در بازارها و مراکز تجاری و فروشگاه ها به اندازه کافی کالای مورد نیاز مردم وجود دارد. هر کس به اندازه مورد نیاز کالا خریداری می کند و هیچ مسئله ای در این مورد وجود ندارد.

ایران در حال مذاکره با کشورهای مختلف برای تامین تجهیزات پزشکی است

جلالی در واکنش به سوالی در مورد وجود تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مداوای کرونا در ایران گفت: ما تلاش های زیادی برای خرید تجهیزات لازم کردیم اما من نمی توانم بگویم که با کمبود روبرو نیستیم همینک ما با کشورهای مختلف در این مورد برای خرید تجهیزات یا دریافت آن به عنوان کمک پزشکی مذاکره می کنیم.

وی یادآوری کرد: رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرده اند که ملت ما در شرایط کنونی به برخی تجهیزات پزشکی و برخی اقلام بهداشتی نیاز دارد.

سفیر ایران گفت: ما البته به کشورهای دوست مراجعه می کنیم و رایزنی ها در این عرصه جریان دارد. با چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر در این زمینه در حال مذاکره هستیم.

لزوم همبستگی جهانی در مبارزه با کرونا

سفیر ایران در ادامه گفت: مبارزه با کرونا باید موجب همبستگی همه کشورهای جهان شود تا بتوان رویکرد واحدی در مبارزه با این بیماری بدست آورد.

وی اضافه کرد: پیامی که این بیماری دارد این است که جامعه جهانی باید در برابر این بیماری یکپارچه شود و جبهه واحدی را برای مبارزه با این ویروس تشکیل دهد.نباید در این مبارزه ملت ها را جدا کرده و به آنها جداگانه نگاه کرد.

سفیر ایران گفت: به همین دلیل می گوییم که تحریم های امریکا ظالمانه است. یا ما همه بر کرونا غلبه می کنیم یا اینکه هیچ کس پیروز نمی شود. به همین دلیل همه باید به همدیگر کمک کنیم تا تحریم ها لغو شود تا ایران بتواند در زمان کوتاه تری بر این ویروس غلبه کند.

وی ادامه داد: مردم ایران در 41 سال اخیر حتی یک روز بدون تحریم نبوده اند و ما در برابر آن مقاوم شده ایم. اما کرونا بر کل بشریت تاثیر می گذارد. امروز کذب بودن ادعای مقامهای آمریکایی که می گویند تحریم ها علیه ملت ایران هدف گیری نشده آشکار شده است. امروز ملت ایران قربانی این تحریم ها شده است و باید اراده قاطعانه در سطح بین المللی بوجود آید تا تحریم ها لغو شوند و شرایط برای غلبه بر این بحران جهانی پدید آید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران از مسکو، مقامات آمریکایی ادعا می کنند که کمک های بشردوستانه دارویی به ایران شامل تحریم ها نمی شود این به آن معناست که اگر کشوری بخواهد به صورت رایگان به ایران کمک کند با هیچ تحریمی روبرو نمی شود، اما کمک های بشردوستانه جوابگوی نیاز کشوری 80 میلیونی در کوتاه مدت است که اکنون با شیوع بیماری کرونا روبرو شده است؟.

مشکل تحریم های آمریکا زمانی آشکار می شود که سیستم درمان ایران یا بخش خصوصی فعال در حوزه بهداشت و درمان بخواهد با توجه به نیاز داخلی و ضرورت خرید فوری، محصول یا کالای بهداشتی مورد نیاز کشور را از خارج از مرزهای ایران تامین و راهی ایران کند.

طرف ایرانی در هنگام خرید دارو یا هر چیز دیگری متوجه این مشکل می شود که امکان نقل و انتقال پول یا دادن میزانی از پول کالا برای آغاز خرید و فروش با طرف مقابل که شرکت خارجی محسوب می شود را ندارند مساله ای که رسانه های غربی به آن نمی پردازند و رسانه های فارسی زبان مخالف نظام نیز تمایلی به بازگو کردن آن ندارند و تنها اظهارات مقامات آمریکایی را منعکس می کنند که مدعی هستند دارو و تجهیزات پزشکی در فهرست تحریم ها قرار ندارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 969

به "خبرنگاران سفیر ایران: آمریکا باید جوابگوی تاثیر تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفیر ایران: آمریکا باید جوابگوی تاثیر تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید