واکسن چینی سینوفارم از سازمان بهداشت جهانی مجوز گرفت

به گزارش مجله کالارنا، سازمان جهانی بهداشت برای واکسن چینی سینوفارم مجوز اضطراری صادر کرد. به این ترتیب زیرمجموعه های سازمان ملل می توانند این واکسن را بخرند و توزیع نمایند. آنالیز ها برای تایید علمی دومین واکسن چینی یعنی سینوواک ادامه دارد.

واکسن چینی سینوفارم از سازمان بهداشت جهانی مجوز گرفت

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مدیر سازمان جهانی بهداشت در یک نشست مطبوعاتی، از تایید اضطراری واکسن چینی سینوفارم اطلاع داد. تدروس آدهانوم گفت، سینوفارم ششمین واکسنی است که از نظر کیفیت، ایمنی و اثربخشی، مهر اعتبار دریافت می نماید.

واکسن سینوفارم در ایران نیز چندی پیش مجوز تزریق اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کرد. پس از آن مقدار محدودی از ان به کشور وارد شد تا اینکه هفته گذشته اعلام شد یک میلیون دوز دیگر از این واکسن چینی وارد ایران شده است.

سینوفارم اولین شرکت دارویی چینی است که واکسن فراوریی اش مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار می گیرد. ورود این واکسن به بازارهای جهانی می تواند فرایند مصون سازی در برابر ویروس کرونا را تسریع کند. مجوز صادره می تواند کمکی به برنامه حمایتی سازمان ملل (کوواکس) باشد و احتیاج میلیون ها نفر در کشورهای فقیر را برآورده سازد.

شرکت سینوفارم اطلاعات زیادی در باره این واکسن منتشر ننموده اما یک گروه مستقل که به سازمان جهانی بهداشت مشاوره می دهد، اطمینان داده که واکسن سینوفارم به خوبی از افراد 18 تا 59 ساله محافظت خواهد نمود. هم زمان گفته شده که اعتماد اندکی نسبت به کارایی سینوفارم برای رده سنی بالاتر از 60 سال وجود دارد و داده های مربوط به عوارض جانبی واکسن نیز چندان قابل اتکا نیستند.

طیق اعلام رسمی چین، تا کنون بیش از 200میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده که شامل سینوفارم، سینوواک و اقلام داخلی دیگر بوده اند. چین می گوید 100میلیون دوز واکسن نیز به سه سازمان بین المللی و به 80 کشور دیگر تحویل داده است.

پکن هیچ اطلاعات دیگری نداده که آیا تحویل این واکسن ها رایگان یا با بهای نازل بوده اند. سینوفارم نیز مانند سایر شرکت های فراوری دارو، قیمتی برای واکسن فراوریی خود نگذاشته و گفته که مبلغ، به میزان خرید و توافق خریدار بستگی دارد.

پرتال بهداشتی موسسه معتبر فارغ التحصیلان دانشگاه ژنو بر اساس قراردادهای موجود، برآورد نموده که هر دوز واکسن سینوفارم بین 18دلار و 55 سنت تا 35دلار و 72سنت معامله شده است.

به این ترتیب، سینوفارم از بیون تک/فایزر گران تر است که بین 6 دلار و 75 سنت تا 23دلار و 50 سنت قیمت دارد.

سازمان جهانی بهداشت قبلا به واکسن های بیون تک/فایزر، آسترازنکا، جانسون اند جانسون و مدرنا نیز مجوز اضطراری داده و صدور مجوز برای دومین واکسن چینی، یعنی سینوواک هنوز در دست آنالیز است.

واکسن روسی اسپوتنیک وی و واکسن شرکت آمریکایی نوواواکس نیز همچنان در مرحله ارزیابی قرار دارند.

برای اتحادیه اروپا یا ایالات متحده که نهادهای نظارتی خود برای صدور مجوز دارویی را دارند، تاییدیه سازمان جهانی بهداشت هیچ معنایی ندارد. اما برای کشورهایی که توان انجام آزمایشات فوق تخصصی برای اعتبارسنجی واکسن را ندارند، این مجوز می تواند معیار اعتماد به فراوری جدید باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1703

به "واکسن چینی سینوفارم از سازمان بهداشت جهانی مجوز گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن چینی سینوفارم از سازمان بهداشت جهانی مجوز گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید