خطر حذف ایران از راه ابریشم

به گزارش مجله کالارنا، در حالیکه در گزارش های اخیر مرکز پژوهش های مجلس درباره شرایط مسیرهای ترانزیتی ایران و مخاطرات کاهش سهم ایران در این زمینه اطلاعاتی منتشر شده است، مدیرکل ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری اعلام نمود: اگر ایران در راستای توسعه ترانزیت و تقویت حضور خود در کریدورهای بین المللی گام برندارد، در آینده ای نه چندان دور از مسیرهای ترانزیت مانند راه ابریشم حذف خواهیم شد.

خطر حذف ایران از راه ابریشم

به گزارش خبرنگاران، اخیرا مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به شرایط مسیرهای ترانزیتی ایران پرداخته و ضمن نامطلوب توصیف کردن زیرساخت های حمل و نقلی ایران هشدار داده است که کشورهای همسایه و رقبای ایران به سرعت مسیرهای موازی با مسیرهای ایران را ایجاد نموده و آن را توسعه داده اند. در این گزارش تاکید شده که راه های موازی مسیرهای ایران نه تنها سهم ایران از ترانزیت منطقه ای را تحت تاثیر قرار داده است که در آینده باعث برداشت بیشتر همسایگان از میادین مشترک نفتی و جذب فرصت های مالی ایران خواهد شد.

جواد هدایتی - مدیرکل ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل بین المللی- در این باره به خبرنگاران گفت: با توجه به پتانسیل های سرزمینی از جمله دسترسی به آب های آزاد، طول و عرض جغرافیایی و استعدادهای عملیاتی مانند تعداد ناوگان و رانندگان که از آن برخورداریم، مزیت بسیار بالایی برای توسعه ترانزیت و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی مهم داریم اما اگر الزامات آن را نداشته باشیم به زودی از مسیرهای ترانزیتی مانند راه ابریشم حذف خواهیم شد.

وی افزود: هم اکنون فاصله بسیار زیادی بین آنچه اعداد و ارقام از مقدار ترانزیت ایران نشان می دهد با آن چیزی که پتانسیل آن را داریم، وجود دارد اما طی سالیان گذشته مقدار ترانزیت کشور به حدود 12 میلیون تومان هم رسیده است و می توانیم آن را تا 50 میلیون تن در سال افزایش دهیم. این در حالی است که هم اکنون ترانزیت ایران با کاهش قابل ملاحظه ای روبرو شده است.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: برای توسعه ترانزیت باید الزامات آن را رعایت کنیم که در درجه نخست ایجاد جذابیت و مالی کردن ترانزیت برای افزایش قدرت رقابت با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه در اولویت قرار گرفته است.

هدایتی اظهار کرد: ارائه خدمات لجستیکی مناسب و حضور در مناسبات منطقه ای می تواند به ایران برای توسعه ترانزیت و افزایش عایدی ارزی از این طریق یاری کند که البته در این زمینه همه دستگاه ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند، بخواهند و بسترهای آن را برای فعالان این عرصه تسهیل نمایند.

وی تاکید نمود: باید مناسبات سیاسی و مالی خود را با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه تقویت کنیم تا بتوانیم در مناسبات منطقه ای نقش آفرینی کنیم، در کریدورهای بین المللی ترانزیتی حضور پررنگ داشته باشیم و از سوی دیگر باید برای رانندگان خودمان تسهیلاتی ایجاد کنیم و تجارت کشور را الکترونیکی کنیم تا بتوانیم زمان و هزینه ترانزیت را کاهش دهیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: باید بتوانیم از ظرفیت ناوگان خودمان استفاده کنیم و در این حوزه قیمت ها باید ساماندهی گردد. به گونه ای که اگر یک کامیون 20 هزار دلار قیمت دارد برای خرید و واردات آن نیز به همین مقدار هزینه گردد نه اینکه یک راننده برای خرید کامیون قیمتی 8 تا 10 برابر نرخ بین المللی پرداخت کند. اگر یک راننده کامیون حدود 7 میلیارد تومان برای خرید یک کامیون نو هزینه کند دیگر نمی تواند با کشورهای همسایه رقابت کند.

هدایتی توضیح داد: از سوی دیگر اگر الزامات توسعه ترانزیت و کریدورهای ترانزیتی را رعایت نکنیم به عضویت کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی مهم حوزه حمل و نقل و ترانزیت در نیاییم، ممکن است در آینده جلوی ترانزیت ما را بگیرند و مجبور باشیم دست به دامان ناوگان و کامیون های خارجی باشیم. این این بدان معنی است که ممکن است در آینده به تدریج از کریدورها و مسیرهای ترانزیت مانند راه ابریشم حذف شویم یا آنکه آنقدر ترانزیت ایران ناچیز شده و به حداقل برسد که بود و نبود آن اهمیتی نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1944

به "خطر حذف ایران از راه ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر حذف ایران از راه ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید