دیگر نگران بیماری ماهی های آکواریومی تان نباشید

به گزارش مجله کالارنا، جراحی و درمان بسیاری از حیوانات اتفاق جدیدی نیست اما جراحی ماهی تزئینی به دلیل حساسیتی که دارد جالب است.

دیگر نگران بیماری ماهی های آکواریومی تان نباشید

هومن رحمتی هولاسو مدیر پروژه میز جراحی ماهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: امروزه که تعداد ماهیان آکواریومی روز به روز در حال افزایش است و علاقه به نگهداری ماهیان زینتی گران قیمت افزایش یافته جراحی آن ها به عنوان امری روتین در دامپزشکی بدل شده است.

او گفت: بیشترین موارد جراحی شامل زخم پوستی، توده پوستی، گنادوکتومی، خارج کردن چشم، تومور پوستی، کاتر زدن به منظور مایع درمانی، جراحی حفره شکمی و قرار دادن میکروچیپ، بیوپسی کلیه و کبد و ناهنجاری های کیسه شنا است.

در ادامه محدثه پورمرتضوی یکی از محققان این تیم بیان نمود: شناخت آناتومی بدن ماهی و بیهوشی اصولی در این جانواران نقش اساسی در جراحی موفقیت آمیز آن ها دارد. ماهی ها با دارو های معمول بیهوشی مانند عصاره میخک یا تری کایین متان سولفات بیهوش می شوند و روی سطح مناسب قرار می گیرند، پس از جراحی نیز ماهی در تانک ریکاوری قرار می گیرند و داروی ضد درد و آنتی بیوتیک بعد از جراحی دریافت می نمایند.

او بیان نمود: پروتکل مناسب و اصولی بیهوشی در موفقیت جراحی تاثیر به سزایی دارد، بیهوشی به دو شکل استنشاقی و تزریقی در ماهی ها انجام می گردد که در روش استنشاق احتیاج به تانکی برای تزریق ماده بیهوشی به بدن ماهی داریم.

یکی از محققان این تیم مطرح نمود: مرحله استشاقی هم خود به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می گردد در کوتاه مدت احتیاج به تزریق مجدد ماده بیهوشی نیست، زیرا این نوع جراحی ها ظرف 5 دقیقه تمام می شوند، ولی در جراحی های بلند مدت که بالاتر از 5 دقیقه طول می کشد احتیاج به تجدید ماده بیهوشی داریم.

ماهواره های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی ها

پورمرتضوی ادامه داد: پس از رسیدن به سطح مناسب بیهوشی ماهی آماده جراحی می گردد و شرایط حیاتی اش از طریق مانیتورینگ رصد می گردد. پس از جراحی نیز ماهی در تانک ریکاوری قرار می گیرد؛ البته وجود درد در ماهیان مورد شک است. با این حال مطالعات بهبودی سریع تر بعد از جراحی را با وجود ضد درد ثابت نموده اند و از ضد درد های رایج در ماهیان می توان به کارپروفن، ملوکسیکام، کتوپروفن، فلونکسین مگلومین، بتروفنول، مورفین و بوپرنورفین اشاره نمود.

او درباره قابلیت این میز جراحی گفت: قابلیت بی هوش نگه داشتن ماهی برای جراحی تا 2 ساعت، ساخته شده از جنس پلکسی گلس، سبک، قابل حمل, قابل تنظیم برای ماهی های مختلف با سایز های مختلف، دارای واترپمپ برای گردش آب در حین جراحی ماهی با قابلیت تنظیم میزان فشار آب در حال گردش و راحتی محاسبه دوز بی هوشی و افزایش و کاهش دوز در حین بی هوشی ماهی را داراست.

یکی از محققان این تیم ادامه داد: همچنین مرطوب ماندن سطح بدن ماهی در حین بی هوشی،قابل استفاده در آزمایشگاه، کلینیک و حتی در مزارع پرورش ماهی، مجهز به سیستم هواده شارژی و جلوگیری از وارد شدن آب به داخل بدن ماهی در حین جراحی دارد.

او گفت: تست آزمایشکاهی و بالینی اجرا شده است و همچنین اولین جراحی تومور بیضه در ماهی زینتی کوی در ایران در بهمن سال 1397 با موفقیت بر روی این میز جراحی ماهی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انجام شد. که ماهی جراحی شده تا به امروز زنده و کاملاً سرحال است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 713

به "دیگر نگران بیماری ماهی های آکواریومی تان نباشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگر نگران بیماری ماهی های آکواریومی تان نباشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید