رجیستری هنوز هم قربانی می گیرد

به گزارش مجله کالارنا، اگرچه مهم ترین هدف رجیستری گوشی های موبایل جلوگیری از قاچاق عنوان شده بود، اما با گذشت وجود دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم چنان مشکلاتی برای کاربران همراه ایجاد می نماید.

رجیستری هنوز هم قربانی می گیرد

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم کارت) مقرر شد صرفا گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال شوند. هم چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال گذشته، اعلام شد تمامی گوشی هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمایند، 31 روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

با اجرای رجیستری، اعلام شد آمار قاچاق گوشی های موبایل کاهش یافته و این همان هدفی بود که از ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود. البته در ماه های ابتدایی اجرای رجیستری، سودجویان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت کردند اما بارها عنوان شد که رجیستری هزینه ای برای کاربران ندارد و کسانی که در زمان اجرای این طرح، سیم کارت هایشان در گوشی واقع شده است، احتیاج نیست کار بیش تری انجام دهند.

از طرفی پس از این که رجیستری به طور کامل اجرایی شد، با توجه به صرفه واردات گوشی های مسافری، بسیاری از واردنمایندگان غیررسمی به واردات چمدانی گوشی روی آوردند تا بدین ترتیب بتوانند با فرار کردن از پرداخت گمرکی و بهره گیری از معافیت مالیاتی، گوشی هایی که رسما قاچاق بودند را به اسم گوشی مسافری وارد نمایند. به همین دلیل مسوولان تصمیم گرفتند تعرفه ای برای گوشی های مسافری در نظر بگیرند تا راستا گوشی های وارداتی شفاف تر گردد.

با وجود این، اجرای رجیستری اگرچه برای واردنمایندگان رسمی، مزیتی داشته و فعالیت آن ها را رونق داده است و توانسته از واردات گوشی های قاچاق جلوگیری کند، اما سامانه همتا (هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) که برای ساماندهی واردات و ثبت تجهیزات سیم کارت خور و از جمله گوشی ها در نظر گرفته شده، در این مدت برای کاربران مشکلاتی به همراه داشته است. اگر عدم امکان ثبت شناسه گوشی ها در برهه ای از زمان را نادیده بگیریم، مسائل مربوط به شناسه IMEI یکی از آن هاست.

یکی از اتفاقاتی که در این زمینه اتفاق افتاده، این است که فرد با مراجعه به فروشنده، به خرید گوشی اقدام می نماید و این گوشی نیز به ادعای فروشنده رجیستر شده است؛ اما زمانی که فرد سیم کارتی را درون گوشی قرار می دهد، پیامکی از همتا دریافت می نماید که IMEI واردشده با شماره سیم کارتی که در گوشی فعال است، هماهنگ نیست و یا این IMEI در گمرک ثبت نشده، به همین دلیل خدمات ارتباطی به این سیم کارت در روزهای آینده قطع خواهد شد.

یکی از کاربران خبرنگاران با طرح این مشکل، می گوید که در تماس با سامانه همتا، به او گفته اند که مشکل مربوط به شرکت فروشنده است و باید با مراجعه به این شرکت، از خدمات پس از فروش استفاده کند. از طرفی در تماس با شرکت، مشکل عنوان شده مربوط به گمرک اعلام شده و این که IMEI واردشده در گوشی، به اشتباه وارد شده است. اما این کاربر در تماس ها و مراجعات مکرری که به سازمان های مربوطه انجام داده، نتواسته مشکل مورد نظر را حل نماید و درنهایت با سر رسیدن وعده ای که به او داده شده، سیم کارتش دیگر خدمات ارتباطی به او ارائه ننموده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از همان ابتدا عنوان کردند که تنها مسائل فنی مربوط به رجیستری توسط آن ها انجام می گردد و در پیگیری های اجرا شده، درنهایت توپ را به زمین سامانه همتا (زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) انداختند. از طرفی پیگیری از سامانه همتا و مسوولان جوابگوی طرح رجیستری، به نتیجه نرسید و به نظر می رسد در این شرایط تنها کاربری که بدون هیچ اطلاعی از مسائل احتمالی پیش آمده، یک گوشی خریداری نموده و حالا این گوشی از کار افتاده، متضرر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 664

به "رجیستری هنوز هم قربانی می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رجیستری هنوز هم قربانی می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید