زیر چتر استاندارد با آزما صنعت قائم

به گزارش مجله کالارنا، علامت استاندارد حک شده روی هر کالا، خیالمان را از کیفیت و ایمنی آن محصول آسوده می کند و نشان می دهد کالای موردنظر از آزمون هایی که عملکرد و ویژگی های خاص آن را ارزیابی کرده اند، سربلند بیرون آمده است.

زیر چتر استاندارد با آزما صنعت قائم

کالاها چه تولید کارخانه های کشور خودمان باشند یا وارداتی، پیش از ورود به بازار می بایست برای صدور پروانه استاندارد از سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.

به این ترتیب کارخانه یا شرکت واردکننده به صورت تصادفی تعدادی از محصولات موردنظر را برای سازمان ملی استاندارد ارسال می کند یا شرکت های بازرسی که خود از زیرمجموعه های سازمان ملی استاندارد هستند، این کار را بر عهده می گیرند.

تا پیش از سال 85 ارزیابی و اجرای آزمون های مختلف برای هر محصول در سازمان ملی اساندارد از سوی آزمایشگاه های خود این سازمان صورت می گرفت، اما پس از این تاریخ سازمان ملی استاندارد سیاست خود را روی تحقیق و پژوهش قرار می دهد و ارزیابی فرآورده ها را به آزمایشگاه های خصوصی، برون سپاری می کند.

شرکت دانش بنیان آزما صنعت قائم از آزمایشگاه های خصوصی زیر نظر سازمان ملی استاندارد است و با دراختیار داشتن 10 آزمایشگاه مجهز در حوزه های تجهیزات آتش نشانی، مبلمان و تجهیزات اداری، سنگ و دیسک های برش و سایش، خوردگی مواد، کوانتومتری، مکانیکی، سختی سنجی، جوشکاری، متالوگرافی و شیرآلات بهداشتی، ساختمانی و صنعتی، آزمون های لازم برای بررسی ضوابط استاندارد را اجرا می کند.

شرکت آزما صنعت قائم یک سال پس از آغاز بحث خصوصی سازی سازمان ملی استاندارد، در سال 86 کار خود را در آزمایشگاه کوچکی در خیابان پاکستان منطقه عباس آباد تهران با امکان اجرای آزمون روی پنج فرآورده شامل الکترودهای جوشکاری، شیرآلات بهداشتی، ظروف با پوشش نچسب (تفلون)، دیسک های برش و سایش و شیرهای ساختمانی آغاز کرد.

امیرحسین رفیعی آشتیانی، مدیرفنی شرکت آزمایشگاهی آزما صنعت قائم می گوید: پدر من، آقای محمدرضا رفیعی آشتیانی، همان سال به عنوان کارشناس آزمایشگاه متالورژی از سازمان ملی استاندارد بازنشسته شده بود و من با پشتوانه تجربه پدر، این شرکت را تاسیس کردم. تقریبا پس از گذشت یک سال ونیم از فعالیت آزما صنعت قائم، این آزمایشگاه برای گسترش فعالیت های خود به فضای بزرگ تری نیاز داشت و به سوله ای در وردآورد نقل مکان می کند. اکنون با مناسب سازی شرایط محیطی و تجهیز سوله، امکان برگزاری آزمون برای 90 محصول در این مجموعه فراهم است.

مدیرفنی این شرکت درباره مشتری های آزما صنعت قائم به جام جم می گوید: مشتری های ما ابتدا از سوی سازمان ملی استاندارد معرفی می شد، ولی به مرور با شرکت در نمایشگاه های مختلف، فعالیت در فضای مجازی و به روزرسانی سایت آزمایشگاه، مشتری های خصوصی خود را نیز جذب کردیم. همچنین دو سال پیش نیز در شبکه راهبردی زیرنظر شبکه راهبردی و فناوری ریاست جمهوری، مورد پذیرش قرار گرفتیم.

شکل گیری اتحادیه آزمایشگاه ها راه چاره رفع مسائل آنها

مشتریان آزمایشگاه های استاندارد در دو دسته قرار می گیرند: یا مشتری هایی هستند که به صورت شخصی و مستقل مراجعه می کنند، یا آنها را سازمان استاندارد به آزمایشگاه ها معرفی می کند. درمورد مشتری های دسته دوم ماجرا به این شکل است که شرکت های بازرسی تعدادی نمونه محصول را از انبار یا خط تولیدی تولیدکنندگان برای آزمایشگاه های استاندارد ارسال می کنند و کارخانه ها نیز می توانند نتیجه آزمون تمام بندهای استاندارد را ازطریق سامانه سینا مشاهده کنند.

امیرحسین رفیعی آشتیانی با اشاره به اینکه هزینه این دسته از مشتریان بر اساس تعرفه های سازمان ملی استاندارد تعیین می شود، می گوید: مواد مصرفی آزمایشگاه ها معمولا وارداتی و بسیار گران قیمت هستند. وقتی برای آزمون ها، هزینه کارشناس، مواد مصرفی، استهلاک دستگاه ها را کنار هم می گذارید، بسیار بیشتر از تعرفه های تعریف شده است. این موضوع آزمایشگاه ها را با چالش روبه رو کرده است و باعث شده گاهی یک سری از آزمون ها را اجرا نکنند یا در مواردی مجبور به تعطیلی کسب وکار خود شده اند.

مدیر فنی این آزمایشگاه معتقد است با ایجاد هم افزایی و افزایش ارتباط بین آزمایشگاه ها، نیاز است علاوه بر انجمن آزمایشگاه ها، اتحادیه صنفی آزمایشگاه ها نیز شکل گیرد تا بتوانند مسائل و مسائلی مثل تعیین تعرفه ها، تأمین مواد اولیه، خرید تجهیزات و ... را از این راستا پیگیری کنند.

پیوستن به سامانه های جهانی راهی برای تسهیل سفارش های خارجی

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) صادرکننده گواهی نامه 17025 برای آزمایشگاه هایی است که کالیبراسیون و آزمون های آزمایشگاه شان بر اساس استاندارد 17025 تایید شده باشد. مدیر فنی این آزمایشگاه با اشاره به اینکه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران هنوز نتوانسته است به اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) بپیوندد و عملکردش مورد تایید استانداردهای بین المللی قرار گیرد، می گوید: درحال حاضر شرکت های بازرسی بین المللی به صورت واسطه آزمون ها و گواهی های

صادر شده از سوی آزمایشگاه هایی مثل ما را تایید می کنند، درحالی که اگر ایران به ILAC بپیوندد، راحت تر می توانیم سفارش از مشتری های خارجی داشته باشیم.

مزیت های رقابتی آزما صنعت قائم

اجرای آزمون بارنده های آتش خاموش کن: تاحدود سه چهار سال پیش بارنده های آتش خاموش کن یا سامانه های اطفای حریق درکشور تولید نمی شد و وارداتی بود. زمانی که تولیدکنندگان به تولید این فرآورده روی آوردند، برای دریافت تائیدیه استاندارد، هیچ آزمایشگاهی در کشور تجهیزات اجرای آزمون های لازم را نداشت. از طرفی این آزمون ها فوق العاده حساس و زمان بر هستند.

امیرحسین رفیعی آشتیانی دراین باره می گوید: ما جلسات مطالعاتی متعددی را با تولیدکنندگان این فرآورده برگزار کردیم و تمام دستگاه های این آزمون ها را خودمان طراحی کردیم و ساختیم. به این ترتیب تولیدکنندگان این فرآورده در کشور برای دریافت تاییدیه استاندارد، دیگر مسئله ای نخواهند داشت.

هزینه کمتر: به گفته مدیرفنی آزمایشگاه آزما صنعت قائم، هزینه آزمون های این آزمایشگاه، نسبت به آزمایشگاه های مشابه، حدود 20درصد کمتر است.

راه های ارتباطی با آزما صنعت قائم

وبسایت: azmasanat.com

ایمیل: [email protected]

تلفن همراه: 09212246214

تلگرام: 09212246214

فکس: 02144987339

تلفن ثابت:

02144987338

0214987734

02144987506

آدرس: تهران، کیلومتر 18 جاده مخصوص کرج، بعداز داروپخش، خیابان 63 (ملک)، کوچه دوم، پلاک 8

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1736

به "زیر چتر استاندارد با آزما صنعت قائم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیر چتر استاندارد با آزما صنعت قائم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید