سبقت پیاز؛ عقب نشینی گوجه و خیار

به گزارش مجله کالارنا، تازه ترین شاخص تغییر قیمت خوراکی های پرمصرف در سبد خانوارهای ایرانی نشان می دهد در نخستین ماه زمستان سال جاری پیاز با 24.4درصد، موز با 9.4درصد و عدس با 3.4درصد بیشترین رشد قیمت را نسبت به آذرماه تجربه نموده اند.

سبقت پیاز؛ عقب نشینی گوجه و خیار

به گزارش خبرنگاران در همین مدت گوجه فرنگی 23.1درصد، خیار 10درصد و پرتقال داخلی هم 7درصد ارزان شده اند. همچنین کالاهایی چون برنج درجه یک خارجی 1.6درصد، گوشت گوسفند و گوساله 2.3درصد، مرغ ماشینی 9دهم درصد، سیب زمینی 2.3درصد و رب گوجه فرنگی هم 3.6درصد ارزان شده؛ درحالی که سایر اقلام خوراکی پرمصرف رشد قیمت داشته اند. نکته قابل تامل اینکه قیمت رب گوجه فرنگی در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه پارسال 4.9درصد کاهش داشته اما قیمت گوجه فرنگی افزایشی 92.1درصدی را به ثبت رسانده است. در مقایسه با دی ماه پارسال، قیمت سیب زرد درختی، گوشت مرغ و تخم مرغ هم پایین تر آمده اما چای خارجی بیش از 87درصد گران تر شده است.

  • تب بالای تورم در 3استان مرزی

مرکز آمار ایران می گوید: 3 استان واقع در مرز زمینی و دریایی ایران شامل هرمزگان، ایلام و بوشهر بالاترین نرخ تورم را در دی ماه تجربه نموده اند، به نحوی که کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه هم در کل کشور، هم در مناطق شهری و هم مناطق روستایی در استان کردستان به ثبت رسیده و بالاترین نرخ تورم را هم ساکنان استان هرمزگان متحمل شده اند. در مقابل ساکنان استان فارس کمترین فشار تورم یکساله را شاهد بوده اند و ساکنان استان ایلام بیشترین فشار را تحمل نموده اند و در شاخص تورم خوراکی ها هم کمترین رشد قیمت ها در سبد هزینه شهروندان استان زنجان و بیشترین افزایش قیمت در سبد هزینه بوشهری ها به ثبت رسیده است. مرجع رسمی آماری در تازه ترین گزارش خود اعلام نموده بیشترین نرخ تورم ماهانه را خانوارهای هرمزگانی و کمترین نرخ تورم ماهانه را خانوارهای ایلامی در دی ماه سال جاری تجربه نموده اند، به نحوی که سبد هزینه خانوارهای هرمزگانی در دی ماه نسبت به آذرماه 1.5درصد و خانوارهای ایلامی تنها نیم درصد گران تر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 823

به "سبقت پیاز؛ عقب نشینی گوجه و خیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبقت پیاز؛ عقب نشینی گوجه و خیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید