سکونتگاهی مربوط به قرون میانی اسلام در قزوین کشف شد

به گزارش مجله کالارنا، زیبا محمدی، سرپرست هیات حدس اریک تپه الوند استان قزوین ضمن اعلام این که کاوش اریک تپه به منظور مشخص عرصه و پیشنهاد حریم و لایه نگاری این محوطه در محدوده ای با مساحت 5.4 هکتار و با ایجاد 23 گمانه در ابعاد 1×1 و یک گمانه لایه نگاری با ابعاد 1×2 صورت گرفته، گفت: هدف از انجام این مهم امکان سنجی نهشته های باستانی، مشخص دوره های فرهنگی، مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه و نیز برطرف مسائل متقاضیان شرکت های شهر صنعتی بوده.

سکونتگاهی مربوط به قرون میانی اسلام در قزوین کشف شد

محمدی در ادامه اضافه کرد: ضرورت انجام این برآورد علاوه بر موارد مطرح شده قرارگیری این محوطه در محدوده کارخانجات شهر صنعتی البرز بود که معین نبودن محدوده محوطه امکان پاسخگویی را میسر نمی کرد.

به گفته سرپرست هیات برآورد اریک تپه الوند استان قزوین، قرارگیری تپه در میان کارخانجات صنعتی از یکسو و رودخانه فصلی الوند (با درختان بلند اطرافش) از سوی دیگر به عنوان عاملی غیر مفید و مضر در حوزه نفوذ اثر محسوب می شد که همین عامل متاسفانه مامنی جهت دپو نخاله های ساختمانی و صنعتی، تبدیل محوطه به پیست موتورسواری و ... شده بود.

او با اشاره به این که رودخانه فصلی الوند بی شک زمانی در شکل گیری دوره سکونتگاهی اریک تپه عامل مفیدی محسوب می شده اما متاسفانه در گذر زمان تبدیل به عاملی مضر شده است، بیان نمود: با این وجود در راستای اهداف یادشده 23 گمانه در هشت جهت جغرافیایی ایجاد شد که از این میان 14 گمانه فاقد شواهد باستان شناختی و 9 گمانه با شواهد و لایه های فرهنگی شناسایی شدند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدی همچنین یادآورشد: بر اساس اطلاعات و داده های حاصل از گمانه های معین عرصه و حریم و نیز گمانه لایه نگاری محوطه اریک تپه الوند استان قزوین یکی از سکونتگاه های قرون میانی اسلام (قرن 6 تا 7) و با شاخصه سفال های لاجوردی و سفال های مهرزده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1252

به "سکونتگاهی مربوط به قرون میانی اسلام در قزوین کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکونتگاهی مربوط به قرون میانی اسلام در قزوین کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید