تور ارزان چین: عواملی که چین را به سوی مواضع سیاسی راستگرایانه می کشاند، مسیری که پکن می رود به برخورد با آمریکا می انجامد

به گزارش مجله کالارنا، کارشناس و سفیر اسبق ایران در مراکش و واتیکان در تحلیلی به آنالیز زمینه ها و پیامدهای راستگرایی چین پرداخت.

تور ارزان چین: عواملی که چین را به سوی مواضع سیاسی راستگرایانه می کشاند، مسیری که پکن می رود به برخورد با آمریکا می انجامد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، محمد مسجدجامعی درباره زمینه ها و پیامدهای راستگرایی چین گفت: راستگرایی سیاسی چین عمدتاً ناشی از دو عامل است: چنانکه گفتیم عامل اول واکنش به زبان تهدیدآمیزی که از جانب رقبایش وجود دارد، و عامل دوم و مهم تر، رشد سریع مالی و علمی و صنعتی و تکنولوژیکی این کشور است. این عوامل به طور طبیعی حاکمیت چین را به سوی مواضع سیاسی راستگرایانه می کشاند. به طور کلی، هنگامی که رژیم ها رشد می یابند و رشدشان برای آنها موقعیت ایجاد می نماید و احساس خوداتکایی و سرفرازی و سربلندی و شکوه و اقتدار در آنها تقویت می گردد، تمایل به جاه طلبی پیدا می نمایند و این جاه طلبی خود مهمترین زمینه ساز راستگرایی است. البته در اینجا راستگرایی سیاسی مورد نظر است.

وی اضافه نمود: به طور خیلی خلاصه، هدف راستگرایی سیاسی این است که در نظام بین الملل، خود را بالاتر از آن چیزی که معمولاً بوده و می پنداشته اند، قرار دهد. به همین ترتیب در حوزه منطقه ای. مثلاً کشوری مانند هند و یا مراکش وقتی قوی می گردد، نسبت به همسایگان خویش با لحن تندتر و تحکم آمیزتری برخورد می نماید. البته در مورد چین مسئله فقط منطقه ای نیست و قضیه فقط این نیست که برخوردش با ژاپن و کره و فیلیپین و ویتنام تحکم آمیزتر می گردد. به واقع، حجم و وزن و ابعاد چین به مراتب بیشتر و بزرگ تر از این حرفهاست و خوداتکایی و ابراز وجودش در سطح بین المللی کاملاً احساس می گردد. می بینید که علی رغم تحریم های زیادی که آمریکا علیه ایران اعمال کرد، و با اینکه ایران در منطقۀ جغرافیایی چین نیست، ولی چین خود را در حد و مقدار ای احساس می نماید که به آمریکا اجازه ندهد که در همۀ زمینه ها همۀ خواسته های خود را در مورد ایران و تحریم های ایران به او تحمیل کند. البته چین خوب می داند که تا چه مقدار قدرت مانور دارد و عملاً فراتر از آن نمی رود. بنابراین حالت خوداتکایی و عدم قبول فشار دیگران از سوی چین به خارج از منطقۀ خودش هم سرریز می گردد. و حتی هند را هم تحت فشار قرار می دهد. چین در مدت اخیر بخش هایی از کشمیر را که به لحاظ تاریخی از آن او بود و انگلیس ها به هنگام حضورشان در هند از او جدا نموده بودند، به تصرف درآورد و هندی ها را در مقابل عمل صورت گرفته قرار داد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پیامدهای راستگرایی تمایل به استفاده از زور است که البته این را فعلاً در مورد چین نمی توان گفت. با این حال، چینِ 2021 غیر از چین ده سال و یا بیست سال پیشتر است و به علت رشد مالی چشمگیر و تبدیل شدنش به اقتصاد دوم دنیا و با استفاده از موقعیت مقبول دنیای و سنگین تر شدنش و با توجه به این واقعیت که دیگر نیازی ندارد که دیگران تأییدش نمایند، وزن بین المللی بسیار بیشتری به دست آورده است. و این به طور طبیعی پیامدهایی دارد، و از جمله اینکه سایر کشورها موقعیت مهم سیاسی و سنگینی اش را حس می نمایند. البته عنایت داشته باشید که چنین سنگین شدنی خاص چین است و در کشورهایی مانند آلمان یا ژاپن، هر مقدار هم که رشد نمایند، اتفاق نمی افتد.

مسجدجامعی اضافه نمود: در مورد راستگرایی سیاسی چین چند موضوع دیگر نیز وجود دارد که در رأس آن تایوان است. چین حساسیت فوق العاده زیادی نسبت به مسئلۀ تایوان دارد و رقبای چین که به این مسئله حساسند، بیانشان در این مورد کاملاً ضدچینی است. این قضیه در راستگرایی سیاسی چین خیلی تأثیرگذار بوده است.نکتۀ بعدی اینکه در چین، حزب کمونیست که همۀ مسائل را در اختیار دارد، دارای دو بخش نیرومند سیاسی و نظامی است. چنان که از متخصصان ژئوپلیتیکی و سیاسی اروپایی شنیده ام، تهدیدهایی که علیه چین وجود دارد، منجر به نفوذ بیشتر بخش نظامی در مجموع حاکمیت چین می گردد؛ یعنی بخش نظامی عملاً فعال تر می گردد و حرفهایش بیشتر خریدار پیدا می نماید و در نتیجه نفوذش بیشتر می گردد.

وی در سرانجام گفت: روی هم رفته، شرایط داخلی و بین المللی چین به گونه ای است که فرایند راستگرایی آن به صورت فزاینده ای به جلو می رود. البته ممکن است آنها خودشان را کنترل نمایند و خویشتن داری به خرج بدهند، ولی این جریان در درون آنها به پیش می رود. اخیراً یکی دو مقاله خواندم مبنی بر اینکه مسیری که چین می پیماید، در نهایت به برخورد با آمریکا می انجامد. این حرفی است که برخی از آمریکایی ها می زنند. می دانید که برخورد دو کشور یا دو بلوک با همدیگر فقط تا مقدار ای ناشی از تصمیم و ارادۀ انسانی است، و گاهی حوادث به نوعی جلو می رود که برخورد به امری طبیعی و قهری و اجتناب ناپذیر تبدیل می گردد.

>>> مشروح این مقاله را بخوانید:

چین امروز؛ راستگرایی سیاسی و دینی

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2033

به "تور ارزان چین: عواملی که چین را به سوی مواضع سیاسی راستگرایانه می کشاند، مسیری که پکن می رود به برخورد با آمریکا می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان چین: عواملی که چین را به سوی مواضع سیاسی راستگرایانه می کشاند، مسیری که پکن می رود به برخورد با آمریکا می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید