مناطق پیشتاز رشد قیمت مسکن کدامند؟

به گزارش مجله کالارنا، سهم عمده تقاضای بازار مسکن در ایران و به خصـوص تهران سرمایه گذاری است و در این میان دیدگاه سرمایه گذار، مبلغ سرمایه و نوع سرمایه گذاری عوامل مؤثری هستند که شتاب رشد قیمت و شدت رونق و رکود بازار در مناطق مختلف را خلق می نمایند. با این رویکرد، بازار مسکن تهران به 3 بخش تقسیم می گردد که در هریک جنس خاصی از تقاضا پررنگ تر است.

مناطق پیشتاز رشد قیمت مسکن کدامند؟

همشهری در ادامه نوشت: تفاوت شتاب رشد قیمت مسکن در مناطق 22 گانه شهر تهران به قدری است که اختلاف میزان رشد قیمت در مناطق دارای بیشترین و کمترین رشد، به 50 درصد می رسد. آنالیز ها نشان می دهد این اختلاف میزان رشد بیش از هر چیز متأثر از جنس سرمایه های تزریق شده به بازار مسکن در مناطق مختلف است و گزارش میدانی از مشاوران املاک مناطق 22 گانه نیز آن را تأیید می نماید. براساس آمار های بانک مرکزی، مناطقی که رشد قیمت مسکن در آن ها از میانگین شهر بالاتر است، همگی در نیمه شاقتصادی شهر تهران قرار دارند.

بورس مسکن بازان

آمار های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در دوره های متوالی حاکی از این است که همیشه، منطقه 5 تهران بیشترین تعداد معاملات را در مقایسه با سایر مناطق به خود اختصاص داده و رونق خریدوفروش در این منطقه باعث شده در اغلب موارد، شتاب رشد قیمت در این منطقه نیز بالاتر از دیگر مناطق باشد. البته وسعت منطقه 5 و تراکم بالای مسکن در این منطقه نیز در بالاتر بودن تعداد معاملات بی تأثیر نیست، اما این موضوع بیش از اینکه بتواند دلیل بورسی شدن این منطقه باشد، می تواند حاصل این اتفاق قلمداد گردد؛ چراکه تبدیل شدن منطقه 5 به بورس مسکن تهران، عملا سهم این منطقه از ساخت وساز جدید را نیز افزایش داده و سازندگان بیشتری مشتاق مسکن سازی در این منطقه هستند.

آنالیز آمار ها نشان می دهد در آبان سال جاری درصد رشد میانگین قیمت در منطقه 5 تهران نسبت به آبان پارسال به 138 درصد رسیده که 20 درصد بالاتر از میانگین رشد قیمت مسکن در شهر تهران بوده است. همچنین، سهم این منطقه از کل معاملات مسکن تهران اغلب بیش از 10 درصد و تعداد معاملات آن حدود 2.5 برابر سرانه سایر مناطق بوده است.

رحیمی، مشاور املاک منطقه 5 تهران می گوید: در منطقه 5 بسیاری از افراد فارغ از محل سکونت اصلی خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند و سهم کمی از این بازار در اختیار متقاضیان مصرفی و ساکنان بومی این منطقه است. او معتقد است: رونق معاملات مسکن در منطقه 5 باعث شده فراوری عرضه مسکن در منطقه نیز بیشتر باشد، به خصوص که افراد این واحد ها را برای سرمایه گذاری خریداری می نمایند و به اصطلاح راحت تر پول می دهند.

مناطق پیشتاز

آنالیز آمار ها نشان می دهد بعد از منطقه 5، مناطق یک، 2، 3، 22 و 8 نیز در گروه مناطقی قرار می گیرند که میانگین رشد قیمت مسکن در آن ها بیش از میانگین شهر تهران است. البته این فهرست در دوره های مختلف تا حدودی تغییر می نماید، اما مناطق 5، یک و 2 جای پای محکمی در این فهرست دارند، اما منطقه 22 بیشتر به واسطه افزایش ساخت وساز های خاص و رواج برج سازی وارد این فهرست شده و تعداد معاملات آن در مقایسه با سایر مناطق پایین تر است.

یکی از مشاوران املاک منطقه 2 تهران سرمایه گذاران مناطق یک، 2 و 3 را بیشتر از جنس پولدار های بالاشهرنشین و هواداران مسکن لوکس معرفی می نماید. شیرزادی، می افزاید: کمتر کسی بدون مقدمه دست به کار خرید آپارتمان در مناطق بالایی شهر می زند و خریداران یا با هدف سرمایه گذاری بلندمدت یا با هدف سکونت شخصی نسبت به خرید مسکن در این مناطق اقدام می نمایند.

احتشام، مشاور املاک منطقه یک نیز می گوید: به واسطه بالا بودن قیمت زمین در این منطقه، تمایل ساخت وساز به سمت ساخت واحد های باکیفیت و نیمه لوکس بیشتر شده است. به گفته او، این مسئله باعث شده سرمایه گذاران با توان اقتصادی بسیار بالا قادر به خرید در این منطقه باشند.

محدوده مسکن مصرفی

در فهرست بندی بازار مسکن تهران، حدود نیمی از مناطق نیز رشد قیمت کمتر، اما نزدیک به میانگین شهر دارند. این مناطق که در پهنه شهر تهران پراکنده شده اند، بیشتر با مذاق متقاضیان مصرفی مسکن سازگار هستند گرچه حتی در همین مناطق نیز سهم تقاضای سرمایه گذاری چند برابر سهم تقاضای مصرفی است. مناطق 4، 9، 10، 11، 16 و 19 بعضی از این مناطق هستند که به گفته مشاوران املاک، جنس خاصی از سرمایه گذاران در آن ها اقدام به خرید مسکن نمی نمایند و در شرایط رونق بازار، تقاضای خرید آن ها بیشتر از میزان عرضه است.

عباسیان، مشاور املاک منطقه 11 می گوید: قیمت مسکن در اغلب این مناطق نسبت به سایر نقاط شهر پایین تر است و ترکیب جمعیتی ساکن در آن ها نیز به گونه ای است که افراد جدید نیز راحت تر قادر به سکونت در این منطقه هستند ازاین رو بخشی از متقاضیان مصرفی مسکن، از مناطق دیگر شهر فقط به خاطر اینکه قادر به خرید مسکن در این مناطق هستند وارد معامله می شوند و محل سکونت خود را تغییر می دهند.

کارمندان، متقاضی مرکز شهر

آمار ها می گویند سهم تقاضای سرمایه گذاری در بازار مسکن به 85 درصد رسیده و در این شرایط حتی بازار مسکن بومی ترین مناطق تهران نیز با ورود خریداران غیربومی روبرو است. اما به گواه مشاوران املاک این شرایط تا حدودی در مناطق میانی شهر به خصوص منطقه 6 و بخش جنوبی منطقه 7 متفاوت است به گونه ای که در این مناطق حتی متقاضیان غیربومی نیز ازنظر اشتغال بومی محسوب می شوند و در همین مناطق مشغول به کار هستند. به عبارت دیگر، تجمع ادارات و شرکت های عظیم دولتی، عمومی و خصوصی در هسته مرکزی شهر تهران باعث شده بازار مسکن این نواحی نیز با تقاضای قشر کارمند روبرو گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1437

به "مناطق پیشتاز رشد قیمت مسکن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق پیشتاز رشد قیمت مسکن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید