سفر به آمریکا: موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو
به گزارش مجله کالارنا، معمار ماریو بوتا در سال 1943 در مندریزیو سوئیس به دنیا آمد. وی یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بوده و در رشته محاسبات ساختمان آموزش دیده است. ماریو بوتا همکاری با معماران به نام و مشهوری چون لوکوربوزیه در سال های 1965-1969 و لوئی کان در سال 1969 (یکی از مهم ترین اعضای مدرسه فنی سوئیس) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. ماریو بوتا یکی از اعضای مهم مکتب تیسینز بود که به همین دلیل گرایش های فرمالیستی در یکسری خانه های ویلایی ساده و ظریف در کارهای او به چشم می خورد. نخستین کار وی خانه روحانی در ترتاکه (1961-1963) بود که از خود به یادگار گذاشت.
اگر علاقمند به دریافت خدمات ویزای مسافرتی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.
از ویژگی های شاخص در طراحی های ماریو بوتا می توان به؛ دقت زیاد در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی، توجه به سادگی در انتخاب الگوهای معماری، گرایش به فرم های هندسی، تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا، ایجاد فضای سایه-روشن در کارها، دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز، تعبیه نورگیرهای مشابه در بیشتر کارهای وی اشاره نمود.
هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید، توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد. حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی نموده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.
اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می نماید. خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه-روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تاکید دارند. سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می نمایند مجسم شده اند. سایه کنج، شما را به درون فرا می خواند و از داخل منظره های بسیاری که از دیدن آن ها محروم شده ایم توسط خطوط ساده دیوارها و ستون ها شکل می گیرد.
یکی از دیگر ویژگی های کارهای بوتا گگرددگی های عظیم، حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوارها را قطع می نماید و تبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آن ها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آن ها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.
یکی از عناصری که در کارهای بوتا به چشم می خورد، ترسیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای است که غالبا ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می نماید. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.
تاثیر تفکرات بوتا در خصوص طراحی کلیسا را می توان در کارهای او به روشنی دید. از آن جمله تفکرات و گفته های بوتا می توان به جملات زیر اشاره نمود:
امروزه کلیسا فرصتی است استثنائی برا ساخت و تقویت فضایی که در آن زندگی می کنیم و نشانه ای تازه است برای آنچه که مردم منتظرش بودند.
کلیسا ایجاد مکث می نماید، یک لحظه سکوت، فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که روبرو با تغییرات سریع و تناقض های شهرهای مدرن.
کلیسا ضرورتی است که نه تنها برای مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یادآوری است برای تلفیق دوباره با گذشته.
مهم ترین اثر ماریو بوتا موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو
این موزه یکی از بناهای مشهور ایالت متحده آمریکا است که توسط استاد عظیم ماریو بوتا طراحی شده است. ساختمان زیبای این موزه که در شهر سان فرانسیسکو واقع شده، به عنوان یک منظر شهری فوق العاده و طرحی استثنایی در این شهر به شمار می رود. این ساختمان از سه بلوک مجزا تشکیل شده که حجمی عظیم و قدرتمند را به نمایش می گزارد، و این در حالی است که نباید به سایت و ماهیت شهری آسیبی وارد کند. این موزه با متراژ 18500 متر مربع بین سال های 1989-1995 طراحی و اجرا شد.
سه اصل مهم در طراحی این موزه رعایت شده که شامل:
1.روشنایی طبیعی: به رغم فرم کلی بنا که در منطقه ای نامطلوب از تغذیه نور طبیعی واقع شده، از پوسته ای شفاف در بعضی قسمت های ساختمان جهت استفاده از نور طبیعی به کار رفته است.
2.ایجاد یک تصویر واحد در داخل بنا
3.به کار بردن یک پوسته در خارج بنا، بر خلاف متریال به کار رفته در فرم و حجم بنا
نمای اصلی این ساختمان از آجر قرمز تشکیل شده که خود عنوان گر فضای معاصر و پوسته قدیمی شهر سانفرانسیسکو است. در قسمت فوقانی موزه، یک نورگیر با حجمی استوانه ای شکل قرار گرفته است که نسبت به کل بنا متفاوت است. این حجم از طریق دو نوع سنگ مرمر پوشیده شده و نور بخش نمایشگاه را تامین می نماید.
کانسپت و تعریف هنری این حجم به یک تونل تعبیر شده که در قسمت بالا برش خورده است. مسیرها و انشعاب های دیگری از نورگیرها نسبت به این فرم مرکزی به وجود آمدند تا بتوان از نور زیاد این بخش به اندازه کافی در فضاهای دیگر موزه استفاده کرد.
موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال 1995میلادی افتتاح شد.پس از آن که معلوم شد که محل موزه در ساختمان یادبودهای جنگ سربازان در مرکز شهر سانفراسیسکو کوچک شده است و دیگر برای موزه کفایت نمی نماید، هیات امنا تصمیم گرفت محل موزه را تغییر دهد وساختمان جدید را دریربا بوئن گاردنر Yerba Buena Gardensy یعنی درمحل طرح چند منظوره بنگاه بازسازی سانفرانسیسکو در ناحیه جنوب خیابان مارکت که 35 هکتار وسعت دارد، بسازد.
جان لین مدیر موزه می گوید پس از جست و جوی بسیار برای معمار، پایان کار به بوتا محول شد. چون موزه ای می خواستیم که نمای بیرونی پرقدرتی به ما بدهد برخلاف قبل که ما دارای موزه ای بدون حضور بیرونی بودیم. معمار این خواست را به معنی واقعی کلمه به اجرا در آورد و استوانه ناقصی را در مرکز طرح طبقه طبقه خود قرار داد و آن را سری که چهره اش را به مرکز شهر نشان می دهد نامید. اگرچه یک منتقد هنری در یک روزنامه چاپ سانفرانسیسکو این ساختمان را مهمانی از فضا نامید، اما شکل آن برای کسانی که با کارهای بوتا آشنایی دارند، بیگانه نیست. لیکن این طرح نشانگر نقطه اوجی در فعالیت های این معمار از ابتدا تا امروز است.
مسائل پروژه
از جمله مسائل این پروژه می توان به مسائل شهرسازی اشاره نمود. مشکل شهرسازی این پروژه این بوده است که در مجاورت های آن ساختمان های مهمی نظیر ساختمان کنگره قدیم کار پل رودلف و نزدیک آن برج پاسیفیک بل و آسمان خراش متعلق به شروع قرن قرار دارند. قرار است به آن یک مرکز هنرهای بصری کار فومیکو ماکی و ساختمان تئاتری اثر پل شک و دو برج در دست طراحی توسط فرانک گهری و دفتر اسکید مور، اونیگز، مریل اضافه گردد.
ساختمان با حجم 1000000 متر مکعبی اش که در این پروژه به ارتفاع تقریبی 45 متر از زمین بیرون آمده در هرحال به لحاظ کمی قادر به مقابله با این نشانه های شهری نبوده است. بوتا باهمکاری شرکت محلی هلموت دوباتا کاسابوم Hellmuth,Obata & Kassabaum در حدود 21 هزار مترمربع ساختمان را در زیر زمینی به وسعت تقریبا 5575 مترمربع بنا کرد. این ساختمان قلعه مانند و پیش ریخته با نوارهایی از آجر سرخ قزاقی، گرانیت سیاه وسفید سوخته به آن جلوه داده است، تزیین شده است. بوتا، با اثبات این قاعده که نوارهای افقی محیط ساختمان را برجسته می نماید. با عمیق کردن بندکشی ملات بین آجرها، باز هم بر افقی بودن موزه تاکید نموده است.
آجرها که درمجموع 600000 عدد هستند، قبل از پخت در ماسه غلتانده شده اند تابه آن ها پرداختی دانه وار و روستایی داده گردد و دیدگاه بوتا از موزه هنرمدرن را به عنوان قصر باستانی تقویت نماید. موزه دارای 50000 مترمربع فضای نمایشگاهی است. در سقف گالری هایی که با نور طبیعی روز روشن می شوند، نورگیرهایی وجود دارند که ساده به نظر می آیند. سطح دوشیب شیشه ای باپایه ای از صفحات فلزی که با زاویه سوراخ شده اند تا اجازه دهند که فقط نور شمالی به دو عدسی پلاستیکی منحنی بتابد.
ساختمان موزه در قطعه زمینی واقع شده که دور آن سه بنای مرتفع قرار گرفته و به همین دلیل تصویری خاص و قوی را ایجاب می کرد که در عین حال قابل مقایسه با ساختمان های مجاورش نباشد. نمای پلکانی بنا در جلو آجرنما می باشد و یک سری فضاهای نمایشگاهی را در خود جای می دهد که همگی از بالا نور می گیرند.
به رغم تناسب نامطلوب 1 به 4 زمین و کل سطح ساخته شده نورگیری طبیعی در نظر گرفته شده است. ایجاد فضای داخلی یکپارچه، ساخت یک پوسته خارجی که برخلاف خصوصیات نما ساختمان را ناشناخته نشان دهد و رهگذران را به داخل دعوت کند از ویژگی های منحصر به فرد بناست.
نما در مرکز باز شده و حضور حجم استوانه ای را نمایان می سازد که مزین به سنگ مرمرین دو رنگ است.
این شکل نمادین در بالا با زاویه ای شیب دار برش می خورد به طوری که نور را به داخل حفره مرکز ساختمان راهنمایی می نماید و حول آن راه های دسترسی به سالن های نمایش قرار گرفته است.
گالری های موزه
این موزه هنری در سانفرانسیسکو مجموعه ای با بیش از 25000 شی از سرتاسر دنیا است. نمایشگاه شامل اشیا هنری از آمریکای پیشین کلمبیایی تا آمریکا در قرن 20 ام است.
همچنین در این موزه اشیا از کشورهای اندونزی، گونه نو و جنوب صحرای آفریقا نیز وجود دارد. این موزه گالری های مختلفی دارد که در ادامه نگاه کوتاهی به آن ها خواهیم داشت:
هنر قرن بیستم آمریکا
این گالری یک مجموعه عظیم از موزه هنرهای سان فرانسیسکو است که در طبقه دوم واقع شده است. در این قسمت می توانید مجموعه هایی از دوره استعمار تا اوایل قرن بیستم را ببینید. هنرهایی از پل ریور Paul Revere، جان سینگر John Singer و فرانک لوید رایت Frank Lioyd Wright نیز در این مجموعه ارزشمند وجود دارند.
قرن بیستم و هنرمعاصر
این گالری در طبقه اول موزه قرار گرفته است و شما نظاره گر هنر آمریکایی از اوایل قرن بیستم تا دوران جنگ دنیای دوم خواهید بود. همچنین آثار با ارزش هنرمندانی چون Georgia OKeeffe، Diego Rivera، Grant Wood و Zhan Wang وجود دارند.
هنر آمریکا
این گالری هم در طبقه اول واقع شده و مهم ترین قسمت آن، نقاشی های دیواری آن است.
هنر بومی آمریکایی
برای دیدن اشیا رنگارنگ بومی و معاصر به این گالری رجوع کنید که در پشت گالری هنر آمریکا در طبقه اول قرار گرفته است و اشیا زیبایی در این اتاق قرار گرفته است.
هنر آفریقا
برای دیدن هنر صحرای جنوب آفریقا از این گالری دیدن فرمایید که شامل انواع گوناگونی از هنرهای قدیمی و معاصر این کشور است.
هنر اقیانوسیه
بعد از گالری هنر افریقا می توانید به گالری هنر اقیانوسیه هم سری بزنید. در این قسمت صدها نمونه هنری از گینه نو وجود دارد. همچنین نمونه هایی از جزیره اندونزی نیز در این گالری قرار گرفته است.
پارچه ها
بیش از 1200 نوع پارچه از سرتاسر دنیا در این نمایشگاه وجود دارند. همچنین مجموعه عظیمی از فرش های ترکیه، پرده های منقش اروپا و ابریشم شمال هند و آسیای مرکزی نیز در این گالری خودنمایی می نمایند. این گالری در طبقه دوم بعد از گالری هنر آفریقا قرار گرفته است.
نمایشگاه های خاص
در این موزه مکانی برای نمایشگاه های خاص نیز وجود دارد که البته برای بازدید از آن باید بلیط جداگانه تهیه بفرمایید.
عرشه دیدبانی
اگر حتی تمایل به بازدید موزه را ندارید به طبقه نهم برج سری بزنید و از منظره 360 درجه برج لذت ببرید. از آن جا خیلی از قسمت های پارک گلدن گیت، بالای پل گلدن گیت و قسمتی از مرکز شهر را می توانید به راحتی ببینید.
موزه هنرهای زیبای سان فرانسیسکو در روزهای زیر آماده پذیرایی از گردشگر ها و بازدیدنمایندگان است:
سه شنبه تا یکشنبه: 9:30 صبح تا 5:15 عصر
آدینه: عصرها تا ساعت 8:45 عصر از اواخر ماه مارس تا اواخر ماه نوامبر
در روزهای دوشنبه، روز شکرگزاری و کریسمس تعطیل است.
قیمت بلیط برای عظیمسالان 10 دلار، بالای 65 سال 7 دلار، دانش آموزان و افراد بین 13 تا 17 سال 6 دلار و برای بچه ها زیر 12 سال رایگان است.