نکات مهم انتخاب محله برای خرید و اجاره خانه

به گزارش مجله کالارنا، خانه جایی است که نقطه امن زندگی شماست. جایی که سقفی بالای سرتان است و با انتخاب درست آن می توانید زندگی با کیفیتی را تجربه کنید. البته نباید در انتخاب خانه تنها به نقشه ملک، قیمت آن و سال ساختش اهمیت دهید. چرا که نوع محله هم در افزایش کیفیت زندگی و اندازه آرامش شما در خانه، نقش پراهمیتی دارد. اگر محله ای که قصد سکونت در آن را دارید، به هر علتی آسایش و آرامش لازم را برایتان فراهم نکند، به مرور زمان مشکلاتی برایتان ایجاد می گردد و شما را مجبور به نقل مکان از محله می نماید. بنابراین باید پیش از سرمایه گذاری و خرید ملک در جایگاه خریدار یا مستاجر حتماً به انتخاب محله توجه داشته باشید. به همین علت در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکات مهم انتخاب محله برای خرید یا اجاره خانه آشنا کنیم.

نکات مهم انتخاب محله برای خرید و اجاره خانه

انتخاب محله و توجه به امکانات رفاهی آن

منظور از امکانات رفاهی، دسترسی محله به بازارهای روز، مراکز خرید، سوپر مارکت، میوه فروشی و نانوایی است. اگر این مراکز به محل زندگی شما نزدیک باشد، دیگر احتیاجی به پرداخت هزینهٔ حمل و نقل برای دسترسی به آنها یا خرید اینترنتی و انتظار برای تحویل آن ها ندارید. خرید مایحتاج خانه؛ از قبیل نان، لبنیات، میوه و … یکی از مواردی است که روزانه یا چند روز در هفته احتیاج به تامین آن احساس می گردد. بنابراین اگر این مراکز در نزدیکی محل زندگیتان باشد، این احتیاجهای روزمره را به راحتی و با آسایش بیشتری برطرف خواهید کرد. با این حساب در زمان بازدید ملکی که قصد خرید آن را دارید، حتماً به مغازه ها و مراکز خرید دور و اطراف آن توجه کنید تا از بابت امکانات رفاهی مطمئن شده و از انتخاب محله پشیمان نشوید.

دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی

مورد دیگری که در انتخاب خانه موردنظرتان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، دسترسی محله به وسایل حمل ونقل عمومی است. وسایلی از قبیل اتوبوس های شهری، تاکسی و پایانه های تاکسیرانی، اتوبوس های تندرو و مترو. نزدیکی به این وسایل و استفاده از آنها باعث صرفه جویی در وقت و سرمایه شما می گردد.

بعلاوه باید توجه داشته باشید، که وسایل حمل ونقل عمومی در حین نزدیک بودن، دسترسی آسانی نیز داشته باشند. به عنوان مثال شاید پایانه تاکسیرانی تنها 200 متر با ملک شما فاصله داشته باشد؛ اما دسترسی به آن به علت قرارگیری در آن سوی بزرگراه برای شما مشکل باشد. بنابراین در زمان انتخاب ملک و انتخاب محله، حتماً به این مورد توجه داشته باشید.

ترافیک محله

در شهرهای بزرگ و محله های با تراکم جمعیت بالا، ترافیک مسئله ای است که دغدغه زیادی ایجاد می نماید. سنگینی ترافیک به خصوص در ساعت های اولیه صبح و نزدیک غروب به بیشترین میزان خود می رسد. حالا تصور کنید ملکی که قصد خرید آن را دارید، در محله ای با ترافیک بالا و کوچه ها و خیابان های باریک قرار گرفته است. در این صورت باید یک راستا 5 دقیقه ای را به علت سنگینی ترافیک، در حدود نیم ساعت با وسیله نقلیه تان طی کنید. بنابراین از میزان ترافیک محله آگاه شوید.

اگر قصد بازدید از ملکی را دارید، کوشش کنید در ساعات اوج ترافیک سری به محله زده و حجم ترافیک آن را آنالیز کنید. بعلاوه به این نکته توجه داشته باشید که نزدیکی ملک شما به مراکز خرید، مراکز درمانی، مدارس و ساختمان های دولتی نقش زیادی در تجربه ترافیک سنگین در ساعات کاری را دارد.

راهنمای شرایط زندگی در محله های تهران

طرح ترافیک

قرارگیری خانه در طرح ترافیک نیز مورد دیگری است که در انتخاب محله برای سکونت باید به آن توجه کرد. طرح ترافیک در شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد، در ساعات مشخصی از شبانه روز و در برخی از منطقه ها شهری، اجرا می گردد. بنابراین اگر قصد خرید خانه در چنین محله هایی را دارید، به مسئله طرح ترافیک و مسائل عبور و مرور در ساعات طرح ترافیک توجه داشته باشید.

بعلاوه به این نکته توجه کنید که در محله هایی که در طرح ترافیک قرار گرفته اند، نزدیکی به وسایل حمل ونقل عمومی بسیار پر اهمیت تر است.

همسایه ها و بافت و فرهنگ اهالی محله

موضوع مهم دیگری که باید در خرید خانه به آن توجه کنید، همسایه ها و بافت اهالی محله است. در شهرهای بزرگ معمولاً اهالی شهرهای دیگر در برخی از محله ها ساکن می شوند. مثلاً عرب زبان ها اغلب در محله دولت آباد تهران ساکن هستند. یا در برخی از محله های شرقی تهران، ارامنه بیشتری ساکن هستند. بعلاوه ممکن است یک محله بافت مذهبی نشین داشته باشد، مانند خیابان ایران در شهر تهران و محله شهدا که بیشتر ساکنان آن مذهبی تر هستند.

توجه به این نکات به شما به عنوان خریدار یا مستاجر یاری می نماید تا محله مناسب زندگی تان را بهتر انتخاب کنید. در این صورت از زندگی در محله مورد نظر لذت بیشتری خواهید برد.

سخن آخر

در مجموع عوامل زیادی در انتخاب محله برای زندگی تاثیرگذار هستند. در کنار این چند عامل مهم، عوامل دیگری همانند امنیت محله، نزدیکی به مراکز تفریحی، دسترسی به راستاهای اصلی، دوری محله از گسل ها و منطقه ها زلزله خیز، استاندارد بودن خیابان ها و شهرسازی استاندارد محله نیز در انتخاب محله مناسب مهم است.

بنابراین باید به عنوان خریدار یا مستاجر در کنار توجه به ویژگی های خانه ای که قصد معامله آن را دارید، به محله آن نیز توجه نموده و با چشم پوشی از کنار آن نگذرید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2170

به "نکات مهم انتخاب محله برای خرید و اجاره خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم انتخاب محله برای خرید و اجاره خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید