نگرانی روسیه از وجود سلاح های هسته ای آمریکا در خاک اروپا

به گزارش مجله کالارنا، وزیر خارجه روسیه با ابراز امیدواری به اینکه خارج کردن تسلیحات هسته ای آمریکایی از اروپا، موضوع مذاکرات آینده با واشنگتن باشد، گفت: به رغم توافقات پوتین و ترامپ، آمریکا علاقه ای به مذاکره درباره سرنوشت پیمان استارت-3 ندارد.

نگرانی روسیه از وجود سلاح های هسته ای آمریکا در خاک اروپا

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در سخنرانی در قالب یک کنفرانس ویدئویی برای دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل مسکو (که زیر نظر وزارت خارجه اداره می گردد) یادآور شد که مقامات مسکو امیدوارند در جریان مذاکرات بعدی با واشنگتن، امکان مصاحبه درباره خارج کردن تسلیحات هسته ای آمریکا از قاره اروپا فراهم گردد.

وی گفت: خارج سازی تسلیحات هسته ای آمریکایی از اروپا، احتمالاً موضوع مذاکرات آینده خواهد بود، زمانی که همتایان ما در واشنگتن به چنین درکی برسند. ما واقعاً امیدواریم که اظهارعلاقه مندی آنها به چنین مذاکره ای فقط در کلمات باقی نماند.

به گفته لاوروف ، اروپایی ها به سرعت احساس نموده اند که دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ هیچ مسئولیتی در قبال آنچه در اروپا رخ می دهد را به عهده نخواهد گرفت. ایالات متحده به اقدامات عملی بسیار ملموسی ، در وهله نخست خرید کالاها ، خدمات و تسلیحات آمریکایی علاقه مند است. نشان شاخص آن این است که دونالد ترامپ و دولت وی اصرار دارند که همه اعضای ناتو حداقل 2 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را برای خرید تسلیحات و در وهله نخست ، البته سلاح هایی آمریکایی اختصاص دهند.

وزیر امور خارجه به عنوان مثال به خرید بمب افکن های آمریکایی به جای انواع اروپایی آن از سوی آلمان اشاره نموده و اضافه کرد که این خط مشی، دقیقاً آنچیزی است که واشنگتن به دنبال آن است.

لاوروف یادآور شد که روسیه آماده است تا مصاحبه در زمینه کنترل انواع جدید تسلیحات خارج از چارچوب پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) با طرف آمریکایی را در اسرع وقت از سر بگیرد.

به گفته وی، در این راستا ، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ ، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا به طور کلی درباره چنین مذاکراتی موافقت کردند ، ولی عملاً هیچ یک از این توافقات تا به امروز تحقق نیافته است.

امیدواری مسکو به تجدید نظر اروپا در سیاست خود در قبال روسیه

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنرانی خود بیان کرد که روسیه کوششی از سوی مسئولان کمیسیون اروپایی برای تجدید نظر در سیاست ها در جهت گیری به سمت روسیه نمی بیند.

وی گفت: اگرچه جوزپ بورل مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه سابق اسپانیا ، بارها و بارها قصد خود برای شروع آنالیز سیاست اتحادیه اروپا در قبال روسیه را اعلام نموده ، ولی تا به امروز چیزی اتفاق نیفتاده است. البته ما همواره آماده مصاحبه با هر ساختاری در چارچوب اتحادیه اروپا هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که این کشور در روابط با اتحادیه اروپا با نارضایتی ها راهنمایی نمی گردد و ضمن توسعه روابط دوجانبه با تک تک کشورهای اروپایی بطور جداگانه، در کوشش نیست تا به اتحاد بین کشورهای عضو این اتحادیه آسیبی برساند.

به گفته لاوروف ، روسیه تمام کوشش خود را انجام خواهد داد تا به کشورهای غربی مضرات مفهوم چند جانبه گرایی و منحصر به فرد بودن منشور سازمان ملل را شرح دهد.

نباید مسئولیت شیوع بیماری کرونا را بر عهده سازمان بهداشت دنیای انداخت

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید نمود که اتهامات علیه سازمان بهداشت دنیای در مورد جلوگیری از اطلاعات رسانی درست درباره فرایند اوضاع پیرامون شیوع ویروس کرونا ، بسیار ناعادلانه است.

لاوروف گفت: مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد مکانیسمی غیر جایگزین برای همکاری چند جانبه در زمینه های مربوطه هستند و این مسئله کاملاً در رابطه با فعالیت سازمان بهداشت دنیای صدق می کند. ما حملات علیه این سازمان را در نظر داشته و کوشش برای سرزنش آن به خاطر آنچه که در دنیا رخ داده را کاملاً مخرب و ناعادلانه ارزیابی می کنیم.

وی اضافه کرد، طبق ارزیابی روسیه و طبق ارزیابی بیشتر کشورها ، این سازمان در کلیه مراحل بحران کرونا به صورت حرفه ای عمل نموده و با انجام اقدامات پیشگیرانه به موقع و انتشار اطلاعات ، توصیه های لازم را به همه کشورها انجام داده و نمی توان آن را مسئول اوضاع کنونی دانست.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین بیان کرد که هیچ کس علاقه ای به فروپاشی بازار دنیای گاز پس از سقوط اخیر قیمت نفت ندارد و مشخصاً همه این واقعیت را درک می نمایند.

ادامه کوشش روسیه برای یاری به همه طرفین در مناقشه نظامی لیبی برای برطرف بحران کنونی

سرگئی لاوروف همچنین تاکید نمود که روسیه در نظر دارد تا در آینده هم به تمامی طرفین درگیری ها در لیبی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نظامی در این کشور یاری کند.

وی شرح داد: در جریان کلیه ابتکار عمل هایی که از سوی فرانسه ، ایتالیا و امارات متحده عربی برای انجام مجدد گفت وگوهای مستقیم بین طرفین درگیری در لیبی مطرح شده ، ما همواره خواهان این اصل بودیم که تمامی تصمیم گیری ها باید مستقیماً توسط خود طرفین این درگیری تصویب گردد و ما فقط باید به آنها در این زمینه یاری کنیم تا بر سر میز مذاکره بنشییند. و با وجود ناکامی های قبلی، روسیه همچنان به کوشش خود برای یاری به لیبی برای خارج شدن از این بحران عمیق یاری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1062

به "نگرانی روسیه از وجود سلاح های هسته ای آمریکا در خاک اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی روسیه از وجود سلاح های هسته ای آمریکا در خاک اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید