پیشنهاد ایران برای ایجاد پلتفرم مشترک حمل ونقلی با 5 کشور همسایه

به گزارش مجله کالارنا، معاون وزارت امور خارجه با اشاره به امکان دسترسی به ترانزیت 20 میلیون تن کالا بین ایران و 5 کشور همسایه گفت: لازمه رسیدن به این هدف توافق 6 کشور برای ایجاد پلتفرم مشترک و واحد حمل ونقلی- ترانزیتی است.

پیشنهاد ایران برای ایجاد پلتفرم مشترک حمل ونقلی با 5 کشور همسایه

به گزارش خبرنگاران، مهدی صفری، معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه در نخستین اجلاس وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری های ترانزیتی با تاکید بر اهمیت ترانزیت و حمل ونقل در دیپلماسی مالی و سیاست همسایگی ایران، این دو موضوع را ابزاری برای مواصلات و ارتباطات درون منطقه ای و بعلاوه توسعه مالی منطقه ای خاطرنشان کرد.

وی با اشاره به گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه روسای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی در مورد اهمیت همکاری در حوزه ترانزیت و همکاری های موجود و قبلی از جمله در چارچوب سازمان اکو گفت: ترانزیت 20 میلیون تنی میان 6 کشور ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، چنانچه هر 6 کشور در مورد یک پلتفرم مشترک و واحد حمل و نقلی-ترانزیتی توافق نمایند، قابل دستیابی خواهد بود.

صفری تاکید نمود: باید در جلسه امروز در مورد یک مدل مدیریت واحد کریدورها در بین کشورهای حاضر در اجلاس به توافق برسیم.

وی با اشاره به هماهنگی ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه به منظور دادن دسترسی به کشورهای محصور در خشکی منطقه گفت: ایران همیشه برای یاری به کشورهای محصور در خشکی منطقه از جمله کشورهای آسیای مرکزی اهتمام داشته است.

معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران میخواهد یک کنفرانس بین المللی با حضور کشورهای محصور در خشکی و ترانزیت منطقه برگزار کند تا به کنفرانس بعدی سازمان ملل متحد برای کشورهای محصور در خشکی نیز یاری نموده باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مهر 1401 بروزرسانی: 16 مهر 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2213

به "پیشنهاد ایران برای ایجاد پلتفرم مشترک حمل ونقلی با 5 کشور همسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ایران برای ایجاد پلتفرم مشترک حمل ونقلی با 5 کشور همسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید