کاروانسراهای مرنجاب و گبرآباد به مدت 12 سال واگذار شدند

به گزارش مجله کالارنا، به گزارش خبرنگاران، کاروانسرای تاریخی مرنجاب از سوی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی در قالب مزایده ای به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری های روستاهای شهرستان آران و بیدگل به مدت 12 سال واگذار شد.

کاروانسراهای مرنجاب و گبرآباد به مدت 12 سال واگذار شدند

کاروانسرای تاریخی مرنجاب در فاصله 50 کیلومتری شمال شرق شهرستان آران و بیدگل از استان اصفهان واقع شده با شماره 12121 در فهرست میراث ملی ثبت شده است. قلعه یا کاروانسرای مرنجاب متعلق به دوره صفوی است که در کویر آران و بیدگل و در راستا راه ابریشم قرار گرفته است و در گذشته کاروان ها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و برعکس از این راستا می گذشتند.

صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی همچنین کاروانسرای تاریخی گبرآباد را نیز با برگزاری مزایده ای وارد چرخه اقتصادی اماکن تاریخی کرد. این کاروانسرا در جاده قمصر به کاشان قرار گرفته است و یکی از زیباترین و وسیع ترین کاروانسراهای واقع در دشت های فلات ایران است که از دوران صفویه به یادگار مانده و با شماره 1095 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این بنا و واگذاری آن به بخش خصوصی، می توان بسترهای لازم برای مورد توجه قرار دریافت کاروانسرای تاریخی گبرآباد را بیش از پیش فراهم کرد. این کاروانسرا نیز به مدت 12 سال به بخش خصوصی و فردی به نام مزرعتی واگذار شده است.

در کنار این کاروانسرای تاریخی، جاذبه های تاریخی و گردشگری نظیر غار نیاسر، خانه بروجردی ها، آرامگاه سهراب سپهری ، آرامگاه بابا افضل کاشانی، آرامگاه محتشم کاشانی، آرامگاه فیض کاشانی ، مدرسه آقا بزرگ کاشان، حمام عبدالرزاق خان، حمام مجموعه اردهال، مسجد میرعماد، امامزاده حبیب بن موسی، امامزاده شاهزاده عیسی و یحیی، بقعه ابولؤلؤ (باباشجاع الدین)، باغ و کاخ تاریخی فین، روستای ابیانه، تپه های سیلک، کاروانسرای مرنجاب، آب سرخ فریزهند قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 867

به "کاروانسراهای مرنجاب و گبرآباد به مدت 12 سال واگذار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسراهای مرنجاب و گبرآباد به مدت 12 سال واگذار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید