کشف نو محققان؛ دو انقراض بزرگ در زمین به فاصله 3 میلیون سال!

به گزارش مجله کالارنا، دانشمندان می گویند برخلاف تصور قبلی، حدود 260 میلیون سال پیش نه یک رویداد انقراضی، بلکه دو واقعه باعث نابودی موجودات زمین شده بود.

کشف نو محققان؛ دو انقراض بزرگ در زمین به فاصله 3 میلیون سال!

مدت ها قبل از دایناسورها، زمین پر از حیواناتی شگفت آورتر بود. ولی بسیاری از این حیوانات در انقراض بزرگی در حدود 260 میلیون سال پیش از بین رفتند. حالا گروهی از پژوهشگران می گویند شواهد نشان می دهد که این انقراض بزرگ نه یک رویداد، بلکه دو واقعه بوده است که با فاصله 3 میلیون ساله نسبت به یکدیگر اتفاق افتاده اند و هر دو منشأ یکسانی داشته اند.

محققان با مطالعه روی ایزوتوپ های اورانیوم در نمونه های دریایی در جنوب دریای چین دو پالس را شناسایی کرده اند که طی آن ها اقیانوس ها از اکسیژن محروم شده بودند. تحلیل های دانشمندان نشان داده است که این فقدان اکسیژن موجب دو انقراض بزرگ در حدود 259 و 262 میلیون سال پیش در دوره پرمین میانی شده بود.

محققان می گویند این دو انقراض بر اثر فوران آتشفشان ها اتفاق افتاده بود و انسان ها هم با نشر کربن به اتمسفر زمین در حال ایجاد شرایط زیست محیطی مشابهی هستند. هویویی سونگ از دانشگاه علوم زمین چین که رهبر این پژوهش بوده است، می گوید: ما امروز با چندین مشکل تغییر جهانی ازجمله گرمایش جهانی، کم اکسیژنی در اقیانوس ها، اسیدی شدن آب دریا ها و کاهش تنوع زیستی روبه رو هستیم که مشابه تغییرات زیست محیطی در دوره بحران های زیستی پرمین میانه است.

زمین حالا در معرض خطرات تغییرات اقلیمی واقع شده است

توماس الجیو، دیگر محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه سینسیناتی می گوید فوران های بزرگ دوره ای کوتاه از سرمایش را به وجود می آوردند که بعد از آن دوره ای طولانی تر از گرمایش جهانی حاصل می شد. حالا هم انتشار حجم بزرگ گاز های گلخانه ای اقیانوس ها را گرم تر کرده است. افزایش دمای سطح اقیانوس ها که اخیراً به رقم تاریخی خود رسیده است، به اکسیژن اجازه نفوذ به عمق های بیشتر را نمی دهد و در نهایت زنجیره غذایی را مختل می کند.

محققان می گویند یکی از روش های شناسایی این فوران های بزرگ از طریق بررسی جیوه در لایه های رسوبی اقیانوس ها بوده است. الجیو می گوید: فوران های آتشفشانی بزرگ به اتمسفر جیوه پرتاب می کنند و این ماده در دور زمین می چرخد و در رسوبات دریایی انباشته می شود.

فوران هایی که باعث این دو انقراض شده اند، ظاهراً در دوره پرمین در جنوب غرب چین اتفاق افتاده بودند. نتایج این تحقیق در مجله Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2296

به "کشف نو محققان؛ دو انقراض بزرگ در زمین به فاصله 3 میلیون سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نو محققان؛ دو انقراض بزرگ در زمین به فاصله 3 میلیون سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید