گوشی های شیائومی اطلاعات کاربران را جمع آوری می نمایند

به گزارش مجله کالارنا، شیائومی از شرکت های بسیار پیروز دنیای موبایل و در حال حاضر چهارمین فراوری نماینده عظیم گوشی هوشمند در سراسر دنیاست. این شرکت تا به امروز مشکل امنیتی خاصی نداشته ولی به تازگی یکی از محققان امنیتی آمریکا فاش نموده که محصولات این شرکت همه اطلاعات مرور صفحات وب کاربران را به مبادی مورد نظر خود ارسال می نمایند.

گوشی های شیائومی اطلاعات کاربران را جمع آوری می نمایند

شیائومی شرکتی است که به واسطه محصولات بسیار خوب این روزها هواداران بسیاری پیدا کرده است؛ قیمت بسیار عالی، مشخصات خوب سخت افزار و طراحی زیبای دستگاه های ساخت این شرکت باعث شده تا کاربران در سراسر جهان تمایل بسیار زیادی به محصولات شیائومی نشان دهند.

اما همانطور که گفتیم گزارش جدید موضوع جالبی را روایت می نماید. این گزارش از سوی آقای گابریل سریلیگ، از متخصصان و محققان امنیتی است که همکاری بلندمدتی با نشریه معتبر Forbes داشته و در زمینه امنیت دستگاه های ارتباطی و وب فعالیت می نماید.

سریلیگ به تازگی درمقاله ایمدعی شده که وقتی شما از یک گوشی شیائومی و مرورگر پیش فرض و اختصاصی آن استفاده می کنید، کلیه اطلاعات تان به مبادی مورد نظر و تعریف شده برای دستگاه ارسال می گردد.

در این مقاله سریلیگ از یک گوشی Redmi Note 8 به عنوان نمونه استفاده کرده و با آنالیز های دقیق به این حقیقت پی برده که گوشی مزبور همه اطلاعات کاربر را به سرورهایی در روسیه، سنگاپور و حتی چین (پکن) ارسال می نماید. این اطلاعات شامل محتوای صفحه، آدرس وبسایت های مشاهده شده، فولدرهای باز، تنظیماتی که کاربر تغییر داده، موزیکی که به اجرا درآمده و حتی نرم افزارهای پیش فرض فرد است.

نکته جالب توجه این است که اطلاعات ارسالی با روش رمزگذاری معروف و شناخته شده base64 محافظت شده و به همین دلیل رمزگشایی آنها نیز بسیار ساده است و می توانند به راحتی به یک فایل متنی تبدیل شوند!

سریلیگ در بخشی از مقاله خود به این موضوع نیز اشاره کرده که اگر از مرورگر Mi Browser Pro بهره ببرید، مرور وب در حالت مخفی (Incognito) و حتی استفاده از سایت های جستجوی امنی مانند DuckDuckGo نیز تأثیری نداشته و دستگاه اطلاعاتی که می خواهد برداشته و به سرورهای مورد نظر خود ارسال می نماید. در همین زمینه محقق امنیتی دیگری به نام اندرو تیرنی نیز مدعی شده که مرورگر چینی Mint Browser نیز چنین وضعیتی داشته و در آن نیز محدودیتی در ارسال اطلاعات کاربر به مبادی مورد نظر وجود ندارد.برای آنالیز بیشتر موضوع آقای سریلیگ دست به یک اقدام خلاقانه دیگر نیز زده و با دانلود رام های مربوط به گوشی های شناخته شده و پر طرفداری مانند شیائومی Mi 10، Redmi K20 و Mi Mix 3 متوجه این موضوع شده که ارسال داده های مذکور، در این دستگاه ها نیز مانند گوشی نمونه اول اجرا شده و تفاوتی در این باب مشاهده نمی گردد.

و اما پاسخ شیائومیبعد از انتشار این مقاله شرکت شیائومی به مقام دفاع برآمده و در جوابیه ای اعلام کرده که ادعاهای مطرح شده توسط Forbes و آقای سریلیگ، گمراه کننده و نادرست است. در این جوابیه یکی از سخنگویان شرکت اعلام کرده که فعالیت شیائومی با کلیه قوانین و مقررات منطقه ای در خصوص حریم خصوصی و داده های کاربران مطابقت داشته و داده های گردآوری شده که در این مقاله به آن اشاره شده به صورت ناشناس و تصادفی جمع آوری می شوند.

در واقع شیائومی اعلام کرده که اطلاعات اشاره شده به آنها به دلیل کوشش برای بهبود تجربه مرور صفحات وب جمع آوری شده و به عنوان استانداردی تجربی در بدنه تیم های تحقیق و توسعه شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مهمتر از آن اینکه شیائومی مدعی شده داده های جمع آوری شده در شرکت جنبه ردیابی فردی نداشته و برای شرکت اطلاعات اختصاصی هر کاربر تمیز داده نمی گردد. البته در ادامه آقای سریلیگ ویدئویی برای شیائومی ارسال کرده و در آن نشان داده مرورگر دستگاه چطور اطلاعات و سابقه وب گردی او را در حالت Incognito به سرورهای شرکت ارسال می نماید که از هر زاویه ای به آن نگاه کنیم، توجیه پذیر نیست.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1076

به "گوشی های شیائومی اطلاعات کاربران را جمع آوری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های شیائومی اطلاعات کاربران را جمع آوری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید