یک تنه در آلمان در برابر یک دنیا!

به گزارش مجله کالارنا، ایران درحالی سال جاری به بورس جهانی گردشگری آلمان وارد شد که در میان هجمه ای از سیاه نمایی های سیاسی، با 180 کشور رقابت تنگاتنگی داشت.

یک تنه در آلمان در برابر یک دنیا!

با ارزان ترین تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش مجله کالارنا، سالن شماره هفت نمایشگاه ITB برلین، سال جاری هم شاهد حضور آژانس های ایرانی بود؛ تا در روزهایی که جهان آمیخته به اخباری منفی از ایران است، با مهمان نوازی مشتریان کهنه خود را در آلمان حفظ نمایند و همتایان تجاری خود را در سایر کشورها متقاعد نمایند تا این راستاِ هرچند گران را از فهرست مقاصد خود حذف ننمایند و مشتریان تازه نفس را به این صرافت اندازند که ایران را به فهرست مقاصد سفر در سال های 19 ـ 2018 اضافه نمایند.

ITB برلین که مهم ترین نمایشگاه جهان گردشگری است و به شکلی بورس این صنعت به شمار می آید، در سی و هفتمین دور برگزاری خود شاهد رقابت 180 کشور از پنج قاره با همراهی 160 هزار بازدیدنماینده و با 7 میلیارد دلار گردش مالی بود. این نمایشگاه به حدی برای کشور آلمان اهمیت دارد که تقریبا هر سال صدراعظم آن در مراسم افتتاحیه حاضر می گردد.

ایران نیز سال جاری با 36 شرکت گردشگری در غرفه ای به مساحت 1180 مترمربع از 17 تا 20 اسفند در برلین حضور داشت که البته به گفته بعضی حاضران، برخلاف چند سال گذشته، روزهای خلوت تری را سپری کرد.

محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری کشور ـ که در دو روز نخست این نمایشگاه حاضر بود، بی آنکه به شرایط بازدیدها و دیدارهای کاری در غرفه ایران اشاره کند به مجله کالارنا، گفت: باید از روش های سنتی در معرفیِ کشور دست برداریم تا از جهان عقب نمانیم. در حال حاضر بیشتر کشورها از روش های نوین برای تبلیغ استفاده می نمایند، درحالیکه حضور ما در مجامع بین المللی همچنان به شیوه سنتی است، البته که هر سال بهتر از گذشته در نمایشگاه های بین المللی حاضر می شویم، اما اکنون رقابت ها فشرده تر شده و باید در روش های تبلیغاتی خود تجدید نظر کنیم.

او که تاکید دارد باید به درکی که جهان از گردشگری رسیده نزدیک شویم، در پاسخ به این سوال که ایران در شرایط متفاوتی از جهان به سر می برد، چون همچنان عده ای با اعمال محدودیت و نفوذ اجازه نمی دهند چالش های گردشگری رفع گردد، پس چگونه می تواند گام بلندی برای پُر کردن فاصله اش با سایر کشورها بردارد؟ گفت: به هر حال ما در شرایط گذار به سر می بریم و مشکلاتی داریم، اما آیا همه بخش های گردشگری شرایط یکسانی دارند. در گردشگری مذهبی و یا سلامت که آن محدودیت ها را نداریم، اما متاسفانه در سال های اخیر جمعیت گردشگران این دو بخش ریزش داشته است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید نمود: باید بحث جذب گردشگر حل گردد، رقبا زیاد شده اند. همه کشورها به این نتیجه رسیده اند اقتصاد بر پایه گردشگری متحول می گردد و همین باعث شده به این صنعت روی آوردند. همین حالا ترکیه به اندازه درآمد ایران از نفت، از گردشگری درآمد کسب می نماید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از بخش خصوصی که توان مالی قوی ندارد، این انتظار می رود رویه تبلیغات ایران را تغییر دهد یا مثل سایر کشورها این کار جزو وظیفه دولت است، گفت: ما مَبلغی را به نمایشگاه های بین المللی مثلا در بخش تامین زمین تخصیص می دهیم، اما باید بدانیم نمایشگاه فرصتی برای تبلیغ گردشگری ایران است، نه معرفی یک آژانس مسافرتی. اگر مشارکت و طراحی به شکلی باشد که همه در این رویدادهای بین المللی حاضر باشند، این همه بار روی دوش یک آژانس نمی افتد. ما شرایط را طوری باید فراهم کنیم که همه پای کار بیایند، مثل نمایشگاه گردشگری تهران که سطح مشارکت افزایش پیدا کرد.

محب خدایی اضافه نمود: امروز شهرداری ها، کارخانه ها و حتی معادن، دانشگاه ها و بیمارستان ها از گردشگری صحبت می نمایند، چه کسی و کجا هست که از گردشگری حرف نزد. تقریبا بیشتر بخش ها به این نتیجه رسیده اند با ورود گردشگر، چرخه مالی آن حوزه فعال می گردد، اما باید قبول کنیم به تمرکز و تجمیع فعالیت ها و انرژی ها احتیاج داریم. الان روش ما این طور است که جزیره ای فکر و عمل می کنیم و در آخر هم یکدیگر را متهم می کنیم.

او بیان نمود: این انصاف نیست همه هزینه های سنگین شرکت در یک نمایشگاه بین المللی را یک آژانس بدهد. آیا یک آژانس به تنهایی می تواند کل کشور را معرفی کند. حرف ما این است که همه ذی نفعان باید پای کار بیایند. البته بعضی می آیند اما فقط خودشان را معرفی می نمایند. ما باید روی ایرانِ واحد متمرکز شویم.

معاون گردشگری اضافه نمود: در نمایشگاه آلمان یک آژانس بروشوری را تهیه نموده بود که یکی از بهترین بروشورهایی بود که دیده بودم، هزینه زیادی هم بابت آن صرف شده بود. یا یک آقای آلمانی بود که برای ایران منبع سفر کاملی را نوشته بود. ما داشته هایی داریم که متاسفانه نمی بینیم. باید همه را تشویق کنیم کنار هم قرار بگیرند. مگر گردشگری زیارت و سلامت فرصت کمی است، اما چون برنامه ریزی ها تا کنون جزیره ای بوده، تا کنون در آن ها هم نتوانستیم به جایی برسیم. باید در راستا واحدی حرکت کنیم تا گردشگری داخلی و خارجی رشد کند.

محب خدایی تاکیدکرد: برنامه ریزی جزیره ای در گردشگری به هیچ وجه به پایان نمی رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 806

به "یک تنه در آلمان در برابر یک دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تنه در آلمان در برابر یک دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید