آمادگی ناتو برای حمایت از دولت توافق ملی لیبی

به گزارش مجله کالارنا، پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آمادگی خود را برای حمایت از دولت توافق ملی لیبی گفت.

آمادگی ناتو برای حمایت از دولت توافق ملی لیبی

به گزارش خبرنگاران، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی رپوبلیکا گفت، همه طرف های درگیر در لیبی باید به تحریم تسلیحاتی به این کشور پایبند باشند اما این به این معنی نیست که دولت توافق ملی لیبی به نخست وزیری فائز السراج و نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر در یک کفه ترازو قرار دارند و به همین دلیل ناتو آماده حمایت از دولت توافق ملی است.

نیروهای ارتش ملی با حمایت کشورهای منطقه ای و اروپایی همچنان به حملات خود به طرابلس ادامه داده و قطعنامه شورای امنیت که 12 فوریه آن را صادر کرده و خواستار آتش بس شده و نیز شیوع ویروس کرونا را نادیده می گیرند.

دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی پیرامون فعالیت های ترکیه در سوریه، لیبی و دریای مدیترانه گفت: ناتو متشکل از 30 متحد بین المللی است و آنها مواضع متفاوتی درباره پفراینده های مختلف دارند. اما آنکارا متحد مهمی است.

در سطح میدانی نیز نیروهای دولت توافق ملی برای کنترل مجدد بر پایگاه الوطیه در جنوب غرب طرابلس آماده می شوند. این در حالی است که نیروهای حفتر حملات خود را به محله های غیر نظامی طرابلس تشدید کردند و در آستانه اجرای یک عملیات نظامی نیز قرار دارند.

به همین دلیل، عبدالمالک المدنی، سخنگوی رسمی دفتر رسانه جنگی وابسته به دولت توافق ملی در اظهاراتی به شبکه الحره گفت: نیروهای دولت توافق صبح امروز (جمعه) توانستند تجمع نیروهای حفتر را در اطراف منطقه الوشکه میان دو شهر مصراته و صدر در غرب لیبی هدف قرار دهند که در اثر آن تعدادی از نیروهای حفتر کشته و زخمی و تجهیزات آنها منهدم شد.

همچنین نیروهای دولت توافق ملی بیان نمودند، نیروهای این دولت روز پنجشنبه خودروهای حامل سوخت نیروهای ارتش ملی را نزدیکی منطقه نسمه هدف قرار دادند که در اثر آن انفجارهای متعددی رخ داد.

از سوی دیگر نیروهای ارتش ملی بیان نمودند، توپخانه این ارتش عصر روز پنجشنبه انبار مهمات را در اطراف منطقه الکحیلی هدف گرفتند.

دفتر هماهنگ کننده امور انسانی در لیبی اقداماتی را که جان غیر نظامیان را به خطر انداخته و مانع از دسترسی مردم به خدمات حیاتی می شود محکوم و در بیانیه ای بیان نمود، آمارها نشان می دهد که از شروع سال 2020، مراکز بهداشتی لیبی 17 مرتبه هدف قرار گرفتند و این حملات همچنان ادامه دارد.

عملیات نظامی در جنوب مرکز طرابلس افزایش یافته است و سازمان ملل و کشورهای عربی و غربی در مناسبت های مختلف از طرف های درگیر در لیبی خواستند برای مقابله با ویروس کرونا به این درگیری ها انتها دهند اما هنوز به این درخواست ها پاسخی داده نشده است.

به نقل از روسیاالیوم، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پس از مذاکره با همتای فرانسوی و ایتالیایی خود و نیز جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: تشدید عملیات نظامی در لیبی را پیگیری و حملات اخیر به طرابلس و فرودگاه آن و افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی را محکوم می کنیم.

وی افزود، طرف های درگیر در لیبی به جای حمایت از آتش بس همچنان اطمینان دارند که از طریق درگیری های نظامی می توانند بحران را حل کنند و طرف های خارجی نیز با حمایت از طرف های درگیر از طریق نقض تحریم تسلیحاتی به لیبی به این مسأله دامن می زنند.

ماس گفت، فرایند کنفرانس برلین پیرامون لیبی ادامه خواهد داشت و هدف برقراری آتش بس ثابت و حل و فصل سیاسی بحران این کشور با مشارکت مهمه گروه های لیبیایی ضمن محافظت بر تمامیت ارضی این کشور است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت از سر گیری مکانیزم گفت وگوی لیبی - لیبی که بخشی از فرایند برلین با نظارت هیئت سازمان ملل در لیبی است، گفت، کمیته ای که در کنفرانس برلین تشکیل شد نشست جدیدی با نظارت هیئت سازمان ملل در ایتالیا برگزار کرد و تیم های کارشناسان نیز کار را شروع کرده اند.

وی ابراز اطمینان کرد که عملیات نظامی دریایی ایرینی اتحادیه اروپا در اجرای تحریم تسلیحاتی به لیبی نقش سازنده ای داشته باشد.

وزیر خارجه آلمان خواستار تسریع در تعیین کننده ویژه جدید سازمان ملل در لیبی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1098

به "آمادگی ناتو برای حمایت از دولت توافق ملی لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ناتو برای حمایت از دولت توافق ملی لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید