ابلاغیه دولت خرج فدراسیون ها را دو برابر کرد

به گزارش مجله کالارنا، خبرنگاران - گروه ورزش: وزارت ورزش از سال گذشته و طبق ابلاغ دولت، تمام فدراسیون های ورزشی را ملزم کرد تا تجهیزات و ملزومات مورد احتیاج خود را به وسیله سامانه تدارکات الکترونیکی دولت موسوم به ستاد خریداری و تهیه نمایند.

ابلاغیه دولت خرج فدراسیون ها را دو برابر کرد

خرید از این سامانه یکی از بندهای مصوب در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه - مصوب اسفندماه سال 95 مجلس- است. بر اساس این قانون دولت مکلف شد تا تمام وزارتخانه ها، دستگاه های مشمول قانون برگزاری مناقصات و حتی نهادهای عمومی غیردولتی را به رعایت انجام معاملات و برگزاری مناقصات خود به وسیله ستاد ملزم کند.

اینگونه شد که وزارت ورزش هم سال گذشته بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ابلاغیه الزام به انجام هر گونه خرید توسط سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا همان ستاد را در خصوص فدراسیون ها به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی وارد فاز اجرایی کرد. این مسئله اما برای آنها و مدیران شان مشکل ساز شده است.

فدراسیون ها چرتکه به دست شده اند

خرید از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت تمام معاملات جزئی و متوسط، مناقصه و مزایده را در بر می گیرد. فدراسیون ها هم مکلف هستند تمام تجهیزات و ملزومات مورداحتیاجشان را به این سامانه سفارش داده و به وسیله آن خریداری نمایند.

این موضوع اما مسئولان فدراسیون ها را با محدودیت های زیادی روبرو نموده و حتی دست آنها را در پوست گردو گذاشته است چرا که سامانه طراحی شده دولت به گونه ای نیست که جوابگوی احتیاج آنها برای تامین مایحتاج شان باشد. از طرفی اقدام برای خرید و تهیه تجهیزات و ملزومات از مسیری دیگر هم به حسابِ زیرپا گذاشتن قانون توسط آنها گذاشته می گردد.

ورزش جامعه ای گسترده و متشکل از رشته های زیادی است که هر یک تجهیزات تخصصی مربوط به خود را دارند. این تجهیزات شامل البسه و وسایل لازم برای رقابت در آن رشته می گردد. بعضی از این تجهیزات در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت موجود نیست و بعضا هم با قیمتی بالاتر از بازار آزاد عرضه می گردد در حالیکه به دلیل اصل نبودن، فاقد استاندارد و کیفیت لازم هستند. علاوه بر همه اینها، خرید از ستاد برای فدراسیون ها که ورزشکاران شان مدام در اردو و اعزام به سر می برند، بسیار زمان بَر هم است.

این معضلات ناشی از خرید اجباری از سامانه تدارکات الکترونیک دولت، دغدغه اقتصادی مسئولان فدراسیون ها را پررنگ تر از همواره نموده آن حد که مدام برای محاسبه وضعیت اقتصادی فدراسیون خود چرتکه به دست هستند به خصوص که بعضا باید به خاطر خرید از ستاد، بودجه زیادی هم پرداخت نمایند.

خرید از سامانه دولت با صرف بودجه دوبرابری

علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال از جمله مدیرانی است که تاکید دارد خرید از ستاد برای ورزش نه تنها منفعتی ندارد بلکه دست و پا گیر هم شده است. وی در مصاحبه با خبرنگاران در این زمینه گفت: وزارت ورزش از سال گذشته ما را مکلف به تبعیت از ابلاغ دولت برای خرید از ستاد کرد. محدود به خرید از این سامانه شده ایم در حالیکه بعضا جنس مورد احتیاج اصلا در این سامانه موجود نیست یا اگر هم باشد کیفیت لازم را ندارد. با این حال باید پول بیشتری هم پرداخت کنیم.

وی تاکید نمود: بعضی از جنس های عرضه شده در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را گران تر از بیرون تهیه می کنیم. در کل اگر می توانستیم مثلا با 40 - 30 میلیون البسه و تجهیزات لازم برای یکی از تیم های مان را تهیه کنیم به واسطه خرید از این سامانه باید 80 - 70 میلیون هزینه کنیم در حالیکه فاقد جنس درجه یک هم هستند. با این شرایط بیشتر از هر چیز دغدغه اقتصادی داریم و اینکه دخل مان را به خرج مان برسانیم.

خرید خارج از سایت به نفع فدراسیون هاست

سید عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسکی هم خرید از ستاد را به سود فدراسیون ها نمی داند. وی درمصاحبه با خبرنگاران گفت: بخش اعظم تجهیزات مورداحتیاج اسکی و اسکی بازان باید از خارج از کشور تهیه و تنها بخش کوچکی از آن را به صورت داخلی تهیه می کنیم اما گرفتاری ها و دغدغه های مان در همین بخش چندبرابر است چرا که محدود به خرید از ستاد شده ایم.

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس فدراسیون وظیفه دارم مدیریت منابع داشته باشم. باید کالای مورد احتیاجم را با نازلترین قیمت تهیه کنم اما در سامانه طراحی شده تمام اجناس گرانتر از حد معمول به فروش می رسند در حالیکه کیفیت پائینی دارند. ضمن اینکه زمان زیادی هم طول می کشد تا به دست مان برسد.

سامانه فروش دولت برای ورزش کامل و به روز نیست

به گزارش خبرنگاران، سامانه ای که دولت تمام دستگاه ها را به ملزم به انجام معاملات به وسیله آن نموده است، می تواند محلی برای دسترسی سریع ورزشی ها به تجهیزات مورد احتیاجشان باشد البته به شرطی که کامل و به روز باشد. شرایطی که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در حال حاضر فاقد آن است و همین مسئله برای فدراسیون ها مشکل ساز شده است.

محسن رضوانی رئیس فدارسیون شنا هم به این موضوع تاکید دارد. وی می گوید با راه اندازی این سامانه و خرید از آن صد در صد موافقم به شرطی که شکل و ساختار حرفه ای داشته باشد. اما فعلا این ویژگی ها را در این سامانه نمی بینیم و به همین دلیل برای مان مشکل ساز شده است.

محدودیت در خرید با کیفیت و باصرفه

رضوانی که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: یک نوع مایو شنا که خیلی هم تخصصی و حرفه ای است، 450 هزار دلار یعنی حدود 7 - 6 میلیون قیمت دارد. من چطور می توانم این مایو را با ویژگی های اورجینال از این سامانه تهیه کنم. لباسی که فدراسیون شنا برای تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی از این سامانه خریداری کرد، بی کیفیت و ظاهری نازیبا داشت. در کل خرید از این سامانه با شرایطی که دارد، دست و پای فدراسیون ها را در خرید باکیفیت و با صرفه بسته است.

اعتراض به دستگاه های نظارتی

به گزارش خبرنگاران، بسیاری دیگر از روسای فدراسیون ها هم نسبت به الزام خرید از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت معترض هستند به خصوص که دغدغه اقتصادی آنها را به خاطر دریافت جنس بی کیفیت در ازای پرداخت بیشتر بیشتر نموده است. ضمن اینکه در اموری مانند تهیه بلیت باید پول خرید را یکجا پرداخت نمایند در حالیکه پیش از این معمولا فدراسیون ها طبق قراردادی که با آژانس های مسافرتی داشتند، امور تهیه بلیت را پیگیری می کردند. آنها امیدوار هستند یا مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به این مسئله ورود نمایند یا اعتراض شان به دستگاه های نظارتی نتیجه ای داشته باشد.

رئیس فدراسیون اسکی از جمله مدیرانی است که نسبت به این ابلاغ دولت و به خاطر چالشی که برای فدراسیونش ایجاد نموده، اعتراض مکتوب خود را به دستگاه های نظارتی اعلام نموده است.

سید عبدی افتخاری در مصاحبه با خبرنگاران گفت: به خاطر ابلاغ دولت نمی توانیم مدیریت منابع که آن هم مورد تاکید دولت است را به نتیجه برسانیم. به صورت رسمی اعتراض خود را در این زمینه به دستگاه های نظارتی اعلام نموده ایم. امیدوارم زودتر هم نتیجه بگیریم چون ادامه این روند به صلاح هیچ فدراسیون و رشته ای نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 435

به "ابلاغیه دولت خرج فدراسیون ها را دو برابر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغیه دولت خرج فدراسیون ها را دو برابر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید