النشره: جنگ افروزی و فضاسازی سعودی ها علیه ایران بازنده شد

به گزارش مجله کالارنا، فارس نوشت: یک وبگاه لبنانی نوشت که سعودی ها کوشش کردند تا حمله به آرامکو را یک بحران بین المللی جلوه داده و دیگر کشورها را به جنگ علیه ایران سوق دهند، اما شکست خوردند.

النشره: جنگ افروزی و فضاسازی سعودی ها علیه ایران بازنده شد

پایگاه خبری النشره لبنان در یادداشتی به قلم محمد علوش به حمله پهپادی یمنی ها به تأسیسات آرامکو پرداخت و نوشت که پس از ضربه سنگین یمنی ها به عربستان سعودی، رهبران ریاض کوشش کردند تا این حمله را به فرصتی برای فشار بر ایران با حمایت بی سابقه بین المللی تبدیل نمایند اما سپس کاملا تعیین شد که در این هدف ناکام مانده اند.

در این یادداشت آمده است که پس از موج سازی های سعودی هیچ کشوری حاضر به همراهی با این موج نشد و صرفا دونالد ترامپ به تشدید تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران اکتفا کرد. اعزام نظامیان بیشتر به عربستان و امارات نیز در مقابل دریافت پول صورت می گیرد.

به نوشته علوش، یکی از نکات مثبت دونالد ترامپ، صراحت لهجه وی است. فردی که به سعودی ها، اماراتی ها و بحرینی ها می گوید: بجنگید ما هم از شما پشتیبانی می کنیم اما تعهدی به حفاظت از شما نداریم. پیش از هر حمایتی باید پولش را بپردازید و مجانی نیست. بنابراین اعزام چند صد نیروی نظامی آمریکایی در این چارچوب تعریف می گردد. اما باید گفت آیا اعزام این نیروها تأثیری بر آنچه که در منطقه می گذرد دارد؟

می توان گفت که تحریم های بیشتر علیه ایران و موافقت با اعزام نیرو به عربستان و امارات در پاسخ به حادثه آرامکو بوده است اما جنگ در قاموس رئیس جمهور فعلی آمریکا وجود ندارد. او می گوید که هرکسی قصد جنگ دارد خودش انجامش دهد. ترامپ هرگز نگفته است که سعودی ها به ایران حمله ننمایند بلکه به آنها گفته است که آمریکا هرگز حمله نمی کند.

به اعتقاد نویسنده این یادداشت، عربستان سعودی در بین المللی کردن حادثه آرامکو شکست خورده است. علی رغم تمامی بیانیه هایی که سعودی ها صادر نموده و در آنها از عباراتی مثل حمله به بازار جهانی نفت یا حمله به اقتصاد جهانی و از این قبیل عبارات بهره برده اند تا چنین القا نمایند که حمله به آرامکو مسأله بین المللی است، اما منجر به اقدام نظامی علیه ایران نشده است؛ کشوری که بر مقاومت در مقابل تحریم های آمریکا اصرار دارد.

به نوشته محمد علوش سخنان حسن روحانی در سازمان ملل کاملا واضح بود. او گفت که ایران در شرایط تحریم مذاکره نمی کند و آمریکا فهمیده است که کشاندن ایران پای میز مذاکرات از ترس تحریم ها نشدنی است. روحانی به سعودی ها نیز این پیغام را داد که تا زمانی که جنگ یمن ادامه دارد، در امان نخواهد بود.

النشره در ادامه به تحریم بانک مرکزی ایران پرداخت و نوشت که این اقدام آمریکا موجب تنش آفرینی بیشتر می گردد و به گفته کارشناسان مسائل ایران بدون پاسخی از جانب تهران نخواهد ماند. صحنه جنگ در منطقه در عراق و سوریه و یمن هنوز پابرجاست. مخصوصا اینکه ایران هنوز از برگه حوثی ها به طور کامل استفاده ننموده است و هنوز کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس در تیررس یمنی ها قرار دارند و چه بسا یک پهپاد کوچک بر فراز فرودگاه دبی می تواند پیغام مورد نظر را برساند.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 446

به "النشره: جنگ افروزی و فضاسازی سعودی ها علیه ایران بازنده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "النشره: جنگ افروزی و فضاسازی سعودی ها علیه ایران بازنده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید