برق گران می گردد؟

به گزارش مجله کالارنا، به گزارش خبرنگاران، با آغاز موج گسترده خاموشی در هفته ای که می گذرد و طرح مباحثی مانند تاثیر یارانه برق و مقرون به صرفه فروشی با قطع برق، بسیاری از کاربران توییتر فارسی از احتمال گران شدن برق، اظهار نگرانی نموده اند.

برق گران می گردد؟

شرط افزایش قیمت برق

با وجود این فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی برون رفت از بحران برق را وابسته به افزایش قیمت آن نمی داند و به خبرنگاران می گوید: فعلا صحبتی درباره گرانی برق نشده است. برای گران کردن برق، ابتدا باید باید مسائل دیگر حل گردد.

عباسی ادامه می دهد: در توسعه صنعت برق به علت تفکر غلط، سرمایه گذاری لازم نشده است و راه چاره آن در حال حاضر تنها صرفه جویی و مدیریت مصرف است تا از گرما بگذریم.

او درباره افزایش قیمت برق هم می گوید: ابتدا باید دستمزدها را افزایش دهیم بعد تازه می گردد راجع به افزایش قیمت صحبت کرد و اگر قرار است مردم پول واقعی برق را دهند باید دستمزدها هم واقعی باشد تا مردم به زحمت انداخته است.

البته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون مالی مجلس قبلا گفته بود: متاسفانه نیروگاه هایی که امروز در بخش خصوصی حضور دارند به علت سیاست های اشتباه در وزارت نیرو در قیمت گذاری دستوری و عدم پرداخت تعهدات به آنها و بعلاوه مجددا به علت تصمیم اشتباه وزارت نیرو که امکان صادرات را برای آنها فراهم نمی نماید، امکان ادامه ندارد.

با این همه کارشناسان اقتصاد اعتقاد دارند که شرایط تورمی زمان مناسبی برای افزایش قیمت حامل های انرژی نیست و آزادسازی قیمت باید در زمان شرایط ثبات مالی باشد.

این اتفاق پیش از این درباره بنزین تجربه شده است. براساس گزارش اقتصاد آنلاین، تیرماه سال 86 بنزین برای اولین بار سهمیه بندی شد و قیمت بنزین سهمیه ای از 80 تومان به 100 تومان رسید و نرخ آزاد هم به 400 تومان جهش کرد و 96 درصد مصرف بنزین در سال86 هم به صورت بنزین سهمیه ای بود و نرخ تورم در این سال به 18.4 درصد رسید که نسبت به سال قبلش، 6.5 درصد بیشتر بود.

بعلاوه طبق اعلام مرکز آمار تورم نقطه به نقطه آذر ماه سال 98، 27.8 درصد اعلام شده یعنی خانوارهای کشور بعد از گران شدن بنزین، به طور میانگین 27.8 درصد بیشتر از آذر ماه سال 1397 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه نموده اند.

حالا باید دید آیا دولت سیزدهم که کمتر از چند ماه دیگر به طور رسمی، شروع به می نماید، آیا به افزایش دوباره قیمت حامل های انرژی تن می دهد؟

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش افزایش قیمت برق غیرممکن است را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1796

به "برق گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید