خبرنگاران استقبال از یلدای کرونایی ممنوع

به گزارش مجله کالارنا، کاشان - خبرنگاران - یلدا یکی از کهن ترین آیین به یادگار مانده از نیاکان ایرانیان است که از گذشته های دور به نحو دلپذیری خاتمه طولانی ترین شب سال را جشن می گرفتند، اما سال جاری شیوع ویروس کرونا شرایط دیگری را بر این رسم دیرینه حاکم نموده است.

خبرنگاران استقبال از یلدای کرونایی ممنوع

کرونا همان ویروس کشنده ای که شیوع آن نه تنها فرایند عادی زندگی در دنیای امروز را مختل کرد و جان بسیاری را گرفت، بلکه میهمانی نامریی است که همچنان جان مردم در نقاط مختلف دنیا را تهدید می نماید و چه بسا با اندکی بی توجهی به چاشنی تلخی برای دورهمی های مهرورزانه جشن شب یلدا نیز تبدیل گردد.

ویروسی که سبب شده ایرانیان سال جاری برخلاف آیین و فرهنگ تمدنی خود که متکی بر همگرایی، دورهمی و باهم بودن به خصوص در مناسبت های مختلف از جمله شب یلدا است، این رسم و سنت دیرینه را به شیوه ای دیگر، از راه دور و به روش مجازی جشن بگیرند.

طبیعی است کاشانی ها و مردمان دیگر شهرستان های این خطه از ایران اسلامی از جمله آران و بیدگل، اردستان و نطنز که به گواه تاریخ در فرهنگ، ادب و رعایت شئون هر مناسبتی از جمله شب یلدا شهره عام و خاص هستند، بیش از همه اطلاع و مطلعی دارند که سال جاری قرار است یلدایی کرونایی سپری گردد و امید است با رعایت پروتکل های بهداشت فردی، یلدای 1399 نیز به یکی از شب های خاطره انگیز دوران زندگی خود و خانواده تبدیل کنیم.

یلدا یا همان شب چله برای ایرانیان هرساله و همواره با آداب و رسومی از جمله دید و بازدیدهای خانوادگی، دورهمی در کنار عظیمترها و حافظ خوانی همراه بوده است، از این رو سال جاری در حالی به استقبال طولانی ترین شب سال می رویم که میهمان ناخوانده کرونا در کمین نشسته و مترصد اندک غفلتی است که حسرتی عمیق و همیشگی برایمان رقم بزند.

هر چند هر ساله یلدا بهانه ای برای صله رحم و فشردن دست عزیزان و احترام به عظیمان خانواده که از جمله توصیه ها و آموزه های دین مبین اسلام بوده است، اما اگر تجربه چندین ماه حضور میهمان ناخوانده کرونا را فراموش کنیم، یلدای سال جاری به شبی تلخ و سرشار از غم تبدیل می گردد که فراموش کردن آن شاید سال ها بعد هم چندان میسر نخواهد بود.

با این حال شب چله فرصت ارزشمندی برای تکریم و ملاقات عظیمترها است که سال جاری با مصلحت اندیشی باید به گونه ای متفاوت و با رعایت پروتکل ها و توصیه های اجتماعی و بهداشتی برگزار گردد؛ شب خاطره انگیزی که با توجه به پیشرفت علم و فناوری می تواند به طور مجازی برگزار گردد و در عین رعایت توصیه های بهداشتی، لذت آن را نیز همچون گذشته احساس کرد.

مردم از دورهمی یلدا پرهیز نمایند

رییس بیمارستان شهید بهشتی کاشان با بیان اینکه کووید 19 بیماری ناشناخته و مسری است که شدت و مرگ و میر زیادی داشته است، گفت: این بیماری دارای معایب و محاسنی است که باید باتوجه به آن از ابتلای افراد بیشتر جلوگیری گردد.

ابوالفضل شجاعی افزود: اکنون که درمان قطعی موثر و واکسن تایید شده نهایی در کشور ما در دسترس نیست رعایت پروتکل ها در اولویت است.

وی توضیح داد: مردم فهیم باتوجه به شیوع کرونا باید در شب یلدا از دورهمی پرهیز نمایند و با ایجاد فاصله مانع انتشار این ویروس شوند.

وی با بیان اینکه گروه های خاصی از جامعه با توجه به شرایط کلی و شرایط جسمانی آسیب پذیری بیشتری در مقابل بیماری کووید 19 دارند، گفت: باید به گونه ای رفتار کنیم تا افراد بالای 50 سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند فشار خون و مسائل قلبی درگیر کرونا نشوند.

رییس بیمارستان شهید بهشتی کاشان افزود: مردم ایران طبق رسم ها در شب یلدا برای شادی و احترام عظیمترها به ملاقات آنان می فرایند اما باید دقت نمایند که این شادی در شرایط کنونی چه تاوان و هزینه جبران ناپذیری به دنبال دارد.

شجاعی با بیان اینکه انگیزه اصلی در آیین شب یلدا ایجاد شادی است، این پرسش را عنوان کرد: زمانی که این اقدام منجر به بیماری و یا حتی مرگ عزیزانمان گردد چه دلیلی برای این مراسم وجود دارد؟

وی ادامه داد: در هفته های اخیر با همت مسوولان و مردم شاهد کاهش بیماران بستری و جانباختگان کرونا بودیم اما اگر در شب یلدا به پروتکل ها توجه نگردد به شرایط بحرانی می رسیم.

یلدای داغدار نسازیم

کارشناس پرستاری بیمارستان شهید بهشتی کاشان نیز گفت: باید به گونه ای رفتار کنیم تا یلدای سال جاری در قاب خاطراتمان یادآور روزهای شیرین باشد نه اینکه هرسال شب طولانی سال را در افسوس نبود عزیزانمان داغدار باشیم.

جعفر مقدسیان افزود: کادر پزشکی و پیراپزشکی تا آخرین نفس در سنگر دفاع از سلامت مردم ایستاده و از آنان توقع دارد برای روحیه افزایی کادر درمان و حفظ سلامت خود از دورهمی های یلدا اجتناب نمایند.

وی افزود: رعایت پروتکل ها و برگزاری مجازی دورهمی یلدا موجب کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا و برداشتن باری از دوش کادر درمان می گردد.

قاتل ناخواسته نباشیم

یک پژوهشگر اجتماعی هم گفت: شب یلدا یکی از جشن های باستانی ایرانیان است که در طولانی ترین شب سال اعضای خانواده و اقوام در خانه عظیم فامیل دور هم جمع و با آجیل، شیرینی و میوه های خاص پذیرایی می شوند.

اکرم جنتی فر افزود: این شب همواره برای ایرانیان شب خاطره انگیز بوده است، اما سال جاری با توجه به شرایط خاص کنونی مردم عزیز باید به گونه ای دیگر رفتار نمایند تا شرایط کرونایی بدتر نگردد.

وی ادامه داد: از یک سو سالمندان سیستم دفاعی بدن ضعیفی دارند و از سوی دیگر بسیاری از افراد خاصه بچه ها می توانند ناقل این بیماری مرموز هزارچهره باشند، در حالی که خود از آن مطلعی ندارند.

به گفته وی، با این اوصاف افراد ناخواسته می توانند قاتل اعضای خانواده خود به خصوص عظیمان و سالمندان باشند.

پژوهشگر علوم اجتماعی توضیح داد: بنابراین به مردم دانا و مطلع ایران زمین از جمله منطقه شمال استان اصفهان توصیه می گردد همچنان که در ماه های اخیر صبوری کردند تا زمانی که این ویروس منحوس از بین برود صبوری نمایند تا سایه عظیمان بر سرشان باشد و در کنار عزیزانی که دوستشان دارند سالیان سال زندگی کند.

سخن پایانی

بر پایه سرشماری سال 1395، از مجموع 364 هزار و 482 نفر جمعیت شهرستان کاشان، 53 هزار و 815 نفر سالمند بالای 65 سال هستند.

به بیان دیگر حدود 15 درصد جمعیت این شهرستان را سالمندانی تشکیل می دهند که بیش از دیگر گروه های سنی در معرض خطر بیماری کووید 19 هستند.

از ابتدای همه گیری کرونا معین شده که سالمندان از اقشار به شدت آسیب پذیر این بیماری هستند و به توصیه پزشکان و متخصصان برای حفظ سلامت و جان آنان در وهله نخست باید از دورهمی ها دور نگه داشته شوند که در این میان به طور حتم پدر عظیم ها و مادرعظیم هایی هستند که با وجود عشق و علاقه فراوان به آنان، باید از دورهمی با این عزیزان پرهیز گردد.

جمعیت نزدیک به 500 هزار نفری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار گرفته است.

اکنون شرایط کرونایی شهرستان های کاشان و آران و بیدگل نارنجی است.

از اسفند 1398 تا به امروز در مجموع 111 هزار و 537 نفر به مرکزهای بستری و تشخیصی سرپایی درمانی در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل مراجعه کردند و شمار بیماران کویید 19 در این منطقه تا به امروز به 12 هزار و 650 نفر رسیده است.

شهرستان کاشان در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل در حدود 215 کیلومتری اصفهان قرار گرفته است.

ویروس کرونا 2019 (COVID-19) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت دنیای را بر آن داشت تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می نمایند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی، به هنگام عطسه ضروری است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده نمایند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی توصیه شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1451

به "خبرنگاران استقبال از یلدای کرونایی ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استقبال از یلدای کرونایی ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید