طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی

به گزارش مجله کالارنا، مرغ ترش این قدرت را دارد که شما را به سواحل دریای خزر برساند! پس اگر دلتان هوس شمال و غذای شمالی نموده، خوب است همین الان دست به کار شوید و طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی را آنالیز کنید و آن را در منزل بپزید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مرغ ترش ساده را آنالیز نموده بودیم و اینجا مرغ ترشی متفاوت را مرور خواهیم کرد.

طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی

طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با سبزی

  • مرغ 1 کیلوگرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 5 حبه
  • جعفری 70 گرم
  • گشنیز 70 گرم
  • نعناع 50 گرم
  • پیازچه 30 گرم
  • چوچاق خشک 2 قاشق غذاخوری
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری
  • گردو 100 گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با سبزی

1. مواد را آماده کنید

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با سبزی این است که مواد لازم را تهیه و آماده کنید. پس ابتدا ساقه های جعفری و نعنا را جدا کنید. لازم نیست ساقه های گشنیز را بردارید سپس سبزی ها را بشویید و بگذارید روی حوله آشپزخانه تا خشک شوند. نعنا را جدا نگه دارید.

حالا مرغ را آماده کنید. چه یک مرغ کامل استفاده می کنید چه ران یا سینه مرغ بهتر است پوست آن را بگیرید و خوب بشویید و بگذارید خشک گردد.

بعد پیاز و سیر را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. جعفری، گشنیز و پیازچه را هم ریز خرد کنید. نعناع را ریز خرد کنید، آن را جدا از سبزیجات دیگر نگه دارید.

سپس با استفاده از غذاساز یا با هاون گردوها را ریز خرد کنید.

2. سبزی ها را تفت دهید

حالا در این مرحله از طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو یک ماهیتابه را گرم کنید، 3 قاشق غذاخوری روغن نباتی اضافه کنید و جعفری، گشنیز و پیازچه را حدود 7 دقیقه تفت دهید تا رنگ آن سبز تیره گردد. مرتب هم بزنید وقتی که خوب سرخ شدند، سبزی ها را از ماهیتابه خارج نموده و کنار بگذارید.

نعناع را در یک قاشق غذاخوری روغن نباتی به مدت 3 دقیقه تفت دهید تا رنگ آن سبز تیره گردد. مرتب هم بزنید. آن را هم بردارید و کنار بگذارید.

3. مرغ را سرخ کنید

مرغ را با استفاده از دستمال به درستی خشک کنید. مرغ را روی حرارت میانه تا زیاد در 6 قاشق غذاخوری روغن نباتی تفت دهید تا دور تا دور آن طلایی گردد بعد آن را از ماهیتابه خارج کنید.

4. پیاز و سیر را کاراملی کنید

پیاز را به آرامی روی حرارت ملایم تا میانه در همان روغنی که مرغ را تفت داده اید بریزید تا کاراملی گردد بعد از حدود 15 دقیقه سیر را هم اضافه کنید و چند دقیقه دیگر به آرامی با هم تفت دهید تا بخشی از مایه یا سس مرغ ترش با رب انار و گردو شما آماده گردد.

5. خورش را بپزید

آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو این است که حرارت را کم کنید و بگذارید خورش بپزد. پس ابتدا سبزی های تفت داده شده را در تابه پیاز و سیر کاراملی شده برگردانید، گردوی خرد شده، چوچاق خشک شده (در صورت استفاده)، رب گوجه فرنگی، رب انار، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به دلخواه اضافه کنید و همه چیز را به خوبی ترکیب کنید. طرز تهیه رب انار خانگی را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دقت کنید که اگر از مرغ کامل استفاده می کنید، آن را با یک چهارم از این مخلوط پر کنید. فقط مراقب باشید چون مخلوط داغ است. می توانید صبر کنید تا خنک گردد. دو فنجان آب تازه جوشیده هم اضافه کنید و بگذارید خورش به مدت یک ساعت و 15 دقیقه تا یک ساعت و 30 دقیقه بجوشد بسته به این که از مرغ کامل استفاده می کنید یا تکه های مرغ. در ضمن حواستان باشد که مرغ کامل بپزد، پس هر نیم ساعت مرغ را بچرخانید تا هر طرف مرغ طعم سس را بگیرد. در صورت لزوم در هر زمان که فکر کردید هنوز مرغ نپخته، آب جوش بیشتری اضافه کنید. مرغ ترش خوشمزه شما آماده است. نوش جان!

تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو بدون سبزی

  • مرغ 1 کیلوگرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 4 حبه
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری
  • گردو 150 گرم
  • آب نارنج 2 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو بدون سبزی

طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو بدون سبزی ساده تر از طرز تهیه مرغ ترش با سبزی است اما باز تجربه خوبی از مرغ خوشمزه را برایتان به ارمغان می آورد. پس ابتدا سس مناسب پخت مرغ را آماده کنید.

برای این کار اول مرغ را با ادویه ها بپوشانید و اجازه دهید ادویه ها خوب به خورد مرغ برود بعد در یک قابلمه مناسب روغن بریزید و مرغ را سرخ کنید. حالا مرغ را خارج کنید و پیاز را سرخ کنید و کمی زردچوبه بریزید و بعد گردو را بریزید و خوب تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته گردد.

در نهایت رب انار را بریزید و هم بزنید تا خوب تفت بخورد بعد آب نارنج را به همراه آب بریزید و بعد از این که خوب سس قل خورد مرغ را به قابلمه برگردانید و اجازه دهید به مدت یک تا یک ساعت و نیم بسته به نوع مرغ با حرارت کم بپزد. این نوع مرغ ترش را مرغ ترش تهران می خوانند و عده ای میزانی پونه هم به سس مرغ اضافه می نمایند.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ ترش

تهیه مرغ ترش یک هنر است چون اصولا تهیه و پخت مرغ به شکلی که کاملا بپزد و بو و طعم خوبی داشته باشد کار هر کسی نیست. بنابراین برای تهیه مرغ ترش هم خوب است نکات و فوت وفن های آن را به درستی رعایت کنید تا یک مرغ خوش خوشمزه داشته باشید.

تفاوت مرغ ترش در نقاط مختلف ایران

فرق بین مرغ ترش گیلانی و مازندرانی در این است که در مرغ ترش گیلانی لپه می ریزند و گردو استفاده نمی گردد، در صورتی که در مرغ ترش مازندرانی گردو استفاده می گردد. بنابراین اگر دوست دارید می توانید لپه هم به این غذا اضافه کنید.

یکی دیگر از تفاوت های مرغ ترش مازندران و گیلان این است که در مرغ ترش گیلانی تخم مرغ هم به خورش اضافه می گردد. تخم مرغ را 5 دقیقه آخر پخت که خورش جا افتاد هم بزنید و اضافه کنید.

جایگزین سبزی شمالی مرغ ترش

جایگزین سبزی خالواش شمالی که در مرغ ترش استفاده می گردد می توانید ترکیب ریحان، نعنا و پونه را بهره ببرید که حتما باید میزان نعنا از ریحان کمتر باشد.

غلظت مناسب مرغ ترش

غلظت مناسب خورش مرغ ترش درست مثل غلظت فسنجان است و در واقع مردم شمال معتقدند این غذا نباید رقیق باشد و علت اصلی ریختن گردو در این غذا هم همین است که روغن بیاندازد و خورش غلیظ گردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2346

به "طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید