طرز تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان خوشمزه با تمام نکات

به گزارش مجله کالارنا، پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان از پنیرهای سنتی و پر هوادار است که با شیر تازه گاو می توانید به سادگی آن را در منزل تهیه و به عنوان یک صبحانه خوشمزه با نان داغ و گردو و سبزی نوش جان کنید. یکی از معروف ترین انواع پنیر تبریز، پنیر لیقوان است که احتمالا نام آن را زیاد شنیده اید؛ این پنیر دو نوع گاوی و گوسفندی دارد که امروز ما طرز تهیه آن با شیر گاو را به شما آموزش می دهیم. اگر قصد تهیه این پنیر سنتی و محلی را دارید ادامه مطلب را بخوانید و با رعایت نکات و فوت و فن های تهیه آن، به راحتی پنیر تبریز خانگی آماده کنید.

طرز تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان خوشمزه با تمام نکات

مواد لازم برای تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان

  • شیر پر چرب کاله خرید آنلاین یک لیتر
  • مایه پنیر قارچی نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان با تمام نکات

مرحله اول

برای تهیه یک پنیر خانگی خوشمزه ابتدا باید بدانید پنیر چیست و چطور تهیه می گردد. پنیرها انواع مختلف و متنوعی دارند که تهیه بعضی از آن ها در خانه امکان پذیر است و شما می توانید با کمی صبر، حوصله و دقت پنیر مورد نظرتان را در خانه آماده کنید. برای آماده کردن پنیر خانگی تبریز یا همان پنیر لیقوان ابتدا باید شیر پر چرب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به 75 درجه سانتیگراد برسد، سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و شیر را به مدت 15 دقیقه در این دما قرار دهید.

مرحله دوم

پس از 15 دقیقه روی حرارت ملایم بودن، شیر را از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا دمای آن به 35 درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند و آرام آرام خنک گردد.

مرحله سوم

در همین حین که شیر شما در حال خنک تر شدن است مایه پنیر را داخل یک لیوان شیشه ای ریخته و با آب حل کنید. پس از مدتی زمانی که روی لیوان شما کمی کف نشست به این معنا است که مایه پنیر شما به عمل آمده است.

مرحله چهارم

حالا مایه پنیر را به شیر افزوده و هم بزنید. بعد از نیم تا یک ساعت شیر دلمه یا تکه تکه می گردد و به مایه شیر خود را باید به شکل بریده بریده شده مشاهده کنید. در این زمان، شیر را اصلا تکان ندهید چون در غیر این صورت شیر دلمه نمی گردد و پنیر به دست نمی آید.

مرحله پنجم

حالا در این مرحله باید پارچه نازکی را درون آبکش قرار داده و دلمه های شیر را به آرامی درون آن بریزید. سپس لبه های پارچه را گره بزنید و اجازه دهید تا دلمه های شیر شما در طول زمان تبدیل به پنیر شوند. پنیر را روی سطح صافی قرار داده و روی آن جسم سختی بگذارید تا آب آن خارج گردد. پس از مدت زمان 5 الی 6 ساعت پارچه را باز کنید و پنیر را برش بزنید.

مرحله ششم

توجه داشه باشید که به مدت یک ماه پنیر را در آب نمک 15% نگهداری کنید تا قابل استفاده باشد. چون پنیر روی آب نمک قرار می گیرد آن را درون ظرف در بسته بگذارید تا فاسد نشده و کپک نزند. پنیر خانگی تبریز شما اماده است و حالا می توانید یک صبحانه خوشمزه با چای شیرین، نان سنگک داغ، پنیر لیقوان و سبزی و گردو داشته باشید، نوش جان!

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2197

به "طرز تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان خوشمزه با تمام نکات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان خوشمزه با تمام نکات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید