علایم گردش خون ضعیف

به گزارش مجله کالارنا، با توجه به اثرات مضر مرتبط با گردش خون ضعیف، علایم مختلف مرتبط با بیماری هر چه قدر هم که بی اهمیت باشد نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. سرد بودن دست ها و پاها ، واریس ، بی حسی در اندام ها و غیره علایم مختلفی است که باید

علایم گردش خون ضعیف

مترجم: امین حسین پور

منبع: راسخون

با توجه به اثرات مضر مرتبط با گردش خون ضعیف، علایم مختلف مرتبط با بیماری هر چه قدر هم که بی اهمیت باشد نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. سرد بودن دست ها و پاها ، واریس ، بی حسی در اندام ها و غیره علایم مختلفی است که باید در پی آن ها باشیم.

گردش خون ضعیف عمدتاً افراد میانسال و مسن به ویژه کسانی که مبتلا به بیماری های مانند فشار خون بالا ، دیابت و تصلب شرایین هستند را هدف قرار می دهد. گردش خون ضعیف باعث صدمه تماشا جدی پاها ، قلب ، مغز و غیره می شود. گردش خون ضعیف دقیقاً چیست؟ چرا به آن قاتل خاموش گفته می شود و علایم مختلف آن چیست؟

همه ما می دانیم که خون از طریق شبکه ای از رگ ها در سرتاسر بدن جریان دارد. بعلاوه می دانیم که قلب به اسم یک اندام پمپاژ نماینده عمل می نماید و مسئول پمپاژ خون به داخل رگ ها می باشد. گردش خون ضعیف چیزی نیست جزء محدود شدن جریان خون به منطقه ها خاصی از بدن. به خون اجازه داده نمی شود آنگونه که باید جریان یابد و اندام های مختلف نمی توانند به اندازه کافی اکسیژن و مواد مغذی دریافت نمایند که این کار منجر به ایجاد مسائل متعدد می شود.

علایم گردش خون ضعیف

علایم گردش خون ضعیف شب هنگام عود نمی نماید بلکه در طول زمانی طولانی به وجود می آید. به همین خاطر است که قاتل خاموش نامیده می شود. اغلب علایم گردش خون ضعیف تا زمانی که بیماری شدت یابد نادیده گرفته می شود.

سرد بودن دست ها و پاها

وجود مشکل در گردش خون می تواند باعث سرد بودن دست ها و پاها شود. این بدین خاطر است که خون هنگام جریان یافتن میان رگ ها دمای بدن را تنظیم می نماید. هنگام پایین بودن سرعت جریان خون، حفظ دما نامساعد است که منجر به سرد بودن اندام ها می شود. بعضی اوقات، دمای اندام ها ممکن است بالا برود که باز هم به خاطر گردش خون ضعیف می باشد.

تورم پاها

گردش خون ضعیف در کلیه ها باعث ایجاد تداخل در کارکرد صحیح کلیه ها شده و منجر به متورم شدن اندام ها می شود. علاوه بر این، ضخیم شدن رگ های کلیوی از طریق رسوبات جربی هم می تواند به گردش خون ضعیف در کلیه ها منجر شود که می تواند باعث تورم پاها شود. گردش خون ضعیف باعث می شود خون در پاها جمع شده و در نتیجه باعث ایجاد تورم شود. ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی می تواند باعث ایجاد تورم شود.

خستگی

خونی که به قسمت های مختلف بدن پمپاژ می شود حامل اکسیژن و مواد مغذی است. به خاطر گردش خون ضعیف، اکسیژن و مواد مغذی کمتری به ماهیچه ها می رسد که باعث ایجاد خستگی ماهیچه می شود. پا درد و گرفتگی عضلات هم ایجاد می شود. بنابراین، افراد با گردش خون ضعیف احساس بی حالی می نمایند و توانایی لازم برای انجام کاراهای روزانه خود را ندارند. تنگی نفس هم بعد از انجام فعالیت های فیزیکی ایجاد می شود.

یرقان ازرق

یرقان ازرق بیماری است که به خاطر عدم وجود اکسیژن کافی در جریان خون رنگ پوست متمایل به آبی تغییر پیدا می نماید. در یرقان ازرق محیطی رنگ اندام ها به آبی تغییر پیدا می نماید. خونی که به اندام ها می رسد فاقد اکسیژن کافی است و به همین خاطر رنگ پوست آبی به نظر می رسد. یرقان ازرق بعلاوه می تواند نشانگر بیماری های قلبی مادرزادی در بچه ها باشد.

عفونت هایی که به کندی بهبود می یابد

عدم وجود جریان خون کافی در بدن می تواند مانع بهبود زخم ها شود. هنگامی که قسمتی از بدن زخم می شود، سیستم ایمنی بدن اندازه جریان خون را در محل جراحت افزایش می دهد تا به فرآیند بهبودی سرعت ببخشد. ولی به خاطر گردش خون ضعیف خون کافی به محل آسیب نمی رسد و به موجب آن از سرعت بهبودی کاسته می شود. به خاطر گردش خون ضعیف ممکن است پاها تاول بزند که مدت زمان زیادی طول می کشد تا بهبود یابد.

یبوست

بدن برای کارکرد عادی به جریان نامحدود خون احتیاج دارد. هنگامی که بدن با گردش خون ضعیف روبرو می شود از سرعت عمل همه سیستم های بدن از جمله دستگاه گوارش کاسته می شود. یک دستگاه گوارش تنبل قادر به هضم مناسب غذا نیست و باعث می شود سرعت حرکت روده کم شود. این منجر به یبوست و دیگر ناراحتی های معدی روده ای می شود.

عدم اشتها

گردش ضعیف خون در کبد می تواند باعث از دست دادن اشتها شود. از آنجایی که شخص ضرورتی برای خوردن احساس نمی نماید، در طی یک دوره زمانی آغاز به از دست دادن وزن می نماید.

فشار خون بالا

هنگامی که دیواره رگ ها با چربی انباشته می شود، فضا برای جریان یافتن خون کاهش می یابد که باعث می شود به دیواره رگ ها فشار بیشتری برای پمپاژ همان اندازه خون وارد شود. این به نوبه خود فشار خون را افزایش می دهد. افزایش فشار خون بعلاوه می تواند به گردش ضعیف خون در کلیه ها نسبت داده شود. تپش قلب ، درد در قفسه سینه ، کلسترول بالا و ضربان قلب نامنظم علایم دیگری است که از گردش خون ضعیف ناشی می شود.

بی حسی اندام ها

بی حسی معمولاً بعد از ایستادن یا نشستن طولانی مدت احساس می شود. گردش خون ضعیف می تواند باعث شود عضلات اندام ها به خواب برود. بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن ممکن است نشانگر وجود رسوبات چربی در دیوار ه رگ ها باشد که مانع حرکت جریان خون می شود. دیواره هی ضخیم شده از جریان یافتن خون به اندام ها جلوگیری می نماید و باعث ایجاد بی حسی می شود. این خطرناک است زیرا می تواند علامت زودهنگام وجود بیماری قلبی باشد.

واریس

گردش خون ضعیف بعلاوه باعث ایجاد رگ های واریسی می شود. درد ، خارش و تحریک پذیری بعضی از علایم مرتبط با واریس می باشد. اگر چه واریس می تواند در هر قسمت از بدن اتفاق بیافتد ولی معمولاً در پا دیده می شود. در این بیماری دریچه های موجود در رگ ها پیروز به جلوگیری از جریان خون برگشتی به رگ ها نمی شود. این منجر به جمع شدن خون در رگ های پا شده و به موجب آن تورم و درد شدید ایجاد می شود. پوشیدن جوراب مخصوص به افزایش جریان خون و کاهش رگ های واریسی یاری خواهد نمود.

سردرد ، سرگیجه و از دست دادن حافظه

گردش خون ضعیف در مغز باعث ایجاد سردرد و سرگیجه می شود. عدم تأمین اکسیژن کافی ممکن است منجر به عدم تمرکز و حتی از دست دادن حافظه شود. در کنار از دست دادن حافظه ، عدم وجود مواد مغذی و اکسیژن کافی در مغز توانایی های شناختی را تحت تأثیر قرار می دهد.

شنمایندگی ناخن ها ، ریزش مو ، خشکی پوست

خون مسئول انتقال اکسیژن و مواد مغذی دیگر به قسمت های دیگر بدن است. هنگامی که خون کمی به پوست ، موها و ناخن ها می رسد، مواد مغذی کمتری هم به آن ها می رسد. بدین خاطر ناخن ها ، موها و پوست نمی تواند به خوبی رشد کند. پوست خشک و رنگ پریده می شود و حتی ممکن است باعث ایجاد دانه هایی روی پوست شود که با خارش همراه است. ناخن ها شنماینده و نرم می شود و پوست سر شوره می گذارد. بعلاوه کمبود مواد مغذی می تواند باعث ریزش مو شود.

علایم گردش خون ضعیف در دوره بارداری

بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد می نماید و یکی از این تغییرات در گردش خون صورت می گیرد. زنان باردار مسائل گردش خون ضعیف را تجربه می نمایند زیرا، جنین در حال رشد به رگ های خونی فشار وارد می نماید.

تورم پاها و مچ پا

احتباس آب یا تورم در پاها علامت اصلی گردش خون ضعیف در طی دوره بارداری می باشد. در این حالت خون به درستی به قلب باز نمی شود. پوشیدن جوراب مخصوص از طریق افزایش جریان خون از پاها به قلب به کنترل تورم در پاها و مچ پا یاری خواهد نمود. اگر چه تورم دست ها و پاها علامت گردش خون ضعیف است و خطرناک نیست ولی تورم صورت و چشم ها نشانگر پره اکلامپسی است که می تواند باعث ایجاد اختلال در بارداری شود.

سرگیجه

بیشتر زنان در سه ماهه دوم بارداری ممکن است سرگیجه داشته باشند. در طی بارداری، هورمون پروژسترون رگ های خونی را نرم می نماید تا جریان خون بهتری برای رشد جنین فراهم کند. این باعث کاهش فشار خون می شود که به موجب آن خون کمتری به مغز جریان می یابد. این به نوبه خود باعث ایجاد سرگیجه می شود. زنان باردار هنگام بیدار شدن از خواب باید به آهستگی از جای خود بیدار شوند. در سه ماهه سوم وزن جنین در حال رشد به رگ های خونی در پشت و نیم تنه فشار وارد می نماید که باعث ایجاد احساس سرگیجه هنگام دراز کشیدن می شود.

اسپاسم عضلانی

در طی دوران بارداری، بسیاری از زنان شب هنگام به خاطر اسپاسم های عضلانی مجبور هستند از خواب بیدار شوند. گرفتگی عضلات پاها به خاطر گردش خون ضعیف ایجاد می شود. ورزش کردن منظم ، پوشیدن جوراب مخصوص و بالا نگه داشتن پاها در فواصل زمانی منظم و غیره به کاهش بروز اسپاسم عضلانی یاری خواهد نمود.

چه چیزی باعث گردش خون ضعیف می شود

شایع ترین دلیل گردش خون ضعیف در بدن تصلب شرایین است که چیزی نیست جزء مسدود شدن رگ ها. رژیم غذایی با کلسترول بالا برای مدت طولانی باعث رسوب پلاک در دیواره رگ ها می شود. در ابتدا مسئله ای وجود ندارد ولی با گذشت زمان ایجاد پلاک افزایش می یابد که باعث می شود دیواره رگ ها ضخیم شود. رگ های ضخیم شده باعث کاهش سرعت جریان خون می شود که به موجب آن قلب برای پمپاژ خون باید فشار بیشتری تحمل کند. ادامه یافتن افزایش ایجاد پلاک می تواند منجر به حمله قلبی شود.

برای بعضی افراد گردش خون ضعیف به خاطر پاسخدهی به هوای سرد ایجاد می شود. در هوای سرد، بدن آن ها جریان خون به اندام ها را کاهش می دهد تا جریان خون را در رگ های اصلی بدن حفظ کند. دیابت هم یکی از دلایل رایج گردش خون ضعیف است. بچه های که بیماری های مادرزادی متولد می شوند هم ممکن است مشکل گردش خون داشته باشند.

چگونه گردش خون ضعیف را درمان کنیم

با مراجعه به پزشک باید تحت آزمایش قرار بگیرید تا مشکل تشخیص داده شود. اگر شرایط خیلی جدی نباشد، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از تشدید ایجاد پلاک یاری کند. بیماران دیابتی باید سطح قند خون خود را کنترل نمایند و افراد دارای فشار خون بالا باید داروهای خاصی برای کاهش خون مصرف نمایند. هنگامی که مسدود شدن رگ ها بسیار زیاد باشد ممکن است لازم باشد که آنژیوپلاستی انجام شود. جراحی بای پس هم ممکن است انجام شود که در آن رگ مسدود شده جایگزین می شود.

بسیاری از مردم علایم اولیه گردش خون ضعیف را نادیده می گیرند ولی این کار ممکن است منجر به ایجاد صدمات غیر قابل برگشت در آینده شود. به علایم توجه کنید و کاری انجام دهید. اقدام در زمان مناسب زندگی شما را نجات خواهد داد. علاوه بر این، کسانی که با علایم گردش خون ضعیف روبرو نشده اند هم بهتر است دریافت کلسترول خود را کنترل و به طور مرتب ورزش نمایند.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1891

به "علایم گردش خون ضعیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علایم گردش خون ضعیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید