مهم ترین آثار از برترین زنان دنیای نویسندگی
به گزارش مجله کالارنا، روزنامه همشهری: نمی توان این واقعیت تلخ را انکار کرد که مردان بر دنیای ادبیات و نویسندگی تسلط دارند. البته در طول تاریخ زنانی مانند جین آستین و شارلوت برونته هم بوده اند که در سال های سخت قرون هجدهم و نوزدهم به موفقیت های غیرمنتظره ادبی رسیدند و راه خود را به دنیای شهرت و افتخار باز کردند، اما آن ها تنها زمانی توانسته بودند به قله موفقیت در عرصه ادبی برسند که موانعی را که برای زنان در عرصه های مختلف در اعصار گذشته وجود داشته پشت سر بگذارند.
در طول تاریخ، در مقاطع زمانی مختلف، زنان از حق تحصیل محروم بوده اند. بعد ها نیز اغلب، کتاب های زنان نویسنده را با مطرح کردن ادعا هایی که از نظر محتوایی کتاب های ضعیف و کم مایه یا خیلی رمانتیک و عاشقانه یا بدون دستاورد روشنفکرانه هستند، در مجامع ادبی نمی پذیرفتند و رد می کردند.
بعضی از این زنان مانند ماری آن اوانز (که امروزه او را بیشتر با نام جورج الیوت می شناسیم) ناگزیر بوده اند خود را در پوشش نام های مردانه پنهان نمایند تا بتوانند بنویسند و آثارشان در میان اهل ادب و فرهنگ پذیرفته گردد.
امروز از زمان جورج الیوت اوضاع خیلی بهتر شده، اما هنوز تبعیض برای زنان در صنعت نویسندگی به چشم می خورد. در یک تحقیق صورت گرفته در سال گذشته تعیین شد که کتاب های نوشته شده توسط زنان 45 درصد ارزان تر از کتاب های نوشته شده توسط مردان قیمت گذاری شده اند، اما امروز شاید بهترین زمان تغییر و از بین رفتن این تبعیض ها باشد. به منظور آشنایی با تعدادی از برترین زنان دنیای نویسندگی، در این مطلب، به آثار مهم شناخته شده ترین نویسندگان زن پرداخته شده است.
غرور و تعصب ـ جین آستین
جین آستین همچنان در زمره استادان بزرگ تاریخ ادبیات واقع شده است. تبحر او به ویژه در 2 رشته ادبی است: دنیای داستان عاشقانه و دنیای طنز اجتماعی. جین آستین در زمان نگارش کتاب غرور و تعصب اوج قدرت ادبی خود را به نمایش گذاشت. در قالب داستانی رؤیا گونه و طنز آمیز ما به وسیله چشمان تیز بین و باهوش الیزابت بنت، قهرمان داستان، شاهد وضعیت اجتماعی طبقات بالای جامعه انگلستان در واپسین سال های سلطنت جورج سوم هستیم.
در این کتاب متوجه می شویم همه چیز آنگونه نبوده که امروز به نظر می رسد. وجود این فرض در بعضی افراد متشخص در جامعه اوایل قرن نوزدهم بریتانیا که با پول می توان بر عشق غلبه کرد، پوچ بودن جامعه آن موقع را نشان می دهد و این مسئله به خوبی در کتاب به تصویر کشیده شده است.
چشمانشان در حال مشاهده خدا بودند ـ زورا نیل هرستون
به رغم اینکه هرستون فردی مهم و کلیدی در زمان جنبش روشنفکرانه، اجتماعی و هنری موسوم به رنسانس هارلم در دهه 1920 بود، داستان چشمانشان در حال مشاهده خدا بودند، از سوی هم عصرانش مورد توجه قرار نگرفت. پس از درگذشت وی در طول دهه های 1970 و 80 میلادی این کتاب هرستون دوباره مورد توجه نهاده شد.
در این دوره خیلی از زنان سیاهپوست فمینیست، استعداد و نبوغ ذاتی نویسنده کتاب چشمانشان در حال مشاهده خدا بودند را مورد تمجید قرار دادند. موضوع این کتاب بر داستان جینی کرافورد متمرکز است. او زنی است که در برابر سختی ها و مصایب زندگی خم به ابرو نمی آورد. قهرمان این داستان 3 بار ازدواج نموده و بخش مهمی از زندگی خود را در فقر گذرانده. این داستان مملو از احساسات روحانی و عاشقانه است.
لاتاری و داستان های دیگر ـ شرلی جکسون
جکسون تیره ترین زوایای روح و روان جامعه آمریکا در سال های 1940 تا 1950 را مورد کاوش قرار داده است. او طی این دوران داستان های زیادی درباره ارواح نوشته است. یکی از معروف ترین آثار او که به تازگی نتفلیکس از آن اقتباس تلویزیونی نموده خانه اشباح روی تپه است. او رمان های زیادی نوشته و ازجمله بیش از 200 داستان کوتاه نیز نگاشته است.
تعداد کمی از نویسندگان مانند او در نگارش داستان های ترسناک از خود استادی نشان داده اند. به باور بسیاری از منتقدین کتاب لاتاری مطرح ترین رمان او است. داستان لاتاری در دهکده ای رخ می دهدکه در 27 ژوئیه هر سال مردمان آن دور هم جمع شده در آیینی فردی را قربانی می نمایند. فردی که قرار است قربانی گردد از قبل به وسیله لاتاری (قرعه کشی) انتخاب می گردد.
کشتن مرغ مقلد ـ هارپر لی
هارپر لی به خاطر کتاب کشتن مرغ مقلد (کشتن مرغ مینا) برنده جایزه ادبی پولیتزر شد. این کتاب بعد ها به شهرت دنیای رسید و جای خود را در تاریخ ادبیات آمریکا باز کرد. در سال 1962 رابرت مالیگین با اقتباس از این کتاب فیلم کشتن مرغ مقلد با نقش آفرینی گریگوری پک را ساخت. در این کتاب به طور استادانه ای تبعیض و نابرابری نژادی در یکی از جنوبی ترین مناطق آمریکا توصیف شده است.
کتاب کشتن مرغ مقلد بدون تردید تأثیر زیادی بر جامعه آمریکا در دهه 1960 و زمانی که هنوز نشانه های تبعیض نژادی به ویژه در ایالات جنوبی این کشور به وضوح به چشم می خورد گذاشت. این کتاب را امروز در مدارس آمریکا نیز تدریس می نمایند. هارپر لی با صداقت و با لحنی آکنده از رحم و شفقتی کمی نظیر در این کتاب به خشونت و بی رحمی در دنیای آن موقع پرداخته است.
شخصیت آتیکوس (اسکات فینچ) از آن موقع به بعد تبدیل به الگویی در زمینه وکالت شد. او وکالت سیاهپوستی را بر عهده داشت که به اشتباه و شاید از روی عمد به تجاوز به دختری سیاهپوست متهم شده بود.
کیندرد ـ اوکتاویا ای. باتلر
باتلر یک چهره کلیدی در تاریخ نگارش کتاب های علمی- تخیلی محسوب می گردد، او مرز های دستاورد های این ژانر را درنوردید. کتاب کیندرد یا خویشاوندی که در سال 9791 برای نخستین بار به چاپ رسیده است همچنان پس از چهار دهه بوی تازگی می دهد.
در این کتاب، داستان نویسنده جوان سیاهپوستی به نام دانا روایت می گردد که در شرایطی عجیب و غریب خود را در سفر میان دنیای واقعی حال و گذشته ای خیالی در مزرعه ای در مریلند سال های پیش از جنگ داخلی آمریکا در میانه سال های قرن نوزدهم می یابد. به وسیله این داستان غیرمعمول، باتلر به طور ریشه ای آسیب ها و آلام روحی و روانی جامعه سیاهان آفریقایی ـ آمریکایی را می کاود.
جین ایر ـ شارلوت برونته
موضوع داستان جین ایر از خیلی جهات امروز نیز مدرن به نظر می رسد. اگر چه در زمان چاپ اولیه برونته آن را با نام مستعار کورر بل انتشار داده بود، به نظر می رسد درونمایه این کتاب سفری به ذهن خود برونته باشد. داستان این کتاب به شیوه شخص اول روایت می گردد که این مسئله باعث می گردد که خواننده از نظر روان شناسانه و ذهنی حس قرابت و صمیمیت با نویسنده پیدا کند.
اینگونه به نظر می رسد که شارلوت برونته خواسته است اسرار دنیای خود را با ما در میان بگذارد. ما در این داستان جین را از زمان سال های مدرسه تا زمان استخدامش توسط آقای روچستر دنبال می کنیم. آقای روچستر مردی است که دچار عذاب روحی شده و جین دیوانه وار عاشقش می گردد. خیلی از جنبه های سفر جین عناصری از زندگی خود برونته را بازتاب می دهد.
نیمه ای از خورشید زرد ـ چیماماندا انگزی آدیچیه
آدیچیه که در نیجریه متولد شده است را یکی از صدا های اصیل ادبی عصر خود می دانند. زمانی که کتاب نیمه ای از خورشید زرد را می خوانید متوجه می شوید که چرا او را به این عنوان می خوانند.
او در این کتاب خشونت ها و بی رحمی های جنگ داخلی نیجریه در دهه 1960 را از زاویه 4 نگاه توصیف می نماید؛ دختران دوقلوی یک تاجر ثروتمند، یک شهروند بریتانیایی، یک استاد دانشگاه و یک پسر بچه. در واقع کتاب نیمه خورشید زرد روایتی تاریخی از پشت لنز های انسان هایی است که متحمل درد و رنج فراوان شده اند.
دندان سفید ـ زادیه اسمیت
اسمیت همچنان یکی از غول های مدرن صحنه ادبیات بریتانیا محسوب می گردد. بخشی از این شهرت او مدیون کتاب دندان سفید (1999) است. این کتاب نخستین کتاب اوست که بسیاری آن را یکی از شور انگیز ترین کتاب های داستانی تمام دوران ها می دانند. مدت کوتاهی پس از انتشار، این کتاب تبدیل به یک رمان پرفروش شد و جایزه های بسیاری برای نویسنده اش به ارمغان آورد.
داستان این کتاب درباره 2 مرد است یکی صمد اقبال بنگلادشی و دیگری آرچی جونز انگلیسی که پس از آشنا شدن با یکدیگر در زمان جنگ دنیای دوم دوستی دیر پایی میان این دو پا می گیرد. زادیه اسمیت در بخشی از کتاب که به بازگشت این دو به بریتانیا اختصاص دارد، رفتار بریتانیا را نسبت به اتباع کشور هایی که پیش از این مستعمره بریتانیا بودند موشکافانه مورد آنالیز قرار می دهد.
ساعت ستاره ـ کلاریس لیسپکتور
لیسپکتور یک مبدع ادبی بود. او یک نویسنده و روزنامه نگار برزیلی بود که سرطان مجالش نداد و مدت کوتاهی پیش از انتشار نسخه اول کتاب ساعت ستاره در سال 1977 درگذشت. او در این داستان یک راوی به نام رودریگو اس ام ابداع می نماید که داستان ماکابئا، زن فقیر جوان اهل آلاگواس را روایت می نماید.
آلاگواس نخستین جایی است که کلاریس لیسپکتور و خانواده اش پس از مهاجرت از اوکراین به برزیل در آن اقامت می گزینند. با این حال نحوه روایت رودریگو باعث ایجاد یک دیالوگ میان 2 شخصیت اصلی داستان می گردد که باعث ایجاد تصورات پرسش برانگیزی درباره هویت و نویسنده این کتاب می گردد.
خانم دالوی ـ ویرجینیا ولف
ویرجینیا ولف یکی از ذهن های باهوشی است که الهام بخش جنبش فمینیستی در سال های دهه 1970 شد. او نه تن ها پیشگام استفاده از آگاهی به عنوان ابزاری برای روایت داستان بود بلکه از این ابزار برای صحبت آزادانه درباره بیماری ذهنی و نقش جنسیت در این بیماری استفاده می کرد.
در این داستان تصورات درونی 2 شخصیت اصلی آن کلاریسا دالوی و سپتیموس اسمیت روایت می گردد که یکی زنی از طبقات بالای جامعه انگلستان سال های پسا جنگ دنیای اول بود و دیگری یک سرباز کهنه کار این جنگ که از شوک ناشی از انفجار گلوله توپ رنج می برد.
پیدا کردن مرد خوب سخت است و داستان های دیگرـ فلانری اوکانر
اوکانر داستان های سختی برای دنیایی سخت می نوشت. او از سبک نگارش گوتیک جنوبی به طور کنایی و غیراحساسی در نگارش کتاب بهره می برد. در این سبک شاهد بیان تفکرات غیرمنطقی، ترسناک و گناهکارانه هستیم و شخصیت های این سبک داستان نویسی مضحک و بی تناسب هستند. در این سبک از نوعی طنز تیره و تلخ بهره گرفته می گردد.
او از این سبک استفاده می نماید تا بتواند داستان خود را در قالب این باور که در اغلب موارد افرادی که ضعیف هستند، دچار تنبیه های دردناک و خشونت باری به دلیل گناهانشان می شوند، پیش ببرد. او در سرانجام داستان، خواننده را با این باور که همیشه در ها برای تغییر و بیداری روحانی باز است، همراه می نماید. او در اغلب آثار خود به اخلاقیات و اصول اخلاقی از نقطه نظر مذهب کاتولیک که خود به آن ایمان دارد، می پردازد.
فرانکشتاین ـ مری شلی
به باور افراد بسیاری، فرانکشتاین شلی نخستین اثر ناب علمی-تخیلی است. روایت مرکزی این داستان درباره شخصیتی است که دنیایی فراتر از آنچه ما می شناسیم کشف می نماید. نه تنها به دلیل تأثیری که بعد ها بر فرهنگ گذاشت بلکه کتاب شلی ـ که در ابتدا به صورت ناشناس منتشر شد- هم از جنبه شور و سرزندگی عاطفی و هم از بابت معانی فلسفی اش شگفت انگیز است. این اثری است که در آن از درک نشدن احساس ناراحتی می کنیم درحالی که به مفهوم قدرت لجام گسیخته انسان نیز می اندیشیم.
دلبند ـ تونی موریسون
دلبند از داستان واقعی مارگارت گارنر الهام می گیرد که در سال 1856 از بردگی در کنتاکی فرار کرد و به اوهایو- ایالتی که برای سیاهان آزاد بود- گریخت. به هر حال، داستان روی شخصیت اصلی ماجرا به نام سث تمرکز می نماید که سابقا برده بوده و خانه اش توسط روح بدنهادی تسخیر شده که به اعتقاد سث روح دختر بزرگش است. به وسیله حس پویا و سرزنده رئالیسم جادویی، موریسون با صدمه غیرقابل جبرانی که برده داری بر حافظه جمعی آفریقایی ـ آمریکایی ها وارد مارگارت نموده روبرو می گردد.
داستان ندیمه ـ مارگارت اتوود
درحالی که این کتاب به لطف اقتباس تلویزیونی تحسین شده شبکه هولو بسیار مورد توجه نهاده شده، همه این تحسین ها را باید سزاوار تحلیل انتقادی بی امان اتوود از سیاست های جنسیتی دانست. کتاب سال 1985 او که آینده نزدیک منطقه نیو انگلند (متشکل از 6 ایالت) را ترسیم می نماید که تحت سلطه حکومتی تمامیت خواه واقع شده است و در آن زنان کاملا زیر یوغ مردان هستند، به طور روزافزونی موضوعیت پیدا نموده و پیش گویانه از آب در آمده است. اثر او تذکار مداومی است که زیاد طولی نمی کشد دنیا ما به ویرانشهری تمام عیار فرو بغلتد.
میدل مارچ ـ جورج الیوت
مری آن اوانز، با وجود دغدغه های دیگر، بیشتر نگران بود که کتابش میدل مارچ به واسطه این باور کلی که نوشته های زنان به طور مطلق سبک و رمانتیک هستند کاملا مورد بی توجهی قرار بگیرد؛ بنابراین کتابش را در 8 بخش از 1871 تا 1872 با نام جورج الیوت منتشر کرد.
کتاب اصلا سبک نیست؛ وقایع در شهر خیالی میدل مارچ می گذرد و روایت عظیم و گسترده ای را دنبال می نماید که موضوعاتی مثل دین، آرمان گرایی و اصلاحات سیاسی را در بر می گیرد.
حباب شیشه ـ سیلویا پلات
این کتاب که به خاطر محبوبیتش در میان دختران نوجوان مشهور است، به طور موشکافانه ای از دوره نوجوانی صحبت می نماید؛ چراکه کوشش نمی نماید چهره موجهی از چشم انداز ورود به بزرگسالی ارائه دهد. قهرمان این کتاب- ایستر- زن جوانی که می کوشد در نیویورک مستقر گردد، این احساس را ایجاد می نماید که سویه ای از شخصیت خود پلات برای بیان تجاربش از درگیری با بیماری ذهنی مخصوصا در دهه 1950 است که مسائل زنان به ندرت مورد توجه قرار می گرفت.
در کتاب صداقتی درباره استیصال ایستر وجود دارد که مایه تسلی افراد بسیاری بوده است.
دوست باهوش من ـ النا فرانته
دوست باهوش من تنها یک قسمت از مجموعه چهارجلدی فرانته است که با عنوان رمان های ناپلی شناخته می شوند. به عنوان جلد اول، این کتاب معروف ترین این مجموعه است، اما درضمن دعوتنامه ای است با صمیمیت دست اولی که خواننده را در برابر اینکه سراغ سایر کتاب های این مجموعه نرود بی دفاع می نماید. فرانته که نامی مستعار است، اجازه می دهد این کتاب ها با خلوص و صفایی که در رابطه 2 زن متولد 1944 در ناپل وجود دارد و کوشش دارند صلح را در دنیایی از خشونت و زن ستیزی پیدا نمایند.
روشن گردد.
ربکا ـ دافنه دو موریه
با وجود این حقیقت که دو موریه در محدوده بعضی قلعه های سرد ویکتوریایی نمی نوشت، ربکا یکی از بهترین مثال های ادبیات گوتیک است؛ برعکس، او دنیای ارواح را در طول جنگ داخلی مورد آنالیز قرار می داد. در این داستان، زنی که نامزدی عجولانه ای با مردی که همسرش فوت نموده داشته، وقتی متوجه روح پرسه زن همسر اول شوهرش می گردد، به حال و روز ناخوشایندی دچار می گردد. ربکا کتابی پر از آرزو های سرکوب شده، فقدان و حس نمایانی از تهدید است.
قتل در قطار سریع السیر شرق ـ آگاتا کریستی
با اینکه ممکن است حالا دیگر همه پیچ و خم های بهترین داستان های آگاتا کریستی را بشناسیم، لرزه هیجان انگیزی وجود دارد که چطور او با ظرافت و اعتماد به نفس خواننده را در موقعیتی بغرنج قرار می دهد. قتل در قطار سریع السیر شرق همچنان دلفریب ترین اثر کریستی است درحالی که کارآگاه بلندآوازه بل ژیکی، هرکول پوآرو، خودش را در میانه گردوغبار یک صحنه قتل پیدا می نماید. بعد از اینکه راستا قطار این کارآگاه مشهور به دلیل برف سنگین بند می آید و جسد مسافری پیدا می گردد، سایر مسافران آن کوپه به مظنونانی بالقوه تبدیل می شوند.
به رنگ ارغوان ـ آلیس واکر
به رنگ ارغوان که نمونه ای از تسلط نادر در رمان مبتنی بر اسناد واقعی است، بر تجارب زندگی زنان سیاه پوست در ایالت های جنوبی آمریکا در دهه 1930 تمرکز می نماید. با اینکه کتاب به مضامینی مثل سوءاستفاده و خشونت می پردازد، صداقت موجود در صدای واکر ما را به شیوه ای خلع سلاح می نماید که به سفر قهرمان زن داستانش به سمت خودشکوفایی و آزادی شخصی علاقه مند می شویم. با توجه به موضوعیت کتاب، تعجبی ندارد که از آن در سال 1985 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ اقتباسی سینمایی شده و یک موزیکال در برادوی ساخته شده است.
منبع: برترین ها