موزه قاجار، جاذبه فرهنگی و تاریخی تبریز

به گزارش مجله کالارنا، موزهٔ قاجار یکی از موزه های شهر تبریز است. موزه قاجار در محل خانهٔ امیرنظام گروسی و در محلهٔ ششگلان قرار گرفته است. این موزه در سال 1385 خورشیدی پس از بازسازی و بازسازی، به طور رسمی راه اندازی شد.

موزه قاجار، جاذبه فرهنگی و تاریخی تبریز

خانه امیرنظام گروسی که در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی و به وسیله وی ساخته شده است در سال 1370 به وسیله سازمان میراث فرهنگی خریداری شد با شماره 1749 در لیست آثار ملی کشور ثبت گشت.

پس از بازسازی و بازسازی بنا با حفظ ویژگی های معماری و شاخص های سنتی بنا به اسم موزه قاجار مورد استفاده نهاده شد. این موزه در نزدیکی مقبره الشعرا تبریز که مدفن بیش از 400 شاعر نامی از جمله شهریار، قطران، اسدی طوسی، فاریابی و ثقةالاسلام است واقع شده است.

ویژگی های معماری موزه قاجار

عمارت امیرنظام در دو طبقه و با زیربنای 1500 مترمربع ساخته شده است. ساختمان مشتمل بر دو حیاط اندرونی و بیرونی است که باغچه ها و حوضها، زیبایی آن را دو چندان می نماید. 16 ستون با سرستونهای زیبا ایوان سراسری را نگهداشته اند.

در طبقه بالا پنجره های مشبک ارسی با شیشه های رنگی، گچبری های نمای شمالی و جنوبی، و بعلاوه آینه کاری ها و گچبری های تالارهای داخلی وطنبی ها به زیبایی مجموعه می افزایند و در زیرزمین حوضخانه وسیعی وجود دارد که یکی از زیباترین قسمتهای بنا است. ستونهای پایدار حوضخانه و آجرکاری سقف آن هم بسیار چشمگیر است.

تالارهای موزه قاجار

تالارهای طبقه اول: تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار آبگینه، تالار فلزات، تالار موسیقی، تالار خاتم.

تالارهای زیرزمین: تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامین، تالار معماری و شهرسازی و تالار قفل و تالار فانوس

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1810

به "موزه قاجار، جاذبه فرهنگی و تاریخی تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه قاجار، جاذبه فرهنگی و تاریخی تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید