نتایج یک آنالیز جدید: داروی ضد مالاریا در درمان کرونا بی تاثیر است

به گزارش مجله کالارنا، نتایج یک آنالیز جدید نشان می دهد یک داروی ضد مالاریا که به عنوان علاج بالقوه کووید-19 مطرح شده بود، نسبت به درمان حمایتی معمول تاثیربخشی بیشتری ندارد و حتی با میزان بالاتر مرگ ومیر همراه است.

نتایج یک آنالیز جدید: داروی ضد مالاریا در درمان کرونا بی تاثیر است

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه این بررسی با داروی هیدروکسی کلروکین روی کهنه سربازان آمریکایی مبتلا ویروس جدید کرونا صورت گرفته بود، عظیمترین در نوع خودش است.

گرچه این بررسی محدودیت های مهمی دارد، اما به مجموعه شواهدی می افزاید که درباره تاثیربخشی این دارو که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آن را تبلیغ می نماید، تردید ایجاد می نمایند.

  • آیا داروی ضد مالاریای کلروکین کووید-19 را درمان می نماید؟

پژوهشگران سوابق پزشکی 369 کهنه سرباز بستری شده در سراسر آمریکا به علت بیماری کرونا را بررسی کردند که یا درگذشته بودند یا بهبود یافته و مرخص شده بودند.

میزان های مرگ در میان بیماران درمان شده با هیدروکسی کلروکین 28 درصد بود، و در بیمارانی که علاوه بر هیدروکسی کلروکین، آنتی بیوتیک آزیترومایسین هم دریافت نموده بودند، میزان مرگ 22 درصد بود.

در بیمارانی که فقط درمان حمایتی استاندارد را دریافت نموده بودند، میزان مرگ فقط 11 درصد بود.

گرچه هیدروکسی کلروکین با یا بدون آزیترومایسین با احتمال بیشتر برای افراد دچار بیماری شدیدتر تجویز می گردد، اما این پژوهشگران نشان دادند حتی پس از تعدیل آماری برای این عامل، باز هم میزان مرگ ومیر افرادی که با هیدروکسی کلروکین درمان شده بودند، بالاتر است.

یک محدودیت دیگر این تحقیق این است که یک بررسی گذشته نگر است، یعنی رویدادهایی را بررسی می نماید که از قبل اتفاق افتاده اند، بنابراین امکان تصادفی کردن دریافت یا عدم دریافت هیدروکسی کلروکین بین بیماران وجود ندارد.

همچنین نتایج این بررسی را نمی توان به سادگی تعمیم داد، زیرا جمعیت مورد بررسی آن بسیار ویژه بودند: اغلب بیمارن مردانی با میانه سنی 65 سال بودند یعنی گروهی که بیش از سایر افراد دچار بیماری هایی مانند دیابت و بیماری قلبی هستند.

در گروه افرادی که فقط هیدروکسی کلروکین دریافت می کردند، احتیاج بیشتری به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی پیش نیامده بود، بنابراین ممکن است افزایش مرگ ومیر در این گروه مربوط به عوارض جانبی دارو در خارج از دستگاه تنفس باشد.

پژوهش های پیشین نشان داده اند که هیدروکسی کلروکین برای افرادی که مبتلا به بعضی اختلالات ریتم قلب هستند، خطرناک است و ممکن است باعث غش کردن، تشنج و گاهی ایست قلبی در این گروه گردد.

  • یک بررسی داروی کلروکین برای کرونا به خاطر عوارض قلبی دارو متوقف شد

هیدروکسی کلروکین و ترکیب خویشاوندش کلروکین دهه ها برای درمان مالاریا و نیز درمان اختلالات خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید به کار رفته اند.

این داروها در میانه پاندمی ویروس جدید کرونا توجه زیادی را به خود جلب نموده اند و در محیط های آزمایشگاهی نشان داده شده است که مانع از ورود ویرسو به سلول ها می شوند و جلوی تکثیر ویروس را می گیرند- اما در دنیای داروسازی، نتایج امیدوارنماینده در آزمایشگاه لزوما به موفقیت در آزمایش در بدن انسان نمی انجامد.

البته به برای رسیدن به پاسخ قطعی درباره تاثیربخشی این داروها احتیاج به کارآزمایی های بالینی بسیار عظیم تصادفی شده است که در آن بیماران به دو گروه دریافت نماینده دارو و دریافت نماینده دارونما (داروی بی تاثیر) تقسیم شوند.

چندین بررسی از این نوع بر روی این داروها در آمریکا، اروپا، کانادا و بریتانیا در دست انجام است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1064

به "نتایج یک آنالیز جدید: داروی ضد مالاریا در درمان کرونا بی تاثیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج یک آنالیز جدید: داروی ضد مالاریا در درمان کرونا بی تاثیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید