نور مرموزی که تلسکوپ جیمز وب مشاهده کرد

به گزارش مجله کالارنا، محققان به یاری تلسکوپ فضایی جیمز وب، پیروز به تماشا منشاء نور و منبع محرک دو کهکشان در حال ادغام شدند که پیش از این در دل غبار پنهان شده بود.

نور مرموزی که تلسکوپ جیمز وب مشاهده کرد

به گزارش ساینس الرت، نور مادون قرمزی که از دو کهکشان در حال ادغام ساطع می گردد، به تازگی مشاهده شده است. اخترشناسان به یاری تلسکوپ فضایی جیمزوب، محل دقیق ساطع شدن نور را پشت دیوار ضخیمی از غبار معین نموده اند. منشاء دقیق نور هنوز ناشناخته است، اما پیدا کردن محل آن به درک و شناختش یاری می نماید.

هانائی اینامی، اخترفیزیکدان از مرکز علوم اخترفیزیک هیروشیما در ژاپن می گوید: تلسکوپ فضایی جیمز وب به لطف داشتن بالاترین وضوح و حساسیت در برابر اشعه مادون قرمز، نما های کاملا جدیدی از کیهان برای ما به ارمغان آورده است. ما می خواستیم محرک این سیستم کهکشانی در حال ادغام را پیدا کنیم. می دانستیم که این منبع به وسیله غبار کیهانی پنهان شده است، بنابراین نمی توانیم از نور مرئی یا فرابنفش برای یافتن آن استفاده کنیم. مشاهده آن فقط به یاری جیمز وب و اشعه مادون قرمز ممکن شد.

اگرچه دنیا عمدتا فضای خالی است، ادغام بین کهکشان ها چیز غیر متداولی نیست. کهکشان های پرجرم به سمت هم کشیده و با هم ترکیب می شوند و کهکشان های بزرگتری را تشکیل می دهند. این حتی چیزی نیست که فقط برای سایر کهکشان ها در جا های دیگر اتفاق بیفتد: کهکشان راه شیری خود یک هیولای کیهانی فرانکنشتاین است که تا حدی از تمام کهکشان های دیگری که در طول میلیارد ها سال زندگی خود در نزدیکی شان قرار گرفته، تشکیل شده است. نمونه های زیادی از ادغام کهکشانی در مراحل مختلف در دنیا کشف شده، اما فرآیند ادغام کند است و می تواند میلیون ها تا میلیارد ها سال طول بکشد.

آنالیز کهکشان های مختلف در حال ادغام به ما یاری می نماید تا بتوانیم این رویداد را در حالت کلی کنیم. ما از نور ساطع شده از آن ها درمی یابیم که فرآیندی پر انرژی است. اگرچه کهکشان ها عمدتا فضای خالی هستند، ستاره ها می توانند با یکدیگر برخورد نمایند یا از نظر گرانشی برهم کنش داشته باشند و مدار یکدیگر را مختل نمایند. ابر های گازی ستاره ساز بین ستاره ها نیز می توانند با یکدیگر برخورد نمایند و شوک هایی ایجاد نمایند که می تواند باعث ایجاد امواج ستاره زایی گردد که با عنوان انفجار ستاره ای شناخته می گردد و به صورت نور فروسرخ که از دل ابر های غبار می درخشد، قابل مشاهده است.

ما می دانیم مواد اطراف یک سیاهچاله فعال، نور زیادی از خود ساطع می نمایند و سیاهچاله های پرجرم در مرکز کهکشان ها وقتی در مرکز ادغام به هم می رسند، می توانند در هم ادغام شوند. اما منشاء نور عجیب و غریب است.

اینامی می گوید که ما می خواهیم بدانیم این منبع چه قدرت هایی دارد: ما از طیف های فروسرخ گرفته شده با تلسکوپ فضایی جیمز وب برای آنالیز این موضوع استفاده خواهیم کرد. بعلاوه این که منبع محرک در خارج از بخش های اصلی کهکشان های در حال ادغام قرار داشته باشد غیر عادی است؛ بنابراین آنالیز خواهیم کرد که چگونه این منبع قدرتمند آن جا واقع شده است.

محققان امیدوارند تجزیه و تحلیل های آینده منجر به شناسایی منبع نور درخشان مرموز گردد. در همین حال، آن ها در حال برنامه ریزی مشاهدات بیشتری برای یاری به شناسایی گرد و غبار و گاز در داخل و اطراف این برخورد عجیب و غریب هستند.

این تحقیق در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2273

به "نور مرموزی که تلسکوپ جیمز وب مشاهده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور مرموزی که تلسکوپ جیمز وب مشاهده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید