ورزشکاران اعزامی به جاکارتا غذاهای کنسرو شده نخورند

به گزارش مجله کالارنا، رییس شورای تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است: ورزشکاران اعزامی به بازی های آسیایی جاکارتا برای این که در جریان بازی ها دچار مصدومیت غذایی یا مسائل گوارشی نشوند، از مصرف غذاهای کنسرو شده پرهیز نمایند.

ورزشکاران اعزامی به جاکارتا غذاهای کنسرو شده نخورند

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

دکتر شهرام فرج زاده در گفت وگو با خبرنگاران، اظهارکرد: در بازی های آسیایی گوانجو، اینچئون و دوحه قطر قبل از اعزام ورزشکاران به این بازی ها و چند ماه مانده به مسابقات از آنها تست آنتروپومتری گرفته می شد و سپس براساس مطالعات پیکرسنجی، ترکیب بدنی ورزشکار و مقایسه آن با نرم و هنجارهای مرتبط با آن رشته ورزشی برنامه غذایی جامع به ورزشکاران ارایه می شد. در حقیقت این تست ارزیابی جامع و کاملی از وضعیت بدنی ورزشکاران اعزامی در اختیار کارشناسان تغذیه قرار می دهد که چقدر بازده کاری و قدرت بدنی ورزشکار با آن رشته ورزشی برای کسب مدال آوری مطابقت دارد و ورزشکار از چه نوع برنامه غذایی باید برخوردار باشد تا ویژگیهای جسمانی او با آن تست ها هماهنگ باشد.

وی گفت: در حقیقت برنامه غذایی که در آن موقع به ورزشکار ارائه می شد بستگی به معاینات آنتروپومتری، توضیح حال تغذیه و آزمایش خون و ادار داشت. این 3 عامل نوعی استاندارد بین المللی بود که خلاء در یک عامل سبب می شد تا ورزشکار از نظر عملکردی در جریان بازیها دچار افت گردد.

رییس شورای تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد: در بازی های آسیایی گذشته که خود من به عنوان متخصص تغذیه همراه کاروان بودم، یکی از مسائلی که ورزشکاران را تهدید می کرد مسائل گوارشی و مسمومیت غذایی بود که تاثیر بسیاری در افت عملکرد ورزشکاران داشت. این مسائل زمانی بروز می داد که یکسری غذاهای دهکده بازیها باب میل ورزشکاران نبود و بدون اطلاع نسبت به وضعیت بدنی خود از غذاهایی استفاده می کردند که مسائل گوارشی برای آنها به دنبال داشت.

فرج زاده توضیح داد: مسوولین و مربیان تیم های ورزشی باید به ورزشکاران خود قبل از اعزام به بازی های آسیایی این مساله را گوشزد نمایند که نسبت به مصرف انواع غذاهای کنسرو شده در دهکده بازی ها توجه ویژه ای داشته باشند و نزدیک مسابقات خود از مصرف غذاهای کنسرو شده پرهیز نمایند. حتی اگر دوست دارند غذاهای جدیدی را امتحان نمایند با هماهنگی کادر پزشکی حاضر در مسابقات اقدام به انجام چنین کاری نمایند تا دچار مصدومیت و مسائل گوارشی نشوند.

وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که ورزشکاران را در کشورهای شرق آسیا تهدید می نماید، مصرف سیب زمینی سرخ شده و انواع مرغ کنتاکی یا قارچ است. سیب زمینی سرخ شده چون پتاسیم پایین تری دارد سبب خستگی زودهنگام در ورزشکار می گردد. بنابراین بهتر است ورزشکاران از سیب زمینی کباب شده که پتاسیم بالاتری دارد به جای سیب زمینی سرخ شده استفاده نمایند تا عملکرد بهتری در جریان بازیهای آسیایی داشته باشند.

فرج زاده در سرانجام اظهار کرد: ورزشکاران باید نسبت به مصرف مکمل های غذایی خود نیز دقت زیادی داشته باشند، بهتر است در فرصت زمانی کوتاهی که تا اعزام کاروان به بازیهای آسیایی جاکارتا باقی مانده است، برای جلوگیری از مثبت شدن تست دوپینگ خود از مصرف مکمل پرهیز نمایند. زیرا برحی مکمل ها دارای ماده محرک ضعیفی هستند که امکان دارد در فاصله زمانی کوتاهی که ورزشکار مصرف می نماید، آزمایش او درجریان بازی ها به صورت غیرعمد مثبت اعلام گردد و مسائلی را برای ورزشکار و کل کاروان بوجود آورد. هرچند در بازی های گذشته شاهد مثبت شدن تست دوپینگ هیچ کدام از ورزشکاران نبودیم و کاروان سالم و پاکی را در بازیهای آسیایی گوانجو، اینچئون و دوحه قطر داشتیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 303

به "ورزشکاران اعزامی به جاکارتا غذاهای کنسرو شده نخورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشکاران اعزامی به جاکارتا غذاهای کنسرو شده نخورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید