کمی با قوانین و مقررات پزشکی در سفر

به گزارش مجله کالارنا، سفر کردن یکی از دلچسب ترین و دوست داشتنی ترین کارهای ما در این عالم خاکی است که می تواند با اهداف مختلفی همچون: سفرهای کاری، سفرهای تفریحی، سفرهای هیجان انگیز صورت پذیرد. بسیاری از مردم برای انجام سفر به نقاط نزدیک خود از راه های زمینی و تعدادی دیگر دست به دامن سفرهای دریایی و همچنین هوایی می شوند که البته هر یک از این نوع مسافرت ها دارای حال و هوای خاص خود است. منتها ما در این بلاگ از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا شما را با قوانین و مقررات پزشکی در سفرهای هوایی بیش از پیش آشنا نماییم تا اگر روزی قصد انجام یک پرواز هوایی به هر مقصد درون مرزی یا برون مرزی را نموده اید، بدانید در صورت داشتن چه شرایطی باید به پزشک معالج مراجعه فرمایید.

کمی با قوانین و مقررات پزشکی در سفر

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

آشنایی با قوانین و مقررات پزشکی در سفر

مسافرت با هواپیما به خودی خود برای طیف گسترده ای از مسافران دارای ترس، اضطراب، دلهره، تشویش و... است که البته بسیاری از مسافران با تمام این احساسات ناخوشایند قادر به کنترل رفتار خود هستند و طوری وانمود می کنند که انگاری کاملا حال آنان خوب است در حالیکه حال درونی شان اصلا تعریفی نیست! سفر کردن با هواپیما دارای قوانین و مقررات بسیار ویژه ای است که ما در این مطلب تنها به معرفی مقررات پزشکی در مورد این نوع از سفرها برایتان خواهیم پرداخت و توصیه می کنیم اگر از دسته مسافرانی هستید که به صورت ماهانه و یا حتی سالانه با پروازهای مختلف به این طرف و آن طرف ایران و همچنین جهان سفر می کنید، این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید.

به طور کلی مسافران پروازهای هوایی از نظر شرایط پزشکی به دو بخش معمولی و حاد رده بندی می شوند. مسافرانی که دارای شرایط پزشکی معمولی هستند می توانند بدون داشتن گواهی تاییدیه پزشکی به انجام سفرهای خود بپردازند زیرا شرایط جسمی و روحی آنان بگونه است که نه خطری برای دیگر مسافران در طول پرواز ایجاد می نماید و نه آنقدر حاد است که شرایط موجود در طول پرواز و تشویش هایی که ممکن است گهگاه در داخل کابین هواپیما ایجاد گردد، بر روی سیستم کنترل و مریضی آنان تاثیر گذار است. عموما این دسته از مسافران صرفا با اهداف گردشگری و یا زیارتی راهی نقاط مختلفی از کشورمان هستند.

گروه دیگری از مسافران طبق تقسیم بندی مقررات پزشکی ایرلاین ها، کسانی هستند که از شرایط جسمی و روحی حاد و یا نسبتا حادی برخوردارند. چنین بیمارانی پیش از رزرو و تهیه بلیط خود باید به دنبال دریافت مجوز از پزشک معتمد ایرلاین مربوطه باشند تا بتوانند به هنگام حضور خود در آژانس های مسافرتی و ارائه گواهی نامبرده شده، پیروز به دریافت بلیط برای سفر هوایی خود شوند. ناگفته نماند کسانی که در فرم تهیه بلیط و پذیرش موسسات مسافربری از نوشتن بیماری های معمولی و یا حاد خود خودداری می کنند و فکر می کنند که تمام این پروسه پزشکی تنها سبب هدر رفتن منابع اقتصادی و زمان ارزشمند آنان خواهد شد، سخت در اشتباه هستند؛ زیرا تقریبا هر نوع مسافری که بدون مشورت حتی با پزشک معالج خود اقدام به انجام سفر هوایی نموده است، در داخل کابین دچار مسائل متعددی شده است و هم خودش را در شرایط خطرناکی قرار داده و هم دیگر مسافران حاضر در آن پرواز را به زحمت انداخته است. گفتنی است تا به امروز پروازهای زیادی در ایرلاین های داخلی کشورمان به دلیل مسائل حاد بعضی از مسافران مجبور به فرود اضطراری و برهم خوردن برنامه های پروازیشان شده اند.

بیماری های حاد از نظر مقررات پزشکی پروازها

کسانی که به دنبال دانستن قوانین و مقررات پزشکی در سفرهای هوایی هستند، باید به دنبال فایل کامل و جامع این مقررات برای مطالعه و افزایش سطح واقف باشند. اما به طور کلی افرادی که دارای بیماری هایی نظیر: انواع شکستگی های استخوانی، بیماری های عفونی (سینوزیت) و مسری (سرخک)، بیماری های عصبی (سرع) و همچنین بیماری سکته قلبی در مرحله درمان از سوی پزشک معالج هستند، باید حتما پیش از رزرو و خرید بلیط مسافرتی خود، جهت مراجعه به پزشکان مراجعه کنند.

البته تمام این بیماری های نامبرده شده تنها بخش کوچکی از فهرست مریضی ها و مسائل جسمی و روحی است که طبق قوانین و مقررات پزشکی تصویب شده در امور انجام سفرهای هوایی، مسافران باید در صورت رنج بردن از آنها خود را به پزشکان معتمد خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران معرفی نموده و برگه تاییدیه صحت و سلامت خود را جهت انجام پرواز دریافت کنند. به جز بیماری های مذکور، امراض دیگری نیز وجود دارد که البته در صورت داشتن این نوع از بیماری ها، شرط صدور بلیط داشتن گواهی تاییدیه پزشکی نیست اما بهتر است اگر به فکر سلامت خود هستید، حتما پیش از شروع سفرتان برای یکبار هم که شده در مورد مریضی تان به یک پزشک حاذق رجوع کنید. این دسته از بیماری ها عبارتند از: بیماری های ریوی (تنگی منفس، آسم و غیره)، بیماری های خونی، سوختگی و عفونت های ناشی از آن، بیماری های مغزی و پاراپلژی و همچنین بیماری های قلبی و عروقی است. گفتنی است بیمارانی هم که احتیاج به حمل کپسول اکسیژن و یک نفر همراه نیز دارند، باید قبل از انجام هر سفر هوایی با دکتر معالج خود مشورت کنند.

مقررات پزشکی برای خانم های باردار

اگر بخواهیم قوانین و مقررات پزشکی در سفر را برای هر نوع بیماری تشریح نماییم، قطعا هم از عهده این مطلب خارج خواهد شد و هم صبر و حوصله شما مخاطبان و خبرنگاران های عزیز به اتمام خواهد رسید. منتهای مراتب از آنجایی که موضوع بارداری و خانم های باردار از صندلی حائز اهمیت و کاملا ویژه ای در حوزه پروازهای هوایی جای دارد، باید بگوییم اصولا ایرلاین ها یا همان خطوط پرواز جمهوری اسلامی ایران اجازه پرواز به مادرانی که وارد هفته 34ام از دوره بارداری خود شده اند، نمی دهند. این تاریخ برای آن دسته از بانوانی که دارای فرزند دوقلو در شکم خود هستند نیز از زمانی زودتر اجرا می گردد البته تمام این موارد در مورد بارداری های معمولی است و چنانچه زنان از شرایط بارداری خطرناکی به گفته پزشک زنان و زایمان خود برخوردار باشند. حتما باید به دنبال اخذ جواز پرواز از پزشک معتمد ایرلاین مدنظرشان باشند، حتی از همان هفته های نخست بارداری! ناگفته نماند نوزادانی که از تاریخ تولدشان هنوز 7 روز هم نگذشته باشد، نمی توانند مجوز پرواز را دریافت کنند.

کلام آخر

مسافرانی که قصد انجام یک سفر هوایی آرام و لذتبخش را برای خود نموده اند تا به اینجای مطلب با قوانین پزشکی در این خصوص آشنا شدند که البته برای اطلاعات دقیق تر خود باید به موسسات و دفاتر مسافرتی کشور عزیزمان ایران مراجعه کنند. با تمام این اوصاف دوستان عزیزی که قصد انجام سفرهای خارجی با هواپیما را نموده اند، بهتر است از قوانین پزشکی کشور مقصد خود در مورد ورود اتباع غیر بومی اطلاع حاصل کنند زیرا در بعضی از کشورها مسئولان فرودگاهی کارت بهداشت و گواهی واکسیناسون شما را اخد خواهند نمود. البته این فرآیند تنها برای مسافرانی است که از نقاط خاصی در جهان سفر خود را شروع نموده اند و اصولا چند ساعتی در پایانه هوایی شهر و دیار مقصدشان را باید در قرنطینه فرودگاهی سپری کنند تا عملیات چکاپ آنان انجام گردد.

گفتنی است تمام محتویات فوق در مورد همراه داشتن انواع مختلفی از حیوانات و گیاهان نیز صدق می نماید و معمولا همراه داشتن گونه ای از جانوران در پروازهای برون مرزی با داشتن اوراق شناسایی و همچنین دریافت گواهی تاییدیه پزشکی در مورد سلامت آنان با داشتن قفس مخصوص حمل برای آنها امکان پذیر است. با این حال باز بهتر است به هنگام مراجعه به دفاتر مسافرتی مورد نظرتان از شرایط حمل حیوانات در طول سفر هوایی خود اطلاع حاصل فرمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 697

به "کمی با قوانین و مقررات پزشکی در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمی با قوانین و مقررات پزشکی در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید