کنترل دیابت با مصرف گیاه بوقناق

به گزارش مجله کالارنا، یک متخصص طب سنتی ایرانی گفت: مصرف گیاه بوقناق برای درمان دیابت و بیماری های کبدی موثر است.

کنترل دیابت با مصرف گیاه بوقناق

محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی ایرانی در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: گیاه بوقناق در طب سنتی به نام قرصعنه شناخته می گردد و نام علمی آن Eryngium است. این گیاه دارای مزاجی گرم و خشک بوده وخواص درمانی بسیار زیادی دارد که بیشتر در منطقه ها استان های اصفهان و آذربایجان رویش دارد.

او اضافه نمود: مصرف این گیاه در درمان بیماری هایی از قبیل سرفه، تنگی نفس، آسم، دفع سموم و بلغم، دل درد، بیماری های کبد، درد های پهلو و کمر موثر است.

این متخصص طب سنتی اعلام کرد: کاهش قند خون یکی دیگر از تاثیرات مثبت و درمانی مصرف این گیاه است. اما افراد باید توجه داشته باشند که مصرف گیاهان سنتی نمی تواند جایگزین کامل دارو های شیمایی گردد. این گیاه تاثیر زیادی بر درمان دیابت دارد؛ بنابراین ضروری است تا بیماران مبتلا به دیابت در صورت استفاده از گیاهان دارویی مرسوم در درمان دیابت، از قطع خودسرانه دارو های شیمیایی خودداری نمایند.

حاجی حیدری در خصوص چگونگی مصرف این گیاه اضافه نمود: یک قاشق چای خوری ریشه گیاه بوقناق در یک فنجان آب که 10 تا 15 دقیقه به صورت چای و دمنوش روزی سه تا چهار فنجان قابل استفاده است، در بعضی منابع تاثیر ضد اسپاسم و خلط آور و درمان برونشیت و التهاب مجاری ادرار و سنگ کلیه ذکر شده است.

او گفت: با توجه به اینکه گیاه بوقناق دارای گونه های متعددی است، مطالعات علمی در خصوص تاًثیر گونه های مختلف این گیاه در کاهش قند خون در کشور های مختلف اجرا شده و مقالاتی هم در این زمینه به چاپ رسیده که بعضی از آن ها تاثیر این گیاه را در درمان دیابت مفید دانسته اند و بعضی دیگر از مقالات هم تاثیر معناداری در کاهش قند خون برای آن در نظر نگرفته اند که احتیاج به آنالیز و مطالعه بیشتری در خصوص تاًثیر آن بر دیابت احساس می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1874

به "کنترل دیابت با مصرف گیاه بوقناق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل دیابت با مصرف گیاه بوقناق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید