جزئیات ثبت نام و پرداخت وام های دانشجویی در سال تحصیلی نو ، پیش بینی 300 میلیارد تومان اعتبار

به گزارش مجله کالارنا، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جزئیات برنامه ریزی های سال تحصیلی نو صندوق رفاه دانشجویان را تشریح کرد.

جزئیات ثبت نام و پرداخت وام های دانشجویی در سال تحصیلی نو ، پیش بینی 300 میلیارد تومان اعتبار

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، سال تحصیلی نو دانشگاه ها با شرایط ویژه کرونایی کم کم از راه می رسد و نهاد های دانشگاهی برنامه ریزی های خود را برای هر چه بهتر برگزاری سال تحصیلی دارند که یکی از مهمترین نهاد های دانشگاهی صندوق رفاه دانشجویان است که تدارک ویژه ای را برای رفاه دانشجویان از جمله خوابگاه های دانشجویی و وام های دانشجویی و تغذیه دانشجویان را در نظر گرفته است.

به همین خاطر ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشجویان وزارت علوم جزئیات برنامه ریزی های سال تحصیلی نو صندوق رفاه دانشجویان را تشریح کرد.

زمان ثبت نام وام های دانشجویی برای سال نو

مطیعی در مورد زمان ثبت نام وام های دانشجویی سال تحصیلی نو گفت: باید در واقع ابتدا دانشجویان ثبت نام های آموزشی و انتخاب واحدهایشان را انجام دهند و پس از آن صندوق رفاه بخشنامه بازه زمانی ثبت وام های دانشجویی را به دانشگاه ها اعلام می نماید.

وی اضافه نمود: ستاد مقابله با کرونا و وزارت علوم هنوز تعیین ننموده اند که آموزش ها در سال تحصیل نو برای چه مقاطعی حضوری و برای چه مقاطعی مجازی است. ترکیب حضوری و مجازی هنوز تعیین نشده است. صرفا وزیر بهداشت و درمان اعلام نموده که از هفته آینده واکسیناسیون دانشجویان شروع می گردد، ولی واکسیناسیون کدام دانشجویان؟ کدام دانشگاه؟ و آیا می خواهند مقطعی عمل نمایند و یا روش دیگری می خواهند اعمال نمایند، بنابراین ما منتظریم چارچوب بازگشایی زمانی ترم تحصیلی تعیین گردد آن وقت تصمیم می گیریم بازه زمانی ثبت نام وام های دانشجویی را چه زمانی قرار دهیم.

اختصاص 300 میلیارد تومان به وام های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد اعتبارات در نظر گرفته شده برای وام های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی 1400 گفت: برای نیمسال اول تحصیلی حدود 300 میلیارد تومان اعتبار برای وام های دانشجویی پیش بینی کردیم و نسبت به سال تحصیلی قبل 30 درصد افزایش دادیم.

تغییری در ترکیب وام های دانشجویی برای سال تحصیلی نو نداریم

مطیعی در ادامه با اشاره به ترکیب وام های دانشجویی سال تحصیلی نو گفت: ترکیب وام های دانشجویی سال تحصیلی نو تغییر نخواهد داشت. هیئت امنا ترکیب وام ها را تغییر نمی دهد، چون 5 اسم وام دانشجویی 21 رویدادی که باعث می شد صندوق رفاه به یاری دانشجو بیاید را در خودشان حل کردند. هر اسم وام شامل تعدادی رویداد است. برای مثال وام ضروری، بیماری های خاص، سوانح و رویداد های طبیعی مثل سیل و زلزله، استعداد های درخشان را پوشش می دهد بعلاوه دانشجویان توان خواه به اصطلاح تحت پوشش حمایت ها را پوشش می دهد.

وی اضافه نمود: هر اسم وام تعدادی از رویداد ها را تحت پوشش خود قرار داده بنابراین احتیاجی به اینکه ترکیب آن وام ها را به هم بزنیم نیست. تقریبا تمام مواردی که احتیاج است دانشجو مورد حمایت قرار بگیرد در یکی از آن عناوین وام های پنج گانه قرار می گیرد. فقط تفاوتش نسبت به قبل این است که این پنج اسم وام مدیریت و جابه جایی اعتبار آن را در سطح صندوق و دانشگاه طبیعتا راحت تر نموده است و دانشجویان بهتر می توانند از این ظرفیت استفاده نمایند. مثلا وقتی اعلام می کردند به یک دانشگاه فلان اسم وام از آن عناوین 21 رویداد اختصاص داده شده اگر اعتباراتش به اتمام می رسید نمی توانست اعتبارات را جایگزین کند که این جابه جایی ها باعث شده که مدیریت اعتبار و وجوه هم برای صندوق و هم برای دانشگاه راحت تر باشد؛ به همین خاطر اگر از معاونین دانشجویی سوال گردد تعیین خواهد شد که ما در سال تحصیلی گذشته هیچ دانشگاهی نبوده که تقاضای اعتبار وام داشته باشد و صندوق پرداخت ننموده باشد. هر دانشجویی که درخواست وام داشته اگر شرایط لازم را دارا بوده حتما وام ها را دریافت نموده است.

راه اندازی سیستم یکپارچه پرداخت از سال تحصیلی نو

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پاسخ به دلیل راه اندازی سیستم یکپارچه پرداخت وام های دانشجویی و تغییرات در پرداخت وام ها گفت: پرداخت وام های دانشجویی با سال های قبل تفاوتی ننموده، فقط، چون سامانه پرداخت سامانه فاز دو برای سال 88-89 است به روز رسانی نشده و قدیمی است و گاهی اوقات کد ها و شناسه هایی این وب سرویس ها را نمی تواند شناسایی و باز کند. برای اینکه مشکل را حل کنیم تمام سامانه های صندوق از جمله سامانه پرداخت و باز پرداخت را تغییر دادیم و سامانه نو طراحی کردیم و این سامانه ها شروع شده و در مرحله تست است و تا قبل از اعلام بازه زمانی ثبت نام وام ها راه اندازی خواهد شد که دانشجویان بتوانند در سامانه نو ثبت درخواست وام داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه با راه اندازی این سامانه نقش بانک ها کمرنگ خواهد شد، گفت: اینگونه نیست، بالاخره ما ناگزیر هستیم که از یاری بانک ها استفاده کنیم. چون دولت با شرایط کرونا و تحریم مسائل اقتصادی دارد بنابراین ما هر چه قدر بتوانیم از توانایی اقتصادی صندوق ابتدا استفاده می کنیم و جا هایی که احیانا ببینیم بانک ها می توانند به یاری ما بیایند و خدمات بهتر و بیشتری بدهند طبیعتا آنجا هم استقبال می کنیم؛ اما سامانه ها ارتباطی با این موضوع ندارد.

صندوق رفاه دانشجویان علاوه بر وام های دانشجویی یکی از موارد مهم مسئولیتش برای سال تحصیلی نو آماده سازی خوابگاه های دانشجویی و برنامه ریزی برای ظرفیت اسکان در خوابگاه ها است که رئیس صندوق رفاه در مورد نحوه بازگشائی خوابگاه های دانشجویی اینگونه پاسخ داد: دانشگاه ها طرح های ارتقای خوابگاه های دانشجویی را انجام دادند و صندوق رفاه آن طرح هایی که در اولویت بود یاری لازم را به دانشگاه ها ارائه کرد و مرحله اول پرداخت ها هم به حساب دانشگاه ها واریز شد.

ارتقای 100 خوابگاه برای سال تحصیلی نو

وی اضافه نمود: تقریبا بیش از 100 خوابگاه در طرح ارتقای سال جاری قرار گرفتند و دانشگاه ها کارشان را انجام می دهند؛ منتهی ستاد مقابله با کرونا گفت که اختیارات بازگشایی دانشگاه را به ستاد های مقابله با کرونا استانی محول نموده است. به دلیل اینکه استان ها شرایط شان با هم فرق دارد برخی ها زردند برخی ها نارنجی و برخی ها قرمزند؛ بنابراین ستاد های مقابله با کرونای استانی راجع به شروع فعالیت های آموزشی تصمیم می گیرند. به محض اینکه ستاد مقابله با کرونا استان مربوطه اعلام کند دانشگاه ها تصمیم می گیرند و صندوق و وزارت علوم نمی تواند تصمیمی بگیرد چرا که شرایط دانشگاه ها یکسان نیست.

مطیعی در مورد دلیل کاهش ظرفیت خوابگاه های دانشجویی در دفترچه انتخاب رشته گفت: یکی از دلایل آن این است که در این دو سال تعداد زیادی دانشجویان تحصیل شان آن طوری که باید پیشرفت ننموده، برخی واحدهایشان را کم گرفتند یا خودشان به دلیل شرایط خاص کرونایی این کار را کردند یا دانشگاه به دلیل اینکه واحد های عملیاتی داشته و احتیاج به حضور دانشجو بوده نتوانسته ارائه دهد. مقداری تراکم دانشجو از قبل در دانشگاه ها داریم که این ها باید فارغ التحصیل شوند، چون کار های علمی دارند طبیعتا اول اولویت با آنهاست که درخوابگاه باشند.

وی ادامه داد: از یک طرف دیگر هم به دلیل شرایط کرونایی خود سیستم های بهداشت درمان وزارت بهداشت تاکید می نماید که بحث فاصله گذاری و این ها به صورت جدی باید رعایت گردد. قبلا اگر یک اتاق چهار نفره را به دلیل کمبود ظرفیت به پنج نفر میدادند حالا هم همان چهار نفر را هم باید کاهش بدهند این ها مسائلی است که باعث شده که ظرفیت ها کاهش پیدا کند. هر دانشگاهی موقعی که ظرفیتش را به سازمان سنجش اعلام می نماید امکان اینکه میتواند به دانشجویان نو خوابگاه بدهد یا ندهد را خودش اعلام می نماید و سازمان سنجش براساس اعلام دانشگاه ها دفترچه را تنظیم می نماید.

مطیعی اضافه نمود: معمولا ورودی های نو، چون اکثرا درس هایشان تئوری است و بحث واکسیناسیون هم تازه شروع شده احتمالا این نیم سال را هم احتمالا باید مجازی باشند وقتی مجازی هستند طبیعتا برای نیم سال اول خوابگاهی را احتیاج ندارند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد افزایش ظرفیت خوابگاه ها برای سال تحصیلی نو گفت: تعدادی خوابگاه نو ساخته شده است. 7 خوابگاه با یاری ومشارکت و حمایت بنیاد 15 خرداد ساخته شده و به مرحله بهره برداری رسیده چند خوابگاه دیگر هم در همین مرحله هستند. معمولا دانشگاه ها اواخرشهریورظرفیت نو را اعلام می نمایند و در سامانه های صندوق بارگذاری می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1848

به "جزئیات ثبت نام و پرداخت وام های دانشجویی در سال تحصیلی نو ، پیش بینی 300 میلیارد تومان اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ثبت نام و پرداخت وام های دانشجویی در سال تحصیلی نو ، پیش بینی 300 میلیارد تومان اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید