جمال الدین اکرمی پرکارترین نویسنده کودک و نوجوان در سال 99

به گزارش مجله کالارنا، به گزارش خبرنگاران ، در جلسات گروه آنالیز داستان- تألیف با 24عضو و 37جلسه؛ 169عنوان کتاب آنالیز شد که از این تعداد 97 عنوان، داخل لیست شورای کتاب کودک نهاده شد و تنها یک کتاب پیشنهاد شایان تقدیر دریافت کرد.

جمال الدین اکرمی پرکارترین نویسنده کودک و نوجوان در سال 99

بر اساس این خبر از بین تمام آثار آنالیز شده 128 عنوان کتاب فانتزی و 41عنوان کتاب واقع گرا بودند و بیشترین آثار به گروه سنی (7- 9سال) با 69 اثر تعلق دارد. آثار آنالیز شده را 72 نویسنده، نگاشته اند.

پرکارترین نویسندگان، جمال الدین اکرمی با 12 اثر و معصومه یزدانی با 9 اثر بودند. بعلاوه انتشارات افق با 29 اثر، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با 25 اثر و کتاب نیستان با 23 اثر، پرکارترین ناشران بودند.

در این بخشی از گزارش این کارگروه آمده است: از مواردی که ناشران به آن توجه ویژه داشتند، نشر کتاب های مجموعه ای بود. در سال 1399، 20 مجموعه در گروه داستان - تألیف آنالیز شد که از تنوع گوناگونی برخوردار بود. با گرایش ناشران به انتشار آثار مجموعه ای از یک سو و استقبال بچه ها و نوجوانان از این آثار از سوی دیگر، می توان نتیجه گرفت که این راه شیوه خوبی برای علاقه مند کردن و ایجاد عادت به مطالعه در بچه ها و نوجوانان است.

از جمله پیشنهادهای گروه داستان- تألیف به ناشران و پدید آورندگان؛ توجه به علایق و سلیقه های مخاطبان و نیز همه گروه های سنی در انتشار آثار؛ توجه به نیازهای عاطفی و بومی بچه ها و نوجوانان؛ ایجاد شرایط همکاری و تعامل بین نویسنده و تصویرگر؛ بها دادن به امر ویراستاری و نیز حضور ویراستار ارشد برای مجموعه ها و قید شناسنامه کتاب هایی که پس از چند سال به عنوان چاپ اول منتشر می نمایند، مطرح شده است.

بر اساس این خبر کار گروه داستان-ترجمه شورای کتاب کودک با 42 عضو، طی 39 جلسه، 416 عنوان کتاب را آنالیز نموده است. بیشترین کتاب ها به گروه سنی 10-12 سال و پس از آن گروه نوجوان تعلق دارند.

از 416 کتاب آنالیز شده، 150 عنوان کتاب تصویری، 180 عنوان کتاب مصور و 86 عنوان کتاب بدون تصویر بوده است. بعلاوه 38 درصد کتاب های آنالیز شده دارای حق مؤلف (حق انتشار) هستند.

بخشی از پیشنهادات گروه داستان ترجمه به مترجمان به توضیح زیر است:

از ترجمه های تکراری و مجموعه های کم بنیه بپرهیزند.

به ترجمه کتاب هایی که لایه های پنهان و آشکار زندگی را در قالب طنز مطرح می نماید بپردازند که هم آموزش می دهد و هم سبب سرگرمی و شادی می شوند.

از حذف تصاویر کتاب مبدأ تا آن جا که امکان دارد بپرهیزند.

به بحث مخاطب شناسی و کیفیت اثر ترجمه توجه نمایند نه به کمیت آثار.

به ترجمه آثار از کشورهای دیگر و اقوام مختلف بپردازند به ویژه به آن هایی که کمتر مورد توجه بوده اند.

به ترجمه از آثار کهن ملل گوناگون توجه نمایند.

بعلاوه کار گروه داستان ترجمه به ناشران پیشنهاد داد: حق انتشار و امانت داری در کتابشانسی را رعایت نمایند و اشاراتی به اصل اثر در زمان بازنویسی از آثار کهن و کلاسیک داشته باشند.

استفاده از فونت مناسب با توجه به گروه سنی مخاطب و صحافی محکم و ماندگار و اجتناب از اعمال سانسور پیش از مجوز تا حد امکان در کنار استفاده از ویراستار و اهمیت دادن به نقش آنان و اشاره به نام و دریافت جایزه به وسیله نویسنده از دیگر پیشنهادات این کارگروه به ناشران بود.

بعلاوه کارگروه آنالیز آثار و دست نوشته های بچه ها و نوجوانان با 9 عضو و برگزاری 37 جلسه مجازی، 31 دستنوشته از 25 کودک و نوجوان و یک کتاب را آنالیز نموده است.

بر اساس یافته های این کارگروه، گروه سنی نویسندگان کودک و نوجوان در بین آثار آنالیز شده، بین 13 تا 16 سال و تعداد پسرها بیش از دوبرابر تعداد دخترها بوده است. از بین دست نوشته ها 28 اثر داستانی و 3 اثر شعر است. این دست نوشته ها به لحاظ موضوعی به مسائل اجتماعی و فرهنگی، همه گیری کووید 19، توجه به حیوانات خانگی، صلح و مهارت های زندگی و اجتماعی، حفظ محیط زیست توجه داشته اند.

گروه آنالیز آثار و دست نوشته های بچه ها و نوجوانان فعالیت سالانه خود را در سه بخش زیر انجام می دهد:

1- آنالیز دستنوشته های ارسالی به وسیله کودک و نوجوان به گروه

2- آنالیز آثار چاپ شده بچه ها و نوجوانان در نشریات

3- آنالیز کتاب های نوشته شده به وسیله بچه ها و نوجوانان

این کار گروه باور دارد : توجه به توانایی بچه ها و نوجوانان در امر نوشتن و البته دید روشن تر و همراه با خلاقیت آن ها به اطرافشان، به نظر می رسد کار نویسنده های بزرگسال در این حوزه، سخت تر شده است. کودک و نوجوان ما، دیگر می دانند که در دنیای امروز نمی توان با راهکار های دیروز کاری از پیش برد پس آن ها در پی تغییر دنیا هستند. نشریات الکترونیک مورد استقبال بیشتری از طرف بچه ها و نوجوانان قرارگرفته است. ارسال اثر در این نشریات افزایش یافته و باندمی کرونا تأثیر منفی بر فعالیت این نشریات نداشته است که نشان دهنده علاقه مندی بچه ها و نوجوانان به روش های نو است.

گروه هاى آنالیز و کاری بیست و دوگانه شوراى کتاب کودک، بنا بر رویه هر ساله، گزارش عملکرد خود در یک سال اخیر، از 10 تا 18 آبان ماه منتشر خواهند کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1939

به "جمال الدین اکرمی پرکارترین نویسنده کودک و نوجوان در سال 99" امتیاز دهید

1 کاربر به "جمال الدین اکرمی پرکارترین نویسنده کودک و نوجوان در سال 99" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمال الدین اکرمی پرکارترین نویسنده کودک و نوجوان در سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید