درمان فیبریلاسیون دهلیزی با ابداع مدل مجازی از قلب انسان

به گزارش مجله کالارنا، به گزارش خبرنگاران به نقل از انگجت، سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه داده از پاییز سال جاری یک روش نوآورانه و رایانشی جدید برای جراحی قلب روی 160 بیمار در آمریکا آزمایش گردد.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی با ابداع مدل مجازی از قلب انسان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

این فرایند که شناسایی بهینه هدف از طریق مدل سازی Arithhythmogenesis یاOPTIMA نامیده می گردد شامل ابداع مدلی مجازی از قلب بیمار قبل از انجام عمل جراحی است. این فرایند به طور قابل توجهی از میزان جراحی های مورد احتیاج برای درمان افراد با ضربان قلب نامتوازن می کاهد.

در نخستین گام از طریق یک اسکن MRI مدلی از بطن های قلب بیمار تهیه می گردد. محققان دانشگاه جان هاپکینز این فرایند را ایجاد کردند و سپس با سلول های مجازی مدل را پر می نمایند. این سلول ها مانند همتایان واقعی خود براساس اینکه در مجاورت بافت قلب سالم یا زخمی قرار دارند، متفاوت عمل می نمایند. آنها سپس سلول را با یک پالس الکتریکی مجازی تحریک می نمایند تا معین گردد ضربان قلب نامنظم در کجا ایجاد می گردد.

بعد از اینکه مدل اولیه ساخته شد، پزشکان یک عمل جراحی شبیه سازی شده را انجام می دهند. این فرایند مدل را آپدیت می نماید و ضایعات جدیدی را به قلب مجازی اضافه می نماید.

سپس این تیم کل فرایند را چند بار آزمایش و کار را تکرار می نماید تا معین گردد در آینده کدام قسمت از قلب ضربان قلب نامنظم ایجاد می نماید. به این ترتیب، آنها قادر به تهیه یک برنامه درمانی واحد هستند که نه تنها هر بافت قلبی که از آن فوراً نگرانی دارد را هدف قرار می دهد، بلکه بخش هایی از قلب را نیز که در آینده مشکل ایجاد می نماید، ارائه می دهد. آخرین مرحله ارسال برنامه درمانی به جراح است.

این فرایند برای افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بسیار کارآمد است. به طور متوسط 50 درصد از افرادی که به دلیل ضربان قلب نامنظم تحت عمل جراحی قرار می گیرند باید تحت عمل جراحی های دیگری نیز قرار گیرند.

البته تاکنون فقط این فرایند روی تعداد کمی آزمایش شده است. به طور دقیق 10 نفر با استفاده از تکنیک OPTIMA تحت عمل جراحی قرار گرفتند، اما تنها یک نفر مجبور به بازگشت به روش پیگیری شد. البته از آنجایی که در این روش اسکن MRI انجام می گردد ، احتمالا هزینه های درمان برای هر بیمار هزینه های بیشتری خواهد بود. با این وجود، با گذشت زمان روش OPTIMA به طور کلی موجب صرفه جویی در هزینه خواهد شد. علاوه بر مزایای اقتصادی، جراحی های کمتر نیز برای سلامت جسمی و روحی بیماران بهتر است. اگر OPTIMA آزمایش FDA خود را پشت سر بگذارد به زودی راهی بیمارستان ها می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 288

به "درمان فیبریلاسیون دهلیزی با ابداع مدل مجازی از قلب انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان فیبریلاسیون دهلیزی با ابداع مدل مجازی از قلب انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید